"אין מה להפסיד": כ-500 מתמחים יגישו מכתבי התפטרות

על אף הצעדים החריגים עליהם הכריזו מתמחי הרפואה במאבק על תנאיהם, נכון לשלב זה אין היערכות יוצאת דופן בבתי החולים וגם לא במשרד הבריאות. ההתפטרות לא תיכנס לתוקף באופן מיידי - ועדיין ניתן יהיה להתחרט על כך בתקופה הקרובה. "נחושים ללכת עם זה עד הסוף"

זמן צפייה: 04:16

נכון לשלב זה, הערב (רביעי) אין היערכות יוצאת דופן בבתי החולים לקראת הגשת מכתבי ההתפטרות של כ-500 מתמחים, וגם לא במשרד הבריאות - שלא מתכוון בשלב זה לבקש צו מניעה מבית הדין לעבודה משום שהאיומים של המתמחים והמתמחות של ארגון "מרשם" ככל הנראה לא נלקחים במלוא הרצינות.

ההתפטרות של המתמחים לא תיכנס לתוקף מייד, ועדיין ניתן יהיה להתחרט על כך בתקופה הקרובה. שלוש נקודות עיקריות שבגינן משרד הבריאות וההסתדרות הרפואית תוקפים את ארגון "מרשם", בטענה שלא ניתן עליהן מענה, הן ראשית - אם מקצרים את התורנויות מ-26 שעות ל-18, השאלה היא מי יהיה במחלקות בזמן שהמתמחים הולכים לביתם. שנית, לגבי שכר המתמחים - אם הם עובדים פחות שעות, האם מקצצים להם בשכר? ולבסוף, לגבי סופי השבוע - אם אסור לעבוד 26 שעות, איך יעבדו המשמרות במהלך השבתות?

יש לציין כי היום משרד הבריאות ושר הבריאות ניצן הורוביץ טוענים שמי שאשם במשבר הוא משרד האוצר שלא מעביר תקציב, אלא ששר הבריאות כבר הבטיח באוגוסט אשתקד שהקיצור יבוצע באפריל - אך זה לא קרה.

ד''ר ריי ביטון
ד''ר ריי ביטון | צילום: חדשות 13

ד"ר ריי ביטון, יו"ר "מרשם", מסבירה כי "יש כאן החלטה שניתנה על ידי ממשלה מתפקדת לפני כמעט שנה, והייתה צריכה להיכנס לתוקף לפני יותר מחמישה חודשים. מי שעשה את עבודת המטה המאוד יסודית היו צוותים מכל המשרדים הרלוונטיים, בהם האוצר, הבריאות והכלכלה. ישבה ועדה קרוב ל-5 חודשים, שהוציאה מתווה מפורט והדרגתי, שהיה צריך לחול על פחות מ-3 אחוזים מהמתמחים, להתחיל בפרירפיה ולהתקדם למרכז. יש 66 מיליוני שקלים לצורך קיצור התורנויות - אך מדינת ישראל ככל הנראה מלכתחילה לא התכוונה למלא אחר הדבר הזה, ועכשיו דוחים זאת לתאריך דמיוני, שכולנו מבינים את המשמעות שלו".

לדבריה, "יותר מ-500 מכתבי התפטרות כבר הוגשו ונחתמו, יש 14 יום עד שזה ייכנס לתוקף - והמתמחים נחושים ללכת עם זה עד הסוף. לאנשים אין מה להפסיד, הייאוש גובר על כל תחושה אחרת. גם אני השקעתי המון שנים במאבק הזה, ועדיין מאמינה בכל לבי שאין מוצדק ממנו".