סקר: 62% ממתחסני אבעבועות הקוף לא פיתחו תסמינים

במסגרת הסקר, שנערך ע"י "מכבי", נבדקו תופעות הלוואי של חיסון אבעבועות הקוף בשבעת הימים שלאחר קבלתו. 50% מאלו שדיווחו על תסמינים העידו כי הם נמשכו עד שלושה ימים וכללו, בין היתר, פריחה, גירוי בעיניים, עייפות, כאבי שרירים, כאבי ראש ובחילות

אבעבועות הקוף
בדיקה לאבעבועות הקוף | צילום: רויטרס

קופת החולים "מכבי" ערכה סקר בקרב המטופלים שלה במסגרתו בדקה תופעות הלוואי של חיסון אבעבועות הקוף בשבעת הימים שלאחר קבלתו. 62% מהמתחסנים דיווחו על חזרה לשגרה ללא כל תסמינים כלליים, בעוד ש-50% מאלו שדיווחו על תסמינים העידו כי הם נמשכו עד שלושה ימים ו-10% מהם אף פנו לייעוץ או לטיפול רפואי. 85% מהמתחסנים דיווחו כי לא הייתה להם התלבטות בעניין קבלת החיסון ו-36% העידו כי התחסנו מהחשש מבידוד.

מבחינת תסמינים כלליים, הסקר מצא כי מבין אלו שדיווחו על תופעות לוואי (38% מסך הנשאלים): 27% דיווחו על חולשה ועייפות, 11% דיווחו על כאבי שרירים, 9% דיווחו על כאבי ראש, 6% דיווחו על שלשולים, 5% דיווחו על בחילות, 4% דיווחו על ירידה בתיאבון וכן על נפיחות בבלוטת הליפמה. כמו כן, 3% דיווחו על צמרמורות ועל כאבי מפרקים, 1% דיווחו על פריחה בעור וגירוי בעיניים.

חיסון נגד אבעבועות הקוף
חיסון נגד אבעבועות הקוף | צילום: רויטרס

באשר למשך זמן התסמינים, 3% דיווחו כי התסמינים חלפו עד 24 שעות, 10% דיווחו כי חלפו תוך יממה, 39% דיווחו כי חלפו תוך 2-3 יממות, 19% דיווחו כי חלפו תוך 4-6 יממות ו-22% העידו כי התסמינים עדיין נמשכים.

בעניין ההחלטה להתחסן, 85% מעוני הסקר מסרו כי לא הייתה להם התלבטות לגבי קבלת החיסון. על שאלת הסיבה לקבלת החיסון, 94% ממשיבי הסקר השיבו כי רצו להגן על עצמם מפני המחלה, 71% העידו כי רצו להמשיך באורח חייהם מבלי חשש להידבק, 49% ציינו כי רצו להגן על סביבתם מהדבקה, 37% השיבו כי הינם מקפידים על כלל החיסונים המומלצים ו-36% העידו כי חששו מהבידוד במידה ויידבקו.

חיסון לאבעבועות הקוף
חיסון לאבעבועות הקוף | צילום: רויטרס

עוד הסקר מצא כי ל-21% מהמתחסנים לא הייתה שום תופעת לוואי מקומית במקום החיסון. מקרב המתחסנים שכן העידו על תופעות מקומיות, 74% דיווחו על כאב מקומי, 22% דיווחו על נוקשות, 20% דיווחו על נפיחות מקומית, 7% דיווחו על אודם ובצקת מקומית ו-6% דיווחו על גרד. הסקר נערך בקרב 155 חברי הקופה שקיבלו את החיסון מאז פרוץ המחלה בישראל.

ראש חטיבת הבריאות של "מכבי" שירותי בריאות ד"ר מירי מזרחי ראובני התייחסה לממצאי הסקר ואמרה: "למעלה מ-1,000 חברי מכבי כבר התחסנו או זימנו תור לקבלת מנת החיסון נגד אבעבועות הקוף. אנו ממליצים לכל הגברים שעומדים בקריטריונים שקבע משרד הבריאות להגיע ולהתחסן למען שמירה על בריאותם. כפי שניתן לראות מהסקר שערכנו במכבי, עיקר תופעות הלוואי המדווחות ע"י המתחסנים הינן מקומיות וקלות שעוברות ברוב המקרים תוך יממה עד שלוש יממות".