דו"ח: זינוק בשיעור העישון בקרב בני נוער, כ-8,000 מתים מדי שנה

משרד הבריאות פרסם את דו"ח העישון לשנה החולפת. מהנתונים עולה כי חלה עלייה במספר המעשנים מאז שנת 2021, זאת בין היתר השימוש הגובר בסיגריות אלקטרוניות. ראש חטיבת בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס: "הסיגריות האלקטרוניות החמירו משמעותית את הבעיה"

זמן צפייה: 02:47

משרד הבריאות הגיש היום (שלישי) לכנסת את דו"ח העישון לשנת 2022, שממנו עולה כי בשנה החולפת חלה עלייה משמעותית בהיקף העישון בהשוואה ל-2021. ראש חטיבת בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ייחסה את העלייה בהיקף התופעה לשימוש הגובר בסיגריות האלקטרוניות. על-פי הדו"ח, כ-8,000 בני אדם מתים מעישון מדי שנה.

בדו"ח הוצגו נתונים של סקר HBSC (תוכנית המחקר הבינלאומית לבריאותם ורווחתם של בני נוער), בשיתוף משרדי הבריאות והחינוך ואוניברסיטת בר אילן, שמהם עולה כי חלה עלייה בשיעור התלמידים המעשנים לפחות פעם בשבוע, כש-3% מהתלמידים בכיתות ה'-ו' ו-10% מבני הנוער בכיתות י' דיווחו כי הם מעשנים סיגריות אלקטרוניות לפחות שישה ימים בשבוע.

בנוסף, על-פי הסקר, השימוש בסיגריות לפחות פעם אחת ביום עלה פי שניים תוך שלוש שנים, בין 2019 ל-2022. מהדו"ח עולה עוד כי גם אנשים שלא מעשנים חשופים לסכנות, כש-64.5% מהמבוגרים ו-33% מהילדים שאינם מעשנים חשופים לעישון פסיבי.

עישון פסיבי, צילום המחשה
עישון פסיבי, צילום המחשה | צילום: פוטוליה

ראש חטיבת בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס אמרה: "מגפת העישון היא אחד מהאיומים המשמעותיים על בריאות הציבור. עישון הוא סיבת המוות המובילה הניתנת למניעה. כניסת הסיגריות האלקטרוניות לשוק החמיר משמעותית את הבעיה. מוצרים אלו כבר גבו מחירים בארץ ובעולם, אך בנוסף הם משמשים שער כניסה לעישון סיגריות רגילות. הזמינות והקלות בשימוש בהם כיום הופכים אותם לאטרקטיביים בקרב ילדים ובני נוער והתוצאה: זינוק בשימוש בהם בקרב ילדים בגילאים צעירים יותר ויותר".

"אנו מוטרדים מתופעת העישון הכפוי במרחב הציבורי", הוסיפה, "המרכז לבקרת מחלות האמריקני מציין כי אפילו חשיפה קצרה עלולה לגרום לבעיות בריאות חמורות בקרב אלו שאינם מעשנים. האחריות להתמודדות עם התופעה היא משותפת ולנוכח  הזינוק בשימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער, חשוב שנאמר בצורה ברורה – אין מוצר עישון בטוח, בואו נשמור על הילדים שלנו ונמנע מהם מלהיכנס למעגל התמכרות שיפגע בהם ובסובבים אותם".

סיגריה אלקטרונית, עישון, סיגריות אלקטרוניות
סיגריה אלקטרונית | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון, מסרה: "משרד הבריאות העלה הילוך בשנה הנוכחית במאבקו במגפת העישון. מתווה פעילות המשרד שפרסם לאחרונה להערות הציבור' בהמשך לעבודת צוות הפעולה הלאומי שמינה, הוא צעד בכיוון הנכון. עם זאת, הדרך להורדת מספר המעשנים בישראל, בדגש על מניעת התחלות עישון בקרב ילדים ובני נוער, עדיין רחוקה, וכמו תמיד, היא תימדד אך ורק בביצוע ובמבחן התוצאה".

מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר: "מצב העישון בישראל מדאיג ביותר. מדובר במגפה שגובה את חייהם של 154 ישראלים מדי שבוע. הורדת שיעורי העישון והפחתת נזקיו אינה רק תחת אחריותו של שר הבריאות, אלא יש לאחד כוחות ולטפל בבעיה מהשורש באמצעות תוכנית לאומית מתוקצבת אשר תעמיד בראש סדר העדיפות את המאבק בגורם המוות מספר אחד בעולם הניתן למניעה. יש לפעול במקביל להקמת יחידה למאבק בעישון במשרד הבריאות שתוביל ליישום המדיניות, תוך מתן מענה לבעיות האכיפה הקיימות. אנחנו באגודה למלחמה בסרטן, נאבקים כבר שנים הודות לתרומות הציבור ושולחים עשרות מדריכי הסברה לקיים הדרכות בנושא נזקי עישון במוסדות חינוך ועורכים מסעות הסברה נרחבים לבני נוער ברשתות החברתיות נגד שימוש במוצרי עישון. אך מול כוחות הגדולים של חברות הטבק והניקוטין, נדרשת התגייסות לאומית. עישון גורם לסוגי סרטן שונים, מחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת ומחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), הכוללת אמפיזמה וברונכיטיס כרונית".

משרד הבריאות
משרד הבריאות | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

מיסוי על סיגריות אלקטרוניות, מכירה מגיל 21: המתווה למאבק בעישון

לפני מספר שבועות פרסם משרד הבריאות מתווה פעולה למאבק בעישון, לרבות סיגריות וסיגריות אלקטרוניות, המבוסס על המלצות צוות פעולה לאומי בהובלת משרד הבריאות וכלל שותפים רבים, בהם משרדי ממשלה, עמותות, שלטון מקומי, נציגי הורים ובני נוער. בין המהלכים שמוביל המשרד - הגבלת מכירה של מוצרי טבק ועישון, לרבות של סיגריות אלקטרוניות; החלת אזהרות גרפיות על כלל מוצרים אלה; צמצום מספר נקודות המכירה; העלאת גיל המכירה ל-21 ועוד.

במהלך השנה שעברה חולקו 10,115 דו"חות וקנסות בשל עישון במרחב הציבורי, זאת לעומת כ-8,000 דו"חות ב-2021. הרשויות המובילות במתן קנסות הן ירושלים, תל אביב-יפו, באר שבע, רמת גן ופתח תקווה.

השר משה ארבל
שר הבריאות משה ארבל | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר הבריאות משה ארבל אמר: "הדאגה לבריאות הציבור נמצאת כל הזמן לנגד עינינו ואנו פועלים בדרכים שונות להתמודד עם תופעת העישון ונזקיה. יש בידינו לעשות הרבה כדי להפחית את מספר המעשנים באוכלוסייה מחד, ולמנוע הצטרפותם של חדשים למעגל המעשנים מאידך. המאבק מצריך מאמץ מורכב ומשותף, ואנו מחויבים לפעול ליישום המדיניות במגוון תחומים של מניעה ועידוד הגמילה. הנתונים המובאים בדו"ח מהווים עבורנו מצפן חשוב נוסף לתיקון ושיפור ולהעלאת המודעות לתופעת העישון".

הוא הוסיף עוד כי "יש להמשיך ולפעול גם למיגור תופעת העישון הכפוי. בהזדמנות זו, אני קורא לכל המעשנים לפנות ולהיעזר בסיוע המקצועי לגמילה מעישון, ללא עלות, שלו הם זכאים במסגרת סל שירותי הבריאות דרך המוקד הטלפוני הלאומי לגמילה מעישון של משרד הבריאות, ובקופות החולים".

משה בר סימן טוב
מנכ''ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב | צילום: חדשות 13
Vdmwte
שרון אלרעי פרייס | צילום: חדשות 13

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב מסר בהתייחסו לדו"ח כי "כלל מוצרי העישון ובהם גם הסיגריות האלקטרוניות הם איום ממשי על בריאות הילדים, בני הנוער והמבוגרים כאחד. נוכח ממדי התפשטות התופעה המשרד ימשיך בפעולות נרחבות כדי להעלות מודעות לסכנות שבשימוש במוצרים האלו ולנזקיהם, בפרט לסיגריות אלקטרוניות".

"במתווה שפורסם המלצנו לנקוט במדיניות מחמירה ובצעדים דרמטיים המתחייבים מכורח המציאות, כאשר ברור לכולנו כי הדרך הטובה ביותר להפסיק לעשן היא לא להתחיל לעשן. אנו קוראים גם להורים להכיר את האיום ולדבר עם ילדיהם על הנושא, ובכך לצמצם את הנזק העתידי שעלול לפגוע בהם"..