מחקר דני: האומיקרון מתחמק טוב יותר מהמערכת החיסונית לעומת הדלתא

לפי נתוני המחקר הראשוני שבוצע בדנמרק, הזן החדש מדבק פי 2.7-3.7 יותר בהשוואה לדלתא אצל מחוסנים. עם זאת - אלו שחוסנו בבוסטר פחות נוטים להעביר את הנגיף הלאה. לעומת הדלתא - הסיכוי של מחוסנים להתאשפז מאומיקרון קטן בחצי

חיסון קורונה של פייזר
חיסון קורונה של פייזר | צילום: רויטרס

מחקר דני שפורסם בשבוע שעבר חושף כי בהשוואה לדלתא, הסיכוי של מחוסנים להתאשפז מאומיקרון קטן בחצי. עם זאת, הזן החדש עוקף טוב יותר את מערכת החיסון ויותר מדבק פי 2.7-3.7 מאשר הדלתא בקרב אנשים שהתחסנו – לכן מתפשט בקצב מהיר יותר ברחבי העולם.

בעקבות מחקר שנעשה בקרב כ-12 אלף משקי בית בדנמרק בדצמבר האחרון, נמצא גם כי אלו שחוסנו במנת בוסטר פחות נוטים להעביר הלאה את וריאנט האומיקרון שנתגלה בנובמבר, לעומת לא מחוסנים.

המחקר בוצע על ידי חוקרים באוניברסיטת קופנהגן יחד עם המכון לסטטיסטיקה של דנמרק וה-SSI, ומצא כי הווריאנט ככל הנראה מתפשט במהירות גבוהה יותר בשל היותו עמיד יותר לחסינות שנוצרת כתוצאה מחיסונים. החוקרים הסבירו: "הממצאים שלנו מאשרים כי מהירות ההפצה של האומיקרון ככל הנראה נובעת בראש ובראשונה כתוצאה מיכולתו לחמוק ממערכת החיסון, יותר מאשר מיכולת הדבקה טובה יותר של הווריאנט".

עם זאת, יש לציין כי המחקר טרם עבר ביקורת עמיתים, כלומר עוד לא עבר אישור. על פי הנתונים בדנמרק, 78% מהדנים חוסנו במלואם, בעוד כמעט 48% מתוכם קיבלו מנה שלישית של בוסטר. בממוצע, יותר מ-8 מתוך 10 דנים קיבלו חיסון של פייזר.

בנוסף, לפי ממצאי המחקר, על אף שהינו מדבק יותר - האומיקרון ככל הנראה מביא לתחלואה יותר קלה. כך מסרה המנהלת הטכנית של ה-SSI, טיירה גרוב קראוס, לערוץ תקשורת מקומי בדנמרק.