במחאה על תנאי העסקתם: עובדי המעבדות הרפואיות פתחו בשביתה

במהלך השביתה, הכוללת את מעבדות בתיה"ח, משרד הבריאות ושירותי בריאות כללית - יפעלו כ-3,000 עובדים במתכונת שבת. המחאה מגיעה בשל התנאים, שלפי הטענות אינם הולמים את עומס העבודה

זמן צפייה: 00:29

היום (חמישי) ישבתו כ-3,000 עובדי המעבדות הרפואיות בישראל, הכוללות את מעבדות בתי החולים, משרד הבריאות ושירותי בריאות כללית. ההערכה היא שצפויים שיבושים בכל בתי החולים ובחדרי הניתוח, שכן במהלך השביתה יפעלו העובדים במתכונת שבת. העובדים מוחים על תנאי העסקתם שלטענתם אינם הולמים את עומס העבודה - שהולך וגובר.

כזכור, לפני יומיים הודיעו עובדי המעבדות במערכת הבריאות כי ישבתו היום, במחאה על תנאי העסקתם ושכרם. בשל השביתה, לא יתקיימו בדיקות דם ושתן בקופות החולים - וייתכנו שיבושים בחדרי הניתוח.

לכתבות נוספות בנושא >> 

במחאה על שכרם: עובדי המעבדות במערכת הבריאות ישבתו ביום חמישי

חרף החשיבות האדירה של מאבק האחיות – הוא נידון לכישלון • טור

בעקבות החלטת בית המשפט: הסתיימה שביתת האחיות

מעבדה ריקה
מעבדה ריקה | צילום: דוברות ההסתדרות

העובדים טוענים כי שכרם נמוך וכי תנאי העסקתם "מבזים". לדבריהם, המצב נמשך במשך עשרות שנים ללא שינוי, מבלי שהגורמים הרלוונטיים יתערבו. השביתה תתקיים בגיבוי ההתסתדרות.

בתוך כך, היום ייפגשו נציגי הסתדרות האחים והאחיות בבית הדין הארצי לאחר שלא נרשמה התקדמות בדיונים מול משרד הבריאות. זאת, לאחר שבשבוע שעבר התרחשה שביתה נוספת על ידי האחים והאחיות, שהתקיימה גם היא במחאה נגד המשבר המתמשך במערכת הבריאות הציבורית, בין אם תנאי האשפוז, המחסור באמצעים רפואיים והעומס הרב בבתי החולים ובמרפאות, במכונים ובאשפוזי יום הצוות הסיעודי.

מעבדה רפואית ריקה
מעבדה רפואית ריקה | צילום: דוברות ההסתדרות

ביום רביעי שעבר קבע בית הדין לענייני עבודה כי שביתה זו תושהה עד הדיון הבא בנושא, שיתקיים ביום חמישי הקרוב. עם זאת, יורשו המוחים להמשיך בעיצומים, כמו גם להימנע מחיסון של נוסעים לחו"ל לאורך תקופת המשא ומתן על הדרישות שהציבה הסתדרות האחיות.

כאמור, נקבע כי האחיות יורשו להמשיך בעיצומים נגד תהליך האקרדיטציה – כאשר גוף חיצוני מעריך את תפקוד בתי החולים על ידי קביעת שורה של מדדים, אותה נאלצות האחיות למלא על כל חולה וחולה כאשר הדבר גוזל זמן יקר. לצד זאת, נקבע כי המדינה רשאית לקיים קיזוז שכר בגין העיצומים.

שביתת עובדי המעבדות הרפואיות
שביתת עובדי המעבדות הרפואיות | צילום: דוברות ההסתדרות

בד בבד, לפני תום השביתה עבודת האחיות בבתי החולים התקיימו במתכונת חירום. כמו כן, חדרי ניתוח עובדים במתכונת חירום, ובכל מחלקות האשפוז למיניהן עבדו במתכונת מצומצמת. נוסף לכך, במשך יומיים לא בוצעו ססיות, קיצור תורים ותיירות מרפא.

הצוות הסיעודי עבד במתכונת מצומצמת במחלקות טיפול נמרץ, כמו גם במחלקות פגים, יונקים, חדרי לידה, דיאליזה, אונקולוגיה ויחידות פריון. עם זאת, בכל בתי החולים הוקם צוות סיעודי לשעת חירום. בבתי ספר לאחיות הצוות הסיעודי לא עבד. בתי חולים גריאטריים ופסיכיאטריים פעלו במתכונת מצומצמת, ובכל בתי החולים בארץ הוקמה ועדת חריגים.