משרד הבריאות: "לא ניתן לקשר בין מות הצעירה לאופטלגין"

אחרי שבחדשות 13 נחשף כי בת 19 התמוטטה ומתה בבית החולים וולפסון אחרי שנטלה את התרופה, במשרד הבריאות הודיעו כי לא ניתן לקשר בין הדברים: "המחלקה לניהול סיכונים באגף הרוקחות מבצעת מעקב שוטף והדוק אחר תופעות לוואי ומידע בטיחותי לתרופות מהארץ ומהעולם, לרבות תרופות המכילות דיפירון"

זמן צפייה: 00:22

משרד הבריאות הודיע הערב (רביעי) כי בתום חקירה שביצע לנסיבות מקרה המוות של צעירה בת 19, שמתה אחרי שנטלה אופטלגין - כי "הערכת המומחים הייתה כי לא ניתן לקשר בין האירוע לנטילת התרופה. המחלקה לניהול סיכונים באגף הרוקחות מבצעת מעקב שוטף והדוק אחר תופעות לוואי ומידע בטיחותי לתרופות מהארץ ומהעולם, לרבות תרופות המכילות דיפירון, וממשיכה לקיים דיוני הערכת סיכון-תועלת במטרה להבטיח את בריאות הציבור".

דבר מותה של הצעירה פורסם לראשונה בחדשות 13 בשבוע שעבר, אז דווח כי היא נטלה את התרופה - שניתנת בישראל ללא מרשם - וסבלה מתופעת לוואי נדירה וקטלנית של הרס מח העצם (פנציטופניה). היא הגיעה לבית החולים וולפסון בחולון כשהיא במצב אנוש והונשמה כבר במיון. הרופאים החלו בפעולות החייאה ארוכות במשך שעות - והיא אף חוברה למכשיר אקמו - אך כל הפעולות לא צלחו והצוות הרפואי נאלץ לקבוע את מותה.

מדובר בתופעת לוואי שלפי הערכות מתרחשת ביחס של אחד למיליון נטילות וחצי של התרופה. יודגש כי במדינות רבות באירופה ובארצות הברית לא משתמשים באופטלגין (דיפירון) בגלל הסיבה הזו, אך בישראל מאפשרים לציבור לבחור אם לקחת את הסיכון. עם זאת, ספק אם כל תופעות הלוואי האפשריות מוכרות לציבור הרחב.

המרכז הלוגיסטי של חברת טבע בשוהם
המרכז הלוגיסטי של חברת טבע בשוהם | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

מ"טבע", יצרנית אופטלגין, נמסר אחרי הפרסום על מותה של הצעירה: "ראשית, נבקש להשתתף בצערה של המשפחה. המידע היחיד שיש בידנו מקורו מהפרסום בטלוויזיה, כך שבהיעדר מידע רפואי מוסמך ממשרד הבריאות, בית החולים או הרופא המטפל אין באפשרותנו להתייחס עניינית. נבקש להדגיש כי דיפירון, החומר הפעיל באופטלגין, משווק בישראל ובמדינות רבות בעולם במשך עשרות שנים ומיליונים רבים של מטופלים משתמשים בו, בכל שנה, לשיכוך כאבים - ביעילות ובבטיחות. יודגש כי אופטלגין, עומד בדרישות המחמירות של משרד הבריאות, כמו גם של רשויות בריאות מרכזיות אחרות בעולם".