המאבק מחריף: מחר - שביתת אזהרה במערכת הבריאות

במחאה נגד קידום החוק לביטול עילת הסבירות, ההסתדרות הרפואית הודיעה על שביתה בת שעתיים, במהלכה יופעלו בתי החולים במתכונת חירום, והם מאיימים כי בהמשך תושבת מערכת הבריאות ליום שלם. בקואליציה מאיימים בתגובה להטיל סנקציות על רופאים שישבתו - למרות שאין לכנסת סמכות לכך

זמן צפייה: 04:26

בעקבות קידום החוק לביטול עילת הסבירות, תתקיים מחר (רביעי) שביתת אזהרה בת שעתיים במערכת הבריאות. במהלך השביתה יפעלו בתי החולים במתכונת חירום בלבד וטיפולים שאינם מצילי חיים לא יבוצעו. במהלך השבועות הקרובים צפויה ההסתדרות הרפואית להשבית את מערכת הבריאות ליום שלם.

בעקבות השביתה הצפויה מחר, הודיעו גורמים בקואליציה ובניהם יו"ר וועדת הבריאות של הכנסת, ח"כ אריאל בוסו ממפלגת ש"ס, כי הם ייפעלו להטלת סנקציות על רופאים שישבתו. ח"כ בוסו אמר: "שיתופי פעולה שהיו עד עכשיו עם כל ארגוני הרופאים מול הוועדה לא יהיו אותו דבר". על אף האיומים, בפועל אין לחברי הכנסת כל סמכות להטיל סנקציות על רופאים שיבחרו לקחת חלק בשביתה המתוכננת.

Heeojd
רופאים הקוראים לשביתה

במסגרת ההכרזה על שביתת האזהרה, אמר יו"ר ההתאחדות הרפואית פרופ' ציון חגי: "לא ניתן לשנות סדרי עולם במערכת הבריאות. שינוי עילת הסבירות יפגע אנושות במערכת הבריאות". גם יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, התייחס לביטול הצפוי של עילת הסבירות: "עבור רוב הרופאים הנושא הזה הוא ייהרג ובל יעבור. אנחנו צריכים עכשיו כרפואה מונעת לנקוט באמצעים כדי לעצור את הדבר הזה".

פרופ' ציון חגי, יו''ר ההסתדרות הרפואית בישראל

יש לציין כי החשש של הרופאים מביטול עילת הסבירות נוגע לעובדה כי בישראל הזכות לבריאות אינה מעוגנת בחקיקה ולשר הבריאות והממשלה יש סמכויות נרחבות בנושא. עילת הסבירות היא הכלי היחיד שיש בידי הרופאים כנגד החלטות שרירותיות וקיצוניות שעשויות להתקבל בידי השר - ולכן הרופאים חוששים שבלעדיה הזכות לבריאות של אזרחי ישראל תיפגע. בנוסף, הרופאים מזהירים מתרחישים עתידיים, בהם עשויים לאלץ אותם לבצע מעשים המנוגדים לאתיקה הרפואית.

Kqmscy
רופאים מפגינים נגד המהפכה המשפטית

במסגרת השביתה מחר יפעלו כל בתי החולים במתכונת חירום כאמור, ואנשים שקבעו תורים צפויים לקבל הודעות בנוגע לדחיית התור שלהם לתאריך חדש. במקביל, צפויות קופות החולים לפעול באופן שונה זו מזו - קופת החולים כללית תשבות באופן מלא, בעוד שקופת החולים מכבי לא תיקח חלק בשביתה. קופת החולים מאוחדת תשבות באופן חלקי ורופאים עצמאיים בקופה צפויים לעבוד במתכונת רגילה.

בנוסף, ניתן להעריך כי השביתה המלאה המתוכננת בבתי החולים בשבוע הבא לא תתקיים ביום ראשון, מכיוון שההסתדרות הרפואית נמנעת משביתות ביום זה - בו מצטברים עומסים מסוף השבוע, במהלכו עובדים בתי החולים ב"מתכונת שבת".