מחדל בתי האבות: מנהלי מוסדות ואנשי צוות מזהירים - האסון בפתח

ההידבקויות ב"מגדל נופים" וב"משען" מראות שקשה מאוד לעצור את התפשטות הקורונה בבתי האבות. למרות זאת, משרד הבריאות עדיין מבצע בדיקות מצומצמות למטופלים ולעובדים. "זאת מלחמה בלי תחמושת"

זמן צפייה: 02:40

ארבעה מתים ושורה של הדבקות בבתי אבות בשבוע האחרון הביאו היום  (ראשון) שורה של מנהלי בתי אבות ואנשי צוות סיעודי לזעוק: האסון בפתח. "ביום שבו יחלו פה אנשים - זה יהיה שבר עוד יותר גדול", הזהיר שמעון אנגלברג, מנכ"ל "בית הנשיא" בחדרה. "לא יהיה מי שיטפל בקשישים האלה כאן".

בבתי אבות ומרכזים גריאטריים ברחבי הארץ חשים בסכנה המתקרבת, אבל מרגישים חשופים לגמרי. "אני בתוך מלחמה, בלי שום תחמושת - למעט הדברים שאני מצליח לייצר בעצמי", הצהיר זהר יפה, מנכ"ל "בית יפה" גיל הזהב בנתניה.

בית האבות ''מגדל נופים''
בית האבות ''מגדל נופים'' | צילום: חדשות 13

ההידבקויות ב"מגדל נופים" שבירושלים וב"משען" שבבאר שבע כבר מלמדות שברגע שישנה הדבקה מאוד קשה לעצור את ההתפשטות, אבל משרד הבריאות עדיין עושה בדיקות מצומצמות בלבד למטופלים ולאנשי הצוות. הניסיון מלמד שבכל המקרים נוצרו שרשרות הדבקה בלתי נשלטות.

בירושלים יש הדבקות בשני בתי אבות, בתל אביב - מרכז גריאטרי ומרכז שיקומי, בבני ברק שני בתי אבות, בבאר שבע שני בתי אבות, בית אבות אחד בגדרה ובית אבות אחד בראשון לציון. חולה מאומת בכל אחד מהמקומות האלה מצית אש בשדה קוצים. אחת הבעיות העיקריות היא מחסור בציוד.

דיור מוגן משען
דיור מוגן משען

עיקר הדבקות הקשישים קורות לאחר חזרה מאשפוז בבית חולים. הם לא נבדקים בבדיקת קורונה לפני החזרה לבית האבות. אם הם חולים, כבר ידביקו את כל סביבתם. סוגיה נוספת היא מחסור באנשי צוות. אלה שחולים או מבודדים לא מוחלפים, ומנהלי בתי האבות פוחדים מנטישה של הצוות כפי שקרה בספרד ובאיטליה. "כשיהיה פה חולה אחד ידוע, זה כבר יהיה קטסטרופה מבחינת הצוות של העובדים", אמר יפה. "אני לא יודע כמה אנשים יישארו פה".