מאחורי הקלעים: ההחלטה לאסור לשימוש את זריקת ההרזיה הפופלרית

פרסום ראשון: במשרד הבריאות הנחו להפסיק לשווק את הזריקה הפופולרית "אוזמפיק" עבור הרזיה, ולייחד אותה לסכרת בלבד, אך הזריקה החלופית - שנחשבת יעילה יותר - יקרה בהרבה. מה עומד מאחורי ההחלטה?

זמן צפייה: 01:12

פרסום ראשון - מאחורי הקלעים של ההחלטה לאסור לשימוש את זריקת ההרזיה הפופולרית: במשרד הבריאות הנחו בשבוע שעבר להפסיק לשווק את זריקת ההרזיה הפופולרית "אוזמפיק" עבור מטופלים המשתמשים בה להרזיה, ולייחד אותה לסוכרת בלבד. במקומה נכנסה לשוק זריקת ה"ויגובי", שנחשבת ליעילה יותר, אך פערי המחירים בין השתיים מאוד משמעותיים, והערב (שני) פורסם במהדורה המרכזית כי מאחורי הקלעים של ההחלטה התקיימה דרמה גדולה.

חברת התרופות המייצרת את זריקת ה"אוזמפיק", ה"ויגובי" וגם את ה"סקסנדה", תרופה נוספת להרזיה, היא אותה חברה. מדובר על מונופול עולמי, כאשר אותה חברה מייצרת את הזריקות שנמצאות בביקוש עולמי. החברה החליטה להפסיק את שיווק ה"סקסנדה" לישראל, וכך להשאיר את אופציית ה"אוזמפיק" וה"ויגובי" כזמינות.

עם זאת, חברת התרופות החליטה להגביל את מלאי ה"אוזמפיק", כך שיספיק בעיקר לחולי הסוכרת, אך לא לאלו שנדרשים לה לטובת הרזיה. החלטתה למעשה חייבה לפנות למקורות האחרים בשוק - וזו זריקת ה"ויגובי", היקרה פי כמה וכמה. בעוד זריקת ה"אוזמפיק" עולה כ-450 שקלים, זריקת ה"ויגובי" תעלה כ-1,250 שקלים.

משרד הבריאות
משרד הבריאות | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

לגורמים בכירים במשרד הבריאות נאמר כי מדובר בסחיטה של ממש מצד חברת התרופות, ואותם בכירים אף ציינו כי מדובר בבעיה של ממש, וכי סל הכלים שיש למשרד לנקוט בנושא מצומצם. גם בקופות החולים הביעו זעם בנושא, כאשר מטופלים ומטופלות המגיעים לרופא המשפחה ונדרשים כעת להנפקה מחודשת של זריקות ההרזיה, יקבלו מרשם ל"ויגובי" ויגלו כי הם נדרשים לשלם הרבה יותר.