הוחלט סופית: הבידוד יקוצר ל-5 ימים בכפוף לשתי בדיקות

רה"מ ושר הבריאות סיכמו על הפחתת ימי הבידוד לחולי הקורונה והנחשפים אליהם שאינם מחוסנים, כפוף לבדיקות אנטיגן ביתיות אשר יחולקו חינם לכל אזרח. המדיניות החדשה תחל מיום רביעי הקרוב ותחול גם על מי שכבר נמצא בבידוד

זמן צפייה: 03:34

בתום הדיון שנערך היום (שני) בין ראש הממשלה נפתלי בנט בהשתתפות שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל משרדו, פרופ' נחמן אש, הוחלט לקצר את ימי הבידוד למאומתים לקורונה לחמישה ימים, זאת במקום שבעה ימים, כפי שהיה עד כה, ובכפוף לשתי בדיקות אנטיגן ביתיות, האחת בערב של היום הרביעי והשנייה בערב של היום החמישי, ובתנאי שאינם סובלים עוד מתסמינים. המתווה ייכנס לתוקף החל מיום רביעי הקרוב, ה-19 בינואר ויהיה תקף גם באופן רטרואקיבי על מי שנמצא כבר בבידוד.

לא מחוסנים שנחשפו לחולה מאומת, ואינם בני 60 ומעלה או חלק מקבוצת סיכון, יידרשו גם הם לבידוד של חמישה ימים מלאים, ללא ביצוע בדיקת אנטיגן מפוקחת עם הכניסה לבידוד, אלא רק בתומו. כמו כן, מחלימים לא יידרשו באישור רופא לטובת שחרור מבידוד.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-health-news-2201171730' autoplay='0' credit='' desc='בנט על קיצור הבידוד' poster='' kid='1_n1i6lw9r' duration='35']

עם זאת, אם אדם שאינו מחוסן מתגלה כחיובי בבדיקה ביום הרביעי, הוא צריך להיכנס לבידוד לחמישה ימים נוספים עד היום התשיעי. במקרה של מאומתים, אם בימים הרביעי והחמישי לבידוד, הבדיקות יוצאות חיוביות וביום השישי הבדיקה חוזרת שלילית, יש צורך בבדיקה מכרעת ביום השביעי. רק לאחר שהיא שלילית, ניתן לצאת מבידוד.

בתוך כך, בשל העומסים שיוצרת תחלואת האומיקרון, בדיקות ה-PCR יהיו מיועדות רק מיועדות רק לבני 60 ומעלה ולאנשים בסיכון. במאמץ לתת קדימות במסירת תוצאות הבדיקה לאוכלוסיה זו, כדי להעניק טיפול תרופתי מהיר במידת הצורך, והחל מיום מיום רביעי הקרוב מי שאינו נכלל באוכלוסיות היעד, לא יורשה עוד לבצע בדיקת PCR בקופות החולים.

תרשים משרד הבריאות למחוסנים ומחלימים
תרשים משרד הבריאות למחוסנים ומחלימים | צילום: משרד הבריאות

תרשים משרד הבריאות ללא מחוסנים או מחלימים
תרשים משרד הבריאות ללא מחוסנים או מחלימים | צילום: משרד הבריאות

בתוך כך, שר הבריאות סיכם עם ראש הממשלה על חלוקת מספר בדיקות אנטיגן בחינם לאזרחים שיהיו מעוניינים בכך.

פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא התייחס גם הוא לקיצור הבידוד ואמר: "לפי הממצאים שלנו - עיקר ההדבקה, לא כולה, קורת בשלושת הימים הראשונים. 85% מההדבקות מתרחשות באותם 5 ימים. זאת החלטה של ניהול סיכונים במצב בו אנחנו נמצאים. הסביבה כיום היא רווית נגיפים".

עוד הוסיף זרקא כי "נתוני התחלואה מראים עלייה בכמות הנדבקים וטרם הגענו לשיא, ישנה עלייה במגיעים לאשפוז בבתי החולים. חולי האומיקרון הקשים במצב טוב יותר לעומת הדלתא. 86% מהמאושפזים בגל הנוכחי הם מעל גיל 60, 75% מהמאושפזים אינם מחוסנים".

זרקא התייחס גם לביקורת שהשמיעה פרופ' עידית מטות על כך שהחולים הקשים הם חולים עם קורונה ואמר כי "הקריטריונים להפריד בין החולים הקשים עם קורונה או בגלל קורונה - מורכבים. לא כל המקרים פשוטים להבחנה".

ההחלטה, כזכור, התקבלה לאחר דיונים פנימיים של גורמי המקצוע במשרד הבריאות, שהמליצו על הקיצור. אמש פורסם בחדשות 13 כי שר הבריאות הביע תמיכה במהלך - ואף הנחה את גורמי המקצוע להציג תוכנית סדורה בנושא. יש לציין שרק בשבוע שעבר המשרד קיצר את הבידוד לשבעה ימים, בעוד שבארצות הברית הבידוד נמשך חמישה ימים בלבד.

על פי ההערכות של מרבית המומחים, בשבועיים הקרובים גל התחלואה של האומיקרון בארץ יגיע לשיא חדש, ומכאן שגם ייחצה שיא המבודדים.