מנהלי בתיה"ח העצמאיים: "סכנה ממשית לאספקה של תרופות וציוד"

לאחר פנייה חריגה של מנהלי בתי החולים הממשלתיים לרה"מ והתרעה על מצוקה חמורה, גם מנהלי שבעה בתי חולים עצמאיים-ציבוריים התריעו מפני משבר תקציבי חמור. "שחיקת מקורות המימון מחריפה את המשבר התקציבי והתזרימי"

בית חולים מעייני הישועה
בית חולים מעייני הישועה | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

פורום מנהלי בתי החולים העצמאיים-ציבוריים הצטרף היום (שישי) לקריאה של מנהלי בתי החולים הממשלתיים ומתריע על מצוקה תקציבית קשה. במכתב התריעו מנהלי בתי החולים כי ישנה "סכנה ממשית לאספקה הסדירה של תרופות וציוד חיוני".

המכתב פונה אל שר הבריאות משה ארבל, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. "שחיקת מקורות המימון של בתי החולים", נכתב, "מחריפה את המשבר התקציבי והתזרימי בבתיה"ח הציבוריים-עצמאיים, עד כדי סכנה ממשית לאספקה הסדירה של תרופות וציוד חיוני".

פורום מנהלי בתי החולים העצמאיים כולל את בתי החולים שערי צדק והדסה בירושלים, לניאדו בנתניה, מעייני הישועה בבני ברק וכן שלושת בתי החולים בנצרת. בפנייה לשרים הם כתבו: "אנו מבקשים מכבודכם להיכנס לעובי הקורה ולפעול להשגת פתרון בסיס ויציב לבעיה, לפני שהמצב הנוכחי יביא לפגיעה באיכות וזמינות הטיפול בחולים וביכולתנו לשלם שכר מלא לעובדינו".

חדר ניתוח, הדסה עין כרם, ירושלים, בית חולים
חדר ניתוח | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביום ראשון האחרון פרסמו מנהלי בתי החולים הממשלתיים בישראל מכתב חריג לראש הממשלה בנימין נתניהו ובו הזהירו מפני "משבר תקציבי חמור". עוד הוסיפו, כי "אנחנו נדרשים לצמצם את ההוצאות על הבריאות" וביקשו תיאום פגישה בדחיפות בימים הקרובים. הסכנה העיקרית - בתי החולים בפריפריה.

כמו כן, באותו ערב פורסם לראשונה בחדשות 13 כי כלל מנהלי בתי החולים הממשלתיים פנו למנכ"ל משרד הבריאות בבקשה לקיים פגישה בעקבות המשבר התקציבי - ולא זכו לתגובה.

הכניסה לחדר המיון בבית החולים בילינסון בפתח תקווה
הכניסה לחדר המיון בבית החולים בילינסון בפתח תקווה (ארכיון) | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

"שירותי הבריאות מתייקרים באופן תדיר ומשמעותי", כתבו מנהלי בתי החולים, "שאינו מאפשר כיסוי מלא של כל הצרכים שנדרשים למען אזרחי ישראל ובמיוחד בפריפריה. נקלענו בשנה האחרונה למצוקה תקציבית קשה הנובעת בעיקרה מהסכמי השכר החדשים אשר השיתו עלויות על בתי החולים וכן עליה בתפעול המערכת לאור ההתייקרויות שיש במשאבים השונים".

"בהיעדר שיפוי תקציבי לפערי התקציב שנוצרו, אנחנו נדרשים לצמצם את ההוצאות על הבריאות תוך כדי פגיעה בבריאות האזרחים כאשר הדרך היחידה המוצעת היא סגירת שירותים רפואיים וכן פיטורי עובדים. המשמעויות התקציביות לבתי החולים הקטנים יותר ובמיוחד אלה שנמצאים בפריפריה, גדולות אף יותר. סגירת שירותים באזורים אלה תהווה פגיעה קשה באזרחים".