הורי הצעירה שמתה מאופטלגין טוענים לרשלנות: "לא בדקו אותה"

לירון ז'זטי בת ה-19 הייתה בריאה, ללא מחלות רקע, והוריה מתקשים להבין כיצד שימוש בתרופה כה פופולרית הוביל לפטירתה. תופעת הלוואי הנדירה והקטלנית מוכרת בקרב הקהילה הרפואית, ובדיקות העלו כי כשהיא פונתה לביה"ח המערכת החיסונית שלה כבר קרסה. "מוות מיותר, ידועה כתרופה בעייתית"

זמן צפייה: 04:09

בית החולים וולפסון העביר למשרד הבריאות את הדיווח אודות בת ה-19 שנפטרה בעקבות נטילת משכך הכאבים אופטלגין, כך פורסם הערב (חמישי) במהדורה המרכזית. בימים הקרובים יצטרכו אנשי משרד הבריאות להחליט האם להקים ועדת חקירה שתכריע - האם היה ניתן לגלות את הרעלת האופטלגין קודם לכן ולמנוע את המוות המיותר.

הוריה של לירון ז'ז'טי, הצעירה שנפטרה, סיפרו לחדשות 13 שהיא הייתה בריאה, ללא מחלות רקע. כשלקתה בזיהום דלקתי והגיעה לטיפול בביה"ח וולפסון בחולון, המליצו לה הרופאים על לנטול אופטלגין ושלחו אותה הביתה. "אמרו לי שאם היא סובלת היא יכולה לקחת כל 4 שעות", מספרת אימה. במשך חמישה ימים רצופים נטלה לירון את טיפות האופטלגין, עד שביום אחד מצבה הידרדר וכעבור מספר שעות היא נפטרה.

לירון ז'ז'טי בת ה-19, שמתה מהרעלת אופטלגין
לירון ז'ז'טי בת ה-19, שמתה מהרעלת אופטלגין

מנהל המחלקה לטיפול נמרץ בוולפסון סיפר הערב לחדשות 13 כי כשהגיעה למחלקה זיהו אצל לירון "דיכוי חיסוני קשה ביותר, בלי שום מערכת חיסונית שמתפקדת". בבדיקות הדם שבוצעו ללירון עם הגעתה לטיפול נמרץ התגלו אפס תאי דם לבנים, מה שמעיד על הרס של מח העצם, שנוצר מתופעת הלוואי הנדירה הזו. זאת בניגוד למצב רגיל, שבו במקרה של זיהום מח העצם מייצר דווקא יותר תאי דם לבנים. עוד הוסיף מנהל המחלקה ואמר על מותה שהיה "מוות מיותר", ועל האופטלגין שהיא "ידועה כתרופה בעייתית".

תרופת האופטלגין אסורה לשימוש בארצות הברית וכן בחלק נרחב של מדינות באירופה. בישראל לעומת זאת, התרופה ניתנת לקנייה בכל בית מרקחת ללא מרשם רופא, ונטילת התרופה היא על אחריות הלקוח בלבד. אין אפשרות לדעת מראש על הרעלת אופטלגין, זה יכול לקרות בפעם הראשונה שאדם נוטל את התרופה וגם לאחר עשרות שנים של שימוש. תופעת הלוואי מנטילת האופטלגין, הידועה בקרב קהילת הרופאים כ"הרעלת אופטלגין", היא קטלנית אך נדירה, ועומדת על סטטיסטיקה של אחת ל-1.5 מיליון נטילות של התרופה.

אופטלגין
אופטלגין

בתוך כך, מנהלת תחום הרוקחות הקלינית ב"מכבי שירותי בריאות" טוענת שזה "לא נכון למהר להוריד אותה מהמדפים". מחברת התרופות "טבע" המייצרת את התרופה נמסר: תופעת הלוואי הנדירה אינה ייחודית לאופטלגין אלא ידועה ומוכרת בעשרות תרופות שונות. ברוב המוחלט של המקרים ובטיפול נכון היא ניתנת להתמודדות".