סקר ראשון מסוגו: התדרדרות במצב הרפואי של בני משפחות החטופים

פרסום ראשון: מסקר שנערך ע"י קופ"ח מכבי עולה כי 80% מבני משפחות החטופים דיווחו על שינוי לרעה במצבם הבריאותי. 20% ירדו בצורה משמעותית במשקל - וכשני שליש דיווחו על מצב נפשי בינוני או גרוע

זמן צפייה: 01:07

פרסום ראשון: סקר ראשון מסוגו שתוצאותיו פורסמו לראשונה הערב (ראשון) במהדורה המרכזית מצביע על התדרדרות במצבם הרפואי של משפחות החטופים. על-פי נתוני הסקר שנערך על ידי קופת החולים מכבי, 80% מבני משפחות החטופים דיווחו על שינוי לרעה במצבם הבריאותי, 20% ירדו בצורה משמעותית במשקל, שני שליש דיווחו על מצב נפשי בינוני או גרוע, 93% על ירידה באיכות השינה ו-15% על כך שהם התחילו ליטול כדורי שינה.

על פי הסקר, כמעט כל בני משפחות החטופים (96%) דיווחו על שינוי לרעה בתפיסתם את מצבם הנפשי, נתון גבוה משמעותית בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, כאשר כשני שליש מהם תופסים את מצבם הנפשי כבינוני או גרוע, זאת לעומת המצב לפני המלחמה - אז כ-80% דיווחו כי מצבן הנפשי טוב מאוד או מצוין. גם עבור המתנדבות במטה משפחות החטופים המצב לא פשוט להתמודדות, כאשר 81% מדווחות על שינוי לרעה בתפיסתן את מצבן הנפשי, ו-70% מהן תופסות את מצבן הנפשי כבינוני או גרוע.

בעקבות המלחמה, 84% מבנות משפחות החטופים מרגישות שהן זקוקות לסיוע נפשי מאיש מקצוע (לעומת 23% מהאוכלוסייה הכללית), מתוכן כשני שליש אכן מקבלות סיוע. מפרוץ המלחמה, בנות משפחות החטופים מעידות על עלייה של יותר מפי 2 בשימוש בתרופות לטיפול במצבי דכאון או חרדה (מ-8% ל-19%).

מכיוון שבשתי הקבוצות רוב כמעט מוחלט מהמשיבים הן נשים, ההשוואה התמקדה בנשים בשלוש הקבוצות: בנות משפחות החטופים, המתנדבות במטה המשפחות ונשים באוכלוסייה הכללית. הסקר נערך בחודש ינואר 2024.

הפגנת משפחות החטופים מחוץ לבסיס הקריה בתל אביב מלחמת חרבות ברזל
הפגנת משפחות החטופים מחוץ לבסיס הקריה בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ראש מערך הבריאות במטה משפחות החטופים, פרופ' חגי לוין, מסר: "אי הידיעה מה עלה בגורל יקיריהן שנחטפו גובה מחיר כבד מהמשפחות, ופוגעת בבריאותן הפיזית והנפשית. חוסר הוודאות והמצוקה המלווים את בנות ובני המשפחות עלולים להוביל להפרעות שינה ותיאבון, ולהחמיר מצבים בריאותיים קיימים עקב לחץ מוגבר. מבחינה רגשית, החיפוש המתמשך והאובדן העמום מעוררים אבל ממושך, חרדה ודיכאון, ומעמיסים על היחסים המשפחתיים".

"כל יום שעובר מחמיר את המצב וממחיש כי גם מבחינת המשפחות הזמן שלהן אוזל, כל עוד החטופים אינם משוחררים", הוסיף פרופ' לוין, "מצב מורכב זה מדגיש את הצורך החיוני במערכות תמיכה מותאמות אישית כדי להקל על ההשלכות הבריאותיות והנפשיות מרובות הפנים שחוות המשפחות. מצב חריג זה מחייב שינויים ארגוניים ומשפטיים כדי להבטיח המענה הבריאותי, הנפשי והסוציאלי ההולם לבני המשפחה הפגועים. מטה משפחות החטופים מסייע בהתנדבות למשפחות להתמודד עם השלכות מצב החטיפה הזוועתי".

ראש חטיבת הבריאות במכבי שירותי בריאות, ד"ר ערן רוטמן, מסר: "הסקר מתאר מצב קשה שאיתו מתמודדות מדי יום משפחות החטופים והחטופות. משימתנו וחובתנו היא ללוות, לתמוך ולסייע להם ככל האפשר, כדי לנסות להקל אפילו במקצת על סבלם. מכבי עומדת לצד בני ובנות משפחות החטופים כל העת ומספקת להם, כמו גם לישראלים שחזרו מהשבי, מעטפת רפואית מלאה, הן בפן הפיזי והם בפן הנפשי. נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם מטה המשפחות שעושה עבודת קודש למען חזרתם הביתה של כל החטופים והחטופות".