איך נדבקים, מה התסמינים ומה אפשר לעשות? כל המידע על סלמונלה

בעקבות חשד למציאת החיידק במוצרי שוקולד, עלה שוב הדיון סביב הידבקות והמחלה הנגרמת בעקבות כך. עם זאת, אפשר להירגע, כרגע מדובר בחשד בלבד ולא זוהו מקרים של אנשים שנדבקו בחיידק. גם במקרה של אכילת מזון נגוע ייתכן ולא תידבקו כלל

זמן צפייה: 01:48

חיידק הסלמונלה שנחשד היום (שני) כי הוא נמצא במוצרי "שטראוס-עלית" הוא למעשה חיידק שכיח מאוד. ישנם יותר מ-2,000 זנים שונים שלו, וכ-200 מהם גורמים למחלה בבני אדם, זאת כשבישראל מדווחים למשרד הבריאות בכל שנה בין אלפיים לחמשת אלפים מקרים של תסמינים שנגרמים על ידי הסלמונלה.

איך נדבקים? ההדבקות קורות לרוב בגלל אכילת מזון או מים שמזוהמים בחיידק כמו שוקולד או חלב, שבהם יש ריכוז גבוה של שומן וריכוז נמוך של מים - שמגינים על החיידק מחומצות הקיבה. התסמינים עצמם מתפתחים גם בעקבות חשיפה מינימלית לחיידק.

Rnwkzj
פס הייצור במפעל עלית

מה מרגישים כשנדבקים? התסמינים השכיחים הם בעיקר כאבי בטן, שלשול, בחילות והקאות – וכול אלה מלווים לעיתים בחום. בדרך כלל המחלה נמשכת בין יומיים לשבוע – אבל לעיתים נדירות הסלמונלה מתפשט לזרם הדם וגורם לזיהום ולסכנת חיים. מי שבסיכון מוגבר הם אנשים עם מחלות רקע קשות וכן תינוקות בני כמה חודשים.

הבעיה העיקרית בהידבקות בחיידק היא שאנשים שחלו, ממשיכים להפריש את החיידק עד חצי שנה לאחר היעלמות התסמינים, ועלולים גם הם לזהם מזון אם הם לא שומרים על כללי הגיינה נכונים - ובכך להדביק אחרים.

Ezsinu
נקיונות במפעל השוקולד של עלית

ומה לעשות אם בכל זאת גיליתם שנחשפתם לאחד המוצרים שהוסרו מן המדפים? אפשר להירגע – בעיקרון לא צריך לעשות דבר, אלא אם מתחילים להתפתח התסמינים שתיארנו ובהחלט לא בטוח שמי שאכלו מזון נגוע – בהכרח יחלו.