בדיוק שנה אחרי זיהום הזפת: כתם שמן מול חופי ישראל מעורר חשש מאסון אקולוגי

לאחר קבלת הודעה ממערכת הניטור הלווייני האירופית, הוצאו טיסות סיור שזיהו כתמים חשודים שייבדקו במרחק של כ-20 עד 40 ק"מ מערבית לחופי הארץ. הזיהום עלול להיות חמור, בשל הפריסה הגיאוגרפית והתזוזה המהירה

מאמצי סריקת כתם השמן
מאמצי סריקת כתם השמן | צילום: המשרד להגנת הסביבה

שנה בדיוק לאחר אסון הזפת: המשרד להגנת הסביבה פתח הבוקר (רביעי) חדר מצב בחיפה, בעקבות חשד להימצאות כתם שמן מול חופי ישראל. השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, אישרה את הגדרת האירוע כ-Tier-3 בשלב זה לפי תוכנית המוכנות הלאומית של ישראל, בעל פוטנציאל להיות אירוע זיהום ים גדול או בהיקף אזורי או לאומי. זאת, בשל הפריסה הגיאוגרפית והתזוזה המהירה, ועד אשר יתברר אחרת.

בעקבות הודעה שקיבל אמש המשרד להגנת הסביבה ממערכת הניטור הלווייני EMSA האירופית על חשד לכתם שמן כ-56 ק"מ ימי מערבית לאשדוד, הוצאו טיסות סיור של המשרד להגנת הסביבה ושל מערכת הביטחון. הטיסה המוקדמת של המשרד להגנת הסביבה לא זיהתה ממצאים.

מאמצי סריקת כתם השמן
מאמצי סריקת כתם השמן | צילום: המשרד להגנת הסביבה

בטיסת מערכת הביטחון, שיצאה לבקשת המשרד להגנת הסביבה, התגלו כתמים חשודים, במרחק של כ-20 עד 40 קילומטר מערבית לחופי ישראל, מאזור ראשון לציון עד נתניה, שייבדקו היום מקרוב. במהלך הבוקר יתרחשו סיורים נוספים באזור החשוד – כולל טיסת זיהוי, כלי שיט פיזיים בעומק הים – כדי לקבל תמונת מצב ברורה גם באשר לצעדים שניתן לנקוט בים.

עוד יופעלו מודלים שונים לבדיקת הכתם החשוד וכיווני הרוח והים. בשעה זו אוניית ה"בת גלים" המשותפת למשרד להגנת הסביבה ולחקר ימים ואגמים, נערכת ליציאה לים עם צוות המשרד, ציוד לריסוס דיספרסנטים ודיגום.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, אמרה בחדר המצב: "כלל הגורמים עובדים בשטח ובחדר המצב, עוקבים אחר המתרחש ומנהלים את האירוע. החשד לכתם השמן בים עדיין לא אושש או הופרך, ואנו ממשיכים לבצע סריקות בים יחד עם כל כוחות הביטחון, נקודה אחר נקודה. אנו מקווים לתרחיש הטוב ביותר, אך ערוכים לכל מצב".

מאמצי סריקת כתם השמן
מאמצי סריקת כתם השמן | צילום: המשרד להגנת הסביבה

אם יתגלה כי מדובר בכתם המשתרע על פני קילומטרים רבים, היכולת לטפל בו בים תהיה מוגבלת למדי. בכל מקרה, עשויות להתרחש בחוף נחיתות, וכלל הגורמים יונחו היום על ידי המשרד להגנת הסביבה להפעיל את תוכניות החירום הלאומיות כדי להיערך.

היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, מפעילה ומארגנת את כלל היכולות האזרחיות לטיפול בזיהום בים ובחוף. צה"ל, באמצעות ספינות חיל הים וסיורי אוויר, מסייע במאמצי הניטור וגיבוש המענה. פיקוד העורף נערך לסיוע ככל שהכתם יגיע לחוף.

מאמצי סריקת כתם השמן
מאמצי סריקת כתם השמן | צילום: המשרד להגנת הסביבה

כזכור, בחודש פברואר לפני שנה בדיוק התפשט זיהום נרחב בחופי ישראל, בעקבות כתם שמן דומה. הסיבה לזיהום לא אושרה, אך אחת האפשרויות שנבדקו היא שאוניה זרה שעליה כמות אדירה של נפט התהפכה במהלך סערה שאירעה באותה תקופה. מאז אירע האסון, אלפי מתנדבים ניקו את החופים והזיהום בים, שהביא למותם של בעלי חיים רבים וגרם לנזק אקולוגי כבד.

חיילת מנקה את זיהום הזפת בחופים
חיילת מנקה את זיהום הזפת בחופים | צילום: רויטרס

לטענת המשרד להנת הסביבה נשללה האפשרות שהאונייה הזרה היא שגרמה לאסון, אך כמה ימים לפני כן אמרה השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל בתדרוך לכתבים על המפגע האקולוגי כי "חשוב לדעת שהזיהום הזה ואחרים מתרחשים בגלל אוניות עברייניות. נעשה הכול כדי להגיע לעבריינים ולמצות איתם את הדין. החקירה מאוד מורכבת שחלקה נמצאת מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל. עדיין לא ניתן להעריך את הנזק שנגרם".

לווייתן מת בגודל 10 מטרים נסחף אל החוף בניצנים כתוצאה מזיהום זפת במים | צילום: חדשות 13

עוד טענה גמליאל כי מדובר כי האונייה שאחראית לזיהום יצאה מאיראן מתוך כוונה לבצע טרור אקולוגי בחופי ישראל. לדברי גמליאל, "אונייה פיראטית עם מכלית לובית היא האחראית לטרור הסביבתי. למפעיל האונייה יש דם שחור על הידיים, שכן לאורך השבועיים האחרונים אמרנו שמדובר במעשה זדון. או שזה נעשה בכוונה תחילה, או שהדבר נגרם עקב תקלה שמפעיל האונייה לא דיווח עליה"

במערכת הביטחון סברו שלא שמדובר בפיגוע טרור, כאשר צה"ל והמוסד לא היו שותפים לחקירה שביצע המשרד להגנת הסביבה ולא הכירו את האירוע כמעשה טרור.