בית הדין עצר את שביתת הרופאים: "חזרו מיד לעבודה"

הרופאים פתחו בשביתה שאמורה הייתה להימשך 24 שעות. משעות הבוקר פעלו בתיה"ח והמרפאות בכל הארץ, למעט בי-ם, במתכונת שבת, וטיפולים נוספים נדחו. בתום דיון, הורה בית הדין לעבודה על עצירת השביתה: שביתת מחאה בת שעתיים היא לגיטימית, אולם לא מעבר לכך"

זמן צפייה: 02:30

מערכת הבריאות פתחה היום (שלישי) בשביתה שהייתה אמורה להימשך 24 שעות, במחאה על אישור החוק לביטול הסבירות. בתי החולים והמרפאות בכל רחבי הארץ, למעט בירושלים, פעלו שעות ספורות במתכונת שבת. אחר הצהריים, בתום דיון בבקשה לצו מניעה שהגיש שר הבריאות משה ארבל - הורה בית הדין לעבודה על הפסקה מיידית של השביתה.

בהחלטה נכתב: "אנו סבורים כי שביתת מחאה בת שעתיים היא לגיטימית ויש בה כדי לממש את זכות המחאה, אולם לא מעבר לכך. יצוין כי בפועל השביתה נמשכת כבר למעלה מ-7 שעות וזו אחת התוצאות של היציאה לשביתה ערב ההכרזה עליה. אנו מורים על חזרה מיידית לעבודה של כל שירותי הבריאות אשר שבתו היום ולצמצם ככל האפשר את הפגיעה במטופלים ובחולים".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, מסר בתגובה להחלטה: "אנו מכבדים את החלטה בית הדין לעבודה אך איננו מסכימים עם ההחלטה. לאור זאת הורנו לרופאות ולרופאים לשוב לעבודתם, לאחר שביתה שנמשכה לאורך רוב יום העבודה. לפנינו מאבק ארוך וההכרזה שלנו השבוע על סכסוך עבודה תאפשר לנו יותר כלים להמשך, לרבות האפשרות לפתוח בשביתה כללית, להבדיל משביתת מחאה עליה עמד ביה"ד".

"ביטול עילת הסבירות מהווה סכנה אמיתית ומוחשית למערכת הבריאות ולצוותי הרפואה, ואין מדובר בחשש תיאורטי", הוסיף פרופ' חגי, "בכוונתנו למצות את מלוא ההליכים והצעדים שעומדים לרשותנו כדי להיאבק ברוע הגזירה".

Oqxdiv
הפגנת הרופאים

בבקשה לצו מניעה שהגיש השר ארבל נכתב כי קיים חשש ל"שיבוש של טיפולים ופרוצדורות שאמורים להתקיים בכל בתי חולים בשעות השביתה, ומשכך ייתכנו שיבושים משמעותיים בעבודת בתי החולים הממשלתיים, ופגיעה בלתי-מידתית במטופלים הנדרשים לטיפולים שנקבעו זמן רב מראש וללא כל התראה מספקת שתאפשר התארגנות". בנוסף, הוקמה קבוצת וואטסאפ שבה חברים יותר מאלף רופאים: "בודקים אפשרות לרילוקיישן".

שר הבריאות ארבל אמר בבית הדין לעבודה: "אני רוצה להפיג את החששות של כולם. בית המשפט ידע ויידע תמיד לתת סעד מהתעמרות של הממשלה. אני סמוך ובטוח שכך יהיה. לעשות את זה בהסכמה יהיה נכון לכולם".

שר הבריאות משה ארבל, בדיון על העתירה לשביתה
קבוצת הרילוקשיין בוואצאפ

בין השאר נכתב בעתירה כי "לשביתה זאת משמעויות מובנות מאליהן, שעניינן שיבוש של כל הטיפולים ופרוצדורות שאמורות להתקיים בכל בתי חולים במהלך שעות השביתה, ומשכך עלולה לגרום לשיבושים משמעותיים בעבודת בתיה"ח הממשלתיים, ולפגיעה בלתי מידתית במטופלים הנדרשים לטיפולים שנקבעו זמן רב מראש וללא כל התראה מספקת שתאפשר התארגנות".

ד"ר דודו דגן, ראש חטיבת בתי החולים הממשלתיים, העריך בבית המשפט כי "כ-20 אלף תורים במרפאות חוץ בבתי החולים הממשלתיים בוטלו היום בעקבות השביתה". לדברי, מדובר כ-50% מהתורים בבתי החולים בארץ.