הידבקות נוספת באמבה הנדירה: ילד כבן 10 אושפז במצב קשה

הילד מצפון הארץ אושפז בבית החולים זיו בצפת כשהוא מורדם ומונשם, לאחר שלקה בדלקת מוחית. בדגימה שנשלחה למעבדות משרד הבריאות אישרה כי הילד חלה כתוצאה מהאמבה הנדירה "נגלריה פאולרי", המכונה "אמבה אוכלת מוח", שגרמה בתחילת החודש למותו של צעיר מהמרכז

זמן צפייה: 01:44

משרד הבריאות עדכן הבוקר (רביעי) כי ילד כבן 10 ללא מחלות רקע מצפון הארץ מאושפז בטיפול נמרץ בבית החולים זיו בצפת כשהוא מורדם ומונשם, לאחר שלקה בדלקת מוחית. דגימה שנשלחה למעבדות משרד הבריאות אישרה כי הילד חלה כתוצאה מהאמבה הנדירה "נגלריה פאולרי", המכונה "אמבה אוכלת מוח", שגרמה למותו של צעיר ממרכז הארץ לפני כשבועיים וחצי.

הילד הובא אתמול לבית החולים על-ידי הוריו, לאחר ארבעה ימים שלא חש בטוב ושהה בביתו. הצוות הרפואי העלה מיד חשד לדלקת קרום המוח, ובמקביל החל בבדיקות נרחבות נוספות לזיהוי הגורם. במהלך הלילה מצבו של הילד התדרדר, והוא הונשם והורדם.

משרד הבריאות
משרד הבריאות | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

כזכור, הצעיר בן ה-26 נדבק בתחילת החודש באמבה הנדירה בכנרת. הוא אושפז עם תסמיני חום, כאבי ראש והקאות כאשר הוא בהכרה מלאה, אך מצבו התדרדר במהירות והופיעו תסמינים נוירולוגים. במהלך כמה ימים נלחמו הרופאים בבית החולים בילינסון בפתח תקווה על חייו, אך מצבו הוסיף להתדרדר, עד שנאלצו לקבוע את מותו.

החשד החל להתעורר לאחר בירור שנעשה עם המשפחה והמטופל שסיפרו כי הם שהו בקרבת מקורות מים טבעיים. האמבה משגשגת במים חמים מעל 35 מעלות צלזיוס ועד 42 מעלות צלזיוס ובמרבית המקרים לא יקרה דבר לרוחצים במקורות המים בהם האמבה נמצאת.

ד"ר עיינה דביר רופאה בכירה ביחידה לטיפול נמרץ נוירוכירורגי בבילינסון, הסבירה: "זו מחלה כל כך נדירה שלרוב היא כלל לא תהיה בסל האפשרויות שבהן חושדים. המקרים לא רבים ולצערנו בגלל הנדירות של המחלה היא לרוב מזוהה רק לאחר המוות. האבחנה המהירה של ד"ר תמר גוטסמן מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית חולים השרון והמעבדה המיקרוביולוגית בבילינסון אפשרה לנו להתחיל טיפול מהר במספר סוגים של תרופות, בתקווה שאלו יציל את חייו של המטופל הצעיר, אנו מגדירים את מצבו קשה אבל יציב ועדיין בסכנת חיים. לאור העובדה שזה בסך הכול המקרה השני בארץ ושגם המקרים העולמיים לא רבים האבחנה מדהימה עוד יותר, כרגע אנו עסוקים בלהציל את חייו של המטופל אבל אין ספק שזה מקרה שעוד יילמד".

הכנרת ביום קיצי קיץ חוף חם שמש
הכנרת (ארכיון) | צילום: אושרי בן דור, איגוד ערים כינרת

לפי משרד הבריאות, בעולם דווחו עד כה על כ-400 מקרים בלבד של הידבקות באמבה מסוג זה, וכי מדובר על מחלה נדירה ששיעור התמותה ממנה גבוה. האמבה נמצאת במים מתוקים, שלוליות, או מקורות מים עומדים מסוגים שונים.

המקרה הראשון של נגלריה בישראל היה באוגוסט 2022 בבית החולים פוריה, שבתוך ימים הביאה למותו של המטופל. ב-2022 הודיע המשרד על מותו של גבר בן 36 מדלקת מוחית הנגרמה מאותה האמבה. את הדלקת המוחית אבחנה רופאה זיהומית שהמקרה עורר בה חשד, ובעקבות כך עירבה את המעבדה המרכזית של משרד הבריאות. דגימה קלינית שנלקחה מהמטופל אף נשלחה למרכז לבקרת מחלות בארה"ב.