הממשלה אישרה: "תו ירוק זמני" עבור מחוסנים חדשים

השרים אישרו את יוזמת שרת המדע אורית פרקש-הכהן להנפיק תו שיהיה בתוקף למשך 30 יום, עבור מי שקיבל את המנה הראשונה של החיסון, במטרה לעודד התחסנות. "חשוב לתת להורים אפשרות להמשיך בשגרת חייהם עם ילדיהם"

קורונה חיסון ישראל מסכה
הקורונה בישראל | צילום: רויטרס

קבינט הקורונה אישר היום (ראשון) את יוזמת שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש-הכהן להנפיק "תו ירוק זמני", שיהיה בתוקף למשך 30 יום, עבור מי שקיבל את המנה הראשונה של החיסון, במטרה לעודד חיסונים. התו הזמני יהיה תקף החל מיום חמישי הקרוב בכלל המקומות הציבוריים שדורשים תו ירוק, ויחשב גם בספירה של המחוסנים במתווה החינוך.

השרה פרקש-הכהן מסרה: "לצערי אנו חווים את תחילתו של גל האומיקרון, גל חמישי בתקופת הקורונה. מברכת על כך שהממשלה אישרה היום תו ירוק זמני שקידמתי. תו ירוק החל מהחיסון ראשון ל30 ימים. בתקופה בה אנו כממשלה מרחיבים את תחולת התו הירוק למסחר חנויות ועוד פעילויות כדי לשמור על בריאות הציבור - חשוב היה בעיניי לתת להורים אפשרות להמשיך בשגרת חייהם עם ילדיהם החל מהחיסון הראשון. בתו ירוק זמני אנחנו מעודדים הגנה על ילדינו וגם עושים זאת באופן שרואה את הציבור ומתחשב בו".

אורית פרקש הכהן
שרת המדע אורית פרקש הכהן

מוקדם יותר היום, דנו השרים בישיבת הממשלה בהתפשטות זן האומיקרון ובקצב התחלואה הגובר. השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, מחה על שינויי המדיניות התכופים ואמר: "אנחנו מבלבלים את הציבור. צריך לקבל החלטה ולא לשנות אותה".

בתוך כך, הקומיקאי ישראל קטורזה, שמופיע בימים אלו בפסטיגל, אובחן חיובי לקורונה. שאר השחקנים שנחשפו אליו קיבלו תוצאות שליליות. מטעם ההפקה נמסר כי "קטורזה ביצע בדיקת אנטיגן לפני ההצגה הראשונה ויצא שלילי. במהלך ההצגה חש לא טוב, וכשסיים עשה בדיקה נוספת ובה יצא חיובי. במיידי נשלח לעשות בדיקת pcr והוקפץ מחליפו שמקיים במקומו את ההצגות הנוספות".

ברקע הדברים, מוקדם יותר היום פורסם כי שישה מחקרים שונים - מהם ארבעה שפורסמו בשבוע שעבר - מצאו כי זן אומיקרון נוטה יותר לפגוע בגרון מאשר בריאות. מדענים מעריכים כי הממצאים מספקים הסבר מדוע הזן פחות קטלני אך יותר מדבק. בהשוואה לזן דלתא, האומיקרון פוגע פחות בריאות. עם זאת, יש לציין כי אלו מחקרים שעדין לא עברו ביקורת עמיתים.

הימצאות הנגיף בגרון הופכת אותו למדבק יותר, מה שמסביר את קצב הדבקה המהיר של האומיקרון בהשואה לזנים אחרים. בנוסף, העובדה שהוא כמעט ולא מגיע לריאות היא גם הסיבה שהוא פחות קטלני. אחד החוקרים, פרופ' דינאן פילאיי מאוניברסיטת לונדון הסביר כי "המוטציות שהפכו את האומיקרון למדבק יותר מזנים קודמים גרמו לכך שהנגיף יוכל להדביק סוגים שונים של תאים. בפועל הוא מדביק יותר את התאים שבגרון ובלוע".