הרצוג בוועידת האקלים: "המזרח התיכון נמצא על סף אסון"

נשיא המדינה נשא דברים במליאה המרכזית של וועידת האקלים COP27 בשארם א-שייח' שבמצרים. "ביתנו - המזרח התיכון, ממוקם במוקד עולמי לשינויי אקלים. משבר זה מאיים על העתיד שאנו מבקשים לספק לילדינו. הוא מתעלה מעל פוליטיקה ותחומים גיאוגרפיים, עלינו גם להתעלות מעליהם"

זמן צפייה: 03:44

נשיא המדינה, יצחק (בוז'י) הרצוג המריא הבוקר (שני) לוועידת האקלים COP27 בשארם א-שייח' שבמצרים, כשהוא עומד בראש המשלחת הישראלית לכנס. לאחר שנפגש עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, נשיא מצרים עבד אל-פתח אל-סיסי, מלך ירדן עבדאללה השני, נשיא האמירויות שייח' מוחמד בן זאיד, נסיך מרוקו מולאי רשיד, הנשיא נשא דברים במליאה המרכזית של הוועידה.

"ביתנו - המזרח התיכון, ממוקם במוקד עולמי לשינויי אקלים", אמר הרצוג. "עם תחזיות הצופות השלכות מיידיות חריפות על אזורנו, המזרח התיכון נמצא על סף אסון. ישראל נכונה להוביל את המאמץ למען חוסן אקלימי אזורי. בכוונתי להוביל את פיתוחו של מה שאני מכנה 'מזרח תיכון מתחדש', מערכת אזורית של שלום בר קיימא".

הנשיא הרצוג יחד עם מזכ''ל האו''ם אנטוניו גוטרש (ימין) ונשיא מצרים עבד אל-פתח אל-סיסי
הנשיא הרצוג יחד עם מזכ''ל האו''ם אנטוניו גוטרש (ימין) ונשיא מצרים עבד אל-פתח אל-סיסי | צילום: חיים צח/ לע״מ

הנשיא הרצוג יחד עם רה''מ בריטניה רישי סונאק
הנשיא הרצוג לצד רה''מ בריטניה רישי סונאק | צילום: רויטרס

בהמשך, הרצוג התייחס לאפשרות שהאנרגיה הסולארית המיוצרית באזור תיוצא לעולם כולו: "אני חוזה שבעתיד הקרוב, האנרגיה הסולארית המיוצרת במדבריות של המזרח התיכון תהיה זמינה לייצוא לאירופה, לאסיה ולאפריקה. ישראל ויוון כבר עמלות על חיבורים חשמליים לצורך אספקת חשמל ירוק מישראל לאירופה. אני מאמין שלכל אומות המזרח התיכון, השופעות בשמש ובטכנולוגיה, תהיה היכולת לחבר את שאר העולם למקור של אנרגיה מתחדשת".

הנשיא הוסיף: "באזור אשר חווה תהליך מידבור מואץ, לישראל יש גם את היכולת והידע למגר מחסורי מים חמורים ולהציע פתרונות לחוסר ביטחון תזונתי. אנו נכונים לחלוק את המומחיות והכלים שבידינו". לדבריו, "משבר זה מאיים על עצם קיומו של העתיד שאנו מבקשים לספק לילדינו. הוא מתעלה מעל פוליטיקה ותחומים גיאוגרפיים, עלינו גם להתעלות מעליהם. מצב חירום זה דורש מאתנו לשלב כוחות. לא מחר - אלא ברגע זה ממש".

הנשיא הרצוג יחד עם מלך ירדן עבדאללה השני
הנשיא הרצוג יחד עם מלך ירדן עבדאללה השני בוועידת האקלים במצרים | צילום: חיים צח/ לע״מ

הנשיא הרצוג יחד נשיא האמירויות שייח' מוחמד בן זאיד
הנשיא הרצוג יחד עם נשיא האמירויות שייח' מוחמד בן זאיד | צילום: חיים צח/ לע״מ

הנשיא קרא להפוך משבר האקלים להזדמנות להתמודד "עם סכסוכי המאה ה-20", כשלטענתו, "בכך נקדם שיתופי פעולה חיוניים למאה ה-21". עוד הוא אמר: "הבה נמנף שותפויות אזוריות נחוצות, לצורך יצירת מסלול אל עבר הכללה, יציבות ושגשוג, על מנת ליצור את המזרח התיכון המתחדש, המשותף".

הנשיא הרצוג פירט דבריו ונגע בפרויקט המשותף לישראל, ירדן, איחוד האמירויות וארצות הברית, פרויקט מים תמורת חשמל, שעיקריו נחתמו בשנה שעברה, ובמסגרתו ישראל תעביר לירדן מים מותפלים והיא מצידה תספק לישראל חשמל שהיא מייצרת בשטחה. "שותפות בשגשוג ירוק ושגשוג כחול - המשקף את כוונת ירדן לספק לישראל חשמל ירוק לצד כוונת ישראל לספק לירדן מים מותפלים, בשיתוף ארצות הברית ואיחוד האמירויות, מהווה הדוגמה הטובה ביותר לשותפות יצירתית המשיאה ערך לכל השותפים, אשר יתרום ליציבות האזור כולו".

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג טרם המראתו למצרים | צילום: חיים צח/לע''מ

כאמור, הבוקר הנשיא הרצוג המריא לוועידת שמתקיימת בשארם א-שייח'. טרם טיסתו אמר הנשיא כי מדובר על "אירוע היסטורי במאבק החשוב ביותר של האנושות - הצלת האקלים של כדור הארץ. המזרח התיכון ניצב מול אתגרים אדירים".

בתחילת הכנס, הנשיא פתח את הביתן הישראלי שהוקם לראשונה בועידה בהשתתפות חברי המשלחת הישראלית והשרים המלווים את המשלחת, שם אמר: "הביתן הישראלי שהקמתם כאן משמעותי מכמה סיבות. ראשית, זו הוכחה ברורה למעורבותה ההולכת וגדלה של ישראל בנושא האקלים. כפי שכבר אמרתי, זהו נושא חשוב לליבי. זוהי הפעם הראשונה בה פועל ביתן ישראלי בוועידת האקלים, על אדמת מצרים - מדינה חשובה ביותר".

''בתוך משבר האקלים העולמי שמחייב אותנו, יש לנו גם הזדמנויות''. הנשיא בביתן הישראלי
''בתוך משבר האקלים העולמי שמחייב אותנו, יש לנו גם הזדמנויות''. הנשיא בביתן הישראלי | צילום: עומר מירון

"בתוך משבר האקלים העולמי שמחייב אותנו, יש לנו גם הזדמנויות. משבר מייצר הזדמנויות: קודם כל, להציג לעולם את היכולות המופלאות של מדינת ישראל, ראינו עד כה דוגמאות של הרעיונות, הגאונות, היכולות והפיתוחים הישראליים. אנחנו מחויבים. ישראל מחויבת למאבק הגלובלי בשינויי האקלים - אמרתי זאת גם בפגישותיי עם המנהיגים שפגשתי עד כה. קיימתי שיחות מאוד חשובות עם ראש ממשלת בריטניה, מלך ירדן, נשיא האמירויות ועוד".

בהמשך הכנס, הנשיא צפוי להיפגש גם עם ראש ממשלת נורווגיה יונס גר סטיורה, ראש ממשלת בריטניה הטרי, נשיא קולומביה גוסטבו פטרו ועם נשיא "מייקרוסופט" העולמית, בראד סמית'.