שר הבריאות: נקל על הליך אישור טיפולים וניתוחים לשינוי מין

השר הורוביץ הבטיח לפעול לקיצור התורים לניתוחים להתאמה מגדרית, הכשרת צוותים רפואיים למפגש עם קהילת הלהט"ב והקלה במתן אישורים לטיפולים ואמר: "זו מלחמה על החיים"

ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ | צילום: חדשות 13

שר הבריאות ניצן הורוביץ הציג היום שורה של צעדים לשיפור השירות והתאמת מערכת הבריאות לצרכי קהילת הטרנסג'נדרים. בין המהלכים שהציג: קיצור התורים לניתוחים להתאמה מגדרית, הכשרת צוותים רפואיים למפגש עם קהילת הלהט"ב והקלה במתן אישורים לטיפולים.

"הקשיים שטרנסנג'דרים מתמודדים איתם הם עצומים. אין כמעט טרנסית שלא חטפה צעקות, קללות ואלימות פיזית", אמר הורוביץ והוסיף: "הציבור הטרנסי משלם את המחיר הכבד והאכזרי ביותר. זו קהילה שמחצית מחבריה ניסו להתאבד לפחות פעם אחת, רבים מהם קיפחו את חייהם, בגלל גילויי השנאה כלפיהם". שר הבריאות הגדיר את מאבקם של הטרנסג'נדרים כ"מאבק על החופש, פשוט להיות מי שאתה, זו מלחמה על החיים".

הורוביץ אמר כי קיימת מצוקה של ממש בזמינות של הניתוחים לשינוי מין והסביר: "ניתוחים להתאמה מגדרית הם לא ניתוחים קוסמטיים אלו ניתוחים משני חיים וניתוחים מצילי חיים. אנו נרחיב את מספר הניתוחים ונקצר את התורים". שר הבריאות הבטיח: "נקדם מתן מענה רפואי ראוי לקהילה על ידי משרד הבריאות וקופות החולים ונקל על הליך האישור של ניתוחים וטיפולים נדרשים בתהליך של שינוי מין".

האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהסתדרות הרפואית הגיב להצהרה: "אנו מברכים את שר הבריאות על הצהרתו בנושא קהילת הטרנסג'נדרים ותומכים בצעד אשר נותן תקווה להפחתת הבירוקרטיה וקיצור התורים. כמנתחים פלסטיים אנו נכונים להירתם למאמץ הנפשי, ההורמונלי והגופני לטובת הנשים והגברים על הקשת הטרנסית. הניתוחים לצד הטיפולים האסתטיים הם חיוניים עבור אלו הזקוקים להתאמה מגדרית על מנת לחיות בהשלמה עם הזהות החדשה ורובם נתקלו עד היום בסרבול בירוקרטי. כל שיפור בנושא לרבות הרחבת המענה לניתוחים צריך להיעשות תחת מגבלה של הכשרה קפדנית כפי שמתבצעת אצלנו באיגוד, כך שתמנע מראש סיכון חיי אדם".