המתמחים לא מקבלים את המתווה: "נגיש מחר 2,300 מכתבי התפטרות"

המתווה הסופי, כפי שפורסם בחדשות 13, ולפיו קיצור התורנויות ל-18 שעות יוחל תחילה על 10 בתי חולים בפריפריה - נדחה ע"י ארגון המתמחים. הורוביץ: "הם עצמם שותפים לתהליך ומודעים לאילוצים"

זמן צפייה: 02:07

יו"ר "מרשם", ארגון הרופאים מתמחים, ריי ביטון, אמרה היום (רביעי) במסיבת עיתונאים כי "מתווה קיצור התורנויות הוא לא מה שרצינו, נגיש מחר 2,300 מכתבי התפטרות". הודעת המתמחים מגיעה לאור המתווה הסופי של שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שלפיו, כפי שפורסם בחדשות 13 בשבוע שעבר - התורנויות יקוצרו ל-18 שעות (16+2) בכל המקצועות מלבד מקצועות הכירורגיה.

בנוסף, לפי המתווה הסופי, הקיצור יוחל מאפריל הקרוב בעשרה בתי חולים בפריפריה ורק משנת 2026 הקיצור יתרחב לכל הארץ, אם הוועדה שהוקמה בנושא תחליט שלא נפגע הטיפול הרפואי ויימצא תקציב מתאים. "יש בשורה, יש התחלה של קיצור תורנויות ואנחנו מברכים על כך", אמרה ביטון, "אבל לצערנו זה לא מספיק, וכלמודי ניסיון עם מאבק של מעל עשור שממסמסים אותנו אנחנו לא יכולים לתת לזה לקרות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דיווח: ארה"ב לא תציע יוזמות מדיניות כי ישראל "לא בשלה לכך"

הרשויות בקפריסין: איראן לא עומדת מאחורי ניסיון החיסול

לראשונה: גרמניה תשלם פיצויים לניצולים ששרדו את מצור לנינגרד

"לכן אנחנו מבקשים סליחה מאזרחי מדינת ישראל", סיכמה ביטון, "ומחר נגיד מכתבי התפטרות של 2,300 סטודנטים, סטאז'רים, מתמחות ומתמחים. ביקשנו שבפעימה הראשונה כבר יהיו יותר מ-10% מהמתמחים, שיהיו בה 25 עד 30 אחוזים, כולל מחלקות המיונים, הקורונה והפנימיות".

Ohqiyi
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שרת הכלכלה אורנה ברביאי החלה את הצהרתה מיד לאחר מכן ואמרה שהיא בתחושה חגיגית, בעקבות כך שבחרה לא להאריך את ההיתר שאיפשר תורנויות של 26 שעות. "נדרשת היערכות גדולה של בתי החולים ולכן הלכנו למקום בו צריך הכי הרבה חיזוק - בפריפריה", אמרה ברביאי, "החל ממרץ יחל מערך של ירידה ל-18 שעות".

"הרעיון הוא להגיע באופן מדורג של חמש שנים למודל מכליל של כלל מערכת הבריאות", הוסיפה ברביאי, "אנחנו מחריגים את הכירורגיה. במהלך 2023 תהיה תחנת יציאה - נסתכל על הנתנונים ונראה כמה התקדמנו וכמה זה יושם. התכנית לא מושלמת, היא חלקית והיא רק תחילתו של דבר. היא פריצת דרך שמסמנת יעד נורמטיבי ערכי של שעות העבודה ובכל הקשר של תנאי עבודה".

שר הבריאות ניצן הורוביץ
שר הבריאות ניצן הורוביץ | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מיד אחרי ברביבאי החל שר הבריאות ניצן הורוביץ את הצהרתו, ואמר כי המתווה הוא בשורה היסטורית. "אחרי שנים של דיבורים עברנו למעשים", אמר הורוביץ, "הרכבת יצאה מהתחנה, קיצור שעות התורנויות יצא לדרך. 26 שעות עבודה ברצף זה לא סביר, לא הגון ולא בריא, ואסור לנו לקבל אותו.

"גם בעיית התורנויות ארוכת השנים נבעה מאותה בעיה שמלווה את מערכת הבריאות, והיא תקצוב חסר, חוסר בתקנים וכוח אדם", הוסיף הורוביץ, "הכנסנו תקצוב לנושא קיצור התורנויות בפעם הראשונה. אורך התורנוית נובע גם מחוסר כח אדם וכדי לאפשר קיצור תורנוית צרך להכניס רופאים שימלאו את המקום".

בהמשך ענה הורוביץ לשאלות והגיב לדברי המתמחים: "אני נמצא בקשר טוב עם כל המתמחים בכל הארגונים, וגם להם ברור שהתהליך הזה מחויב שיהיה הדרגתי. אין מספיק רופאים בשביל קיצור מיידי בכל הארץ. יכולנו להגיד 'אין רופאים - אין כסף, אז לא נעשה קיצור', אבל אמרנו שנלך עם המתמחים, רק שהקיצור חייב להיות הדרגתי. המתמחים עצמם שותפים לתהליך, הם מודעים לאילוצים".

יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ עידית סילמן, הגיבה למתווה: "זהו הישג חשוב ומשמעותי, ודרך ארוכה עוד לפנינו. נושא שלא טופל שנים והוזנח הגיע כעת לתחילתו של מענה. אני מתכוונת להמשיך לעבוד למען קיצור התורנויות במתווה נכון ואחראי ואף לפקח על ההתקדמות בועדת הבריאות".

הפגנת המתמחים והסטאז'רים ברפואה
הפגנת המתמחים והסטאז'רים ברפואה

כזכור, עשרה מפגינים נעצרו בתחילת השבוע במהלך הפגנת רופאים ומתמחים מול ביתו של הורוביץ בתל אביב, במחאה על ההסכם המתגבש בנוגע לתורנויות המתמחים והרופאים. המוחים שרפו מדי עבודה ודרשו: "קיצור רוחבי מיידי - עושים עלינו סיבוב".

אתמול החלו עשרות רופאים מתמחים בבתי החולים לחתום על מכתבי התפטרות, ובכוונתם להגישם בעוד 48 שעות אם המתווה לקיצור תורנויות לא יורחב לכל המקצועות הרפואיים בכל רחבי הארץ. מטעמם נמסר: "לא נהיה מוכנים לקבל 'פייק מתווה' כזה שמשאיר 90% מהמתמחים להמשיך לעשות תורנויות עבדים של 26 שעות".

עוד נמסר מטעם ארגון הרופאים המתמחים: "במידה ולא יוגש מתווה חדש, שתואם את הדרישה הזו ואת הדברים שסוכמו מולנו, אנחנו ניאלץ להגיש את מכתבי ההתפטרות ביום חמישי הקרוב. האחריות לפתרון המשבר בידיהם של שרי הבריאות והאוצר".