400 מקרים בעולם: צעיר בסכנת חיים לאחר שנדבק ב"אמבה אוכלת מוח"

הצעיר, בן 25 מהמרכז, לקה בדלקת מוחית ואושפז בטיפול נמרץ לאחר שככל הנראה נדבק באמבה נדירה בחוף גיא שבכנרת. ממשרד הבריאות נמסר כי עד כה דווח בעולם על 400 מקרים בלבד של הידבקות - וכי מדובר במחלה ששיעור התמותה ממנה גבוה

זמן צפייה: 01:21

משרד הבריאות הודיע היום (חמישי) כי תושב המרכז, בן 25, לקה בדלקת מוחית מאמבה נדירה נגלריה פאולרי, ומאושפז בטיפול נמרץ במצב מסכן חיים. עוד נמסר כי מחקירה ראשונית של לשכת הבריאות במחוז מרכז, עולה כי הצעיר ככל הנראה נדבק בחוף גיא שבכנרת. בעברית שמה של האמבה הוא "אמבה אוכלת מוח".

מבית החולים בילינסון כי הצעיר אושפז ביום שלישי עם תסמיני חום, כאבי ראש והקאות כאשר הוא בהכרה מלאה, מצבו התדרדר במהירות והופיעו תסמינים נוירולוגים. המסקנה הגיעה לאחר שבוצעו בצעיר מספר בדיקות מהירות.

החשד החל להתעורר לאחר בירור שנעשה עם המשפחה והמטופל שסיפרו כי הם שהו בקרבת מקורות מים טבעיים. האמבה משגשגת במים חמים מעל 35 מעלות צלזיוס ועד 42 מעלות צלזיוס ובמרבית המקרים לא יקרה דבר לרוחצים במקורות המים בהם האמבה נמצאת.

הכניסה לחדר המיון בבית החולים בילינסון בפתח תקווה
בית החולים בילינסון בפתח תקווה (ארכיון) | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

ד"ר עיינה דביר רופאה בכירה ביחידה לטיפול נמרץ נוירוכירורגי בבילינסון: "זו מחלה כל כך נדירה שלרוב היא כלל לא תהיה בסל האפשרויות שבהן חושדים. המקרים לא רבים ולצערנו בגלל הנדירות של המחלה היא לרוב מזוהה רק לאחר המוות. האבחנה המהירה של ד"ר תמר גוטסמן מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית חולים השרון והמעבדה המיקרוביולוגית בבילינסון אפשרה לנו להתחיל טיפול מהר במספר סוגים של תרופות, בתקווה שאלו יציל את חייו של המטופל הצעיר, אנו מגדירים את מצבו קשה אבל יציב ועדיין בסכנת חיים. לאור העובדה שזה בסך הכול המקרה השני בארץ ושגם המקרים העולמיים לא רבים האבחנה מדהימה עוד יותר, כרגע אנו עסוקים בלהציל את חייו של המטופל אבל אין ספק שזה מקרה שעוד יילמד".

הסריקות בכינרת
סריקות בכנרת (ארכיון) | צילום: דוברות המשטרה

לפי משרד הבריאות, בעולם דווחו עד כה על כ-400 מקרים בלבד של הידבקות באמבה מסוג זה, וכי מדובר על מחלה נדירה ששיעור התמותה ממנה גבוה. האמבה נמצאת במים מתוקים, שלוליות, או מקורות מים עומדים מסוגים שונים. משרד הבריאות חוקר את האירוע, ושלח היום בקרי בריאות הסביבה לבדוק ולדגום את המים. בבדיקה נמצא כי התנאים התברואתיים תקינים וכך גם בדיקות המים הראשוניות, כך שאין מניעה להכנס למים בבריכות אלו.

המקרה הראשון של נגלריה בישראל היה באוגוסט 2022 בבית החולים פוריה, שבתוך ימים הביאה למותו של המטופל. ב-2022 הודיע המשרד על מותו של גבר בן 36 מדלקת מוחית הנגרמה מאותה האמבה. את הדלקת המוחית אבחנה רופאה זיהומית שהמקרה עורר בה חשד, ובעקבות כך עירבה את המעבדה המרכזית של משרד הבריאות. דגימה קלינית שנלקחה מהמטופל אף נשלחה למרכז לבקרת מחלות בארה"ב.