בדרך לשביתה במערכת הבריאות? ההסתדרות הרפואית בדיון דרמטי

דיון חירום יתקיים הערב בעקבות ביקורת מצד רופאים ורופאות רבים במערכת, ולאחריו צפויה לצאת הודעה בדבר השבתה אם לא תיעצר חקיקת המהפכה המשפטית. לפי גורמים בהסתדרות הרפואית, ישנה הבנה כי קיים קונצנזוס רחב במערכת הבריאות בנושא

אמבולנסים בכניסה לחדר המיון בבית החולים רמב"ם בחיפה (ארכיון)
אמבולנסים בכניסה לחדר המיון בבית החולים רמב"ם בחיפה (ארכיון) | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

פרסום ראשון: ההסתדרות הרפואית צפויה להודיע היום (חמישי) כי מערכת הבריאות תושבת אם חקיקת המהפכה המשפטית לא תיעצר, כך נודע לחדשות 13. לפי גורמים בהסתדרות הרפואית, ישנה הבנה כי קיים קונצנזוס רחב במערכת הבריאות בנושא.

כזכור, אתמול פורסם לראשונה בחדשות 13 כי ההסתדרות הרפואית תקיים דיון חירום על מנת להחליט האם להשבית את מערכת הבריאות, לאחר ביקורת מצד רופאים ורופאות רבים במערכת הבריאות, והדיון יתקיים הערב ב-17:00. במסגרת השביתה המתוכננת, מערכת הבריאות תפעל במתכונת שבת/חירום, כאשר יבוצעו ניתוחים דחופים ויטופלו מקרים מצילי חיים, אך ניתוחים אלקטיביים יידחו ומרפאות יום ייסגרו.

במהלך "יום השיבוש" שלשום נערך כנס חירום מיוחד של ארגון "החלוקים הלבנים", המונה עשרות רופאים ורופאות בכירים במערכת הבריאות, ובדיון נשמעה כאמור ביקורת על כך שהסתדרות הרפואית לא נוקטת צעדים חריפים מספיק כדי לבטא את הסכנה, לדברי המתנגדים, שטמונה בביטול עילת הסבירות למערכת הבריאות ולמטופלים בה ועל כן, כאמור יערכו מחר את הדיון החריג והמיוחד על מנת לדון בצעדים הנדרשים ככל שיהיו, בתגובה לחקיקה הזו.

מההסתדרות הרפואית נמסר אתמול בתגובה: "ישיבת המזכירות תתקיים כמתוכנן. ההסתדרות הרפואית עוקבת בדאגה רבה אחר המתרחש במדינה. אין ספק שצעדים חד צדדיים שננקטים לרבות ביטול גורף של עילת הסבירות על נבחרי ציבור, והמשמעויות לגבי מערכת הבריאות, הוא אחד הנושאים המרכזיים שידונו מחר, על כל המשתמע מכך".

יו''ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי בעצרת המחאה בביה''ח הדסה הר הצופים
יו''ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי | צילום: דוברות הדסה

היום קיבל ראש ההסתדרות הרפואית בישראל, פרופ' ציון חגי, מכתב עליו חתומים מעל לאלף רופאים חברי ההסתדרות - שדורשים מהיו"ר להכריז על שביתה כללית בטענה כי הם "לא מוכנים להפוך לאינטלקטואלים, המדענים והמשכילים של גרמניה 1933".

עוד נאמר במכתב: "בערב מאיים זה, בימי בין המצרים, רופאים חברי הר"י צופים בתדהמה ובסלידה עמוקה בשתיקת הכבשים של הארגון בשעה שהארץ משנה את פניה. כיו"ר הארגון אתה יודע היטב כי עמדת הרוב המכריע של חבריו היא שההפיכה המשטרית הקורמת עור וגידים בעוד דברים אלה נכתבים תזיק לרמת הרפואה בארץ, תפגע בצבור המטופלים, ותאיין את הישגיה הכבירים של הרפואה הישראלית".

"באין חופש, אין חינוך רפואי, אין מנהיגות מקצועית, אין חופש התארגנות ואין רמה סבירה של רפואה", הוסיפו, "לא קשה לראות מה הפיכה המשטרית מעוללת כבר עתה ללשכת עורכי הדין לאחר שהתוצאות לא תאמו לציפיות של המשטר, מדוע תהיה הר"י מוגנת? האם נרצה לפעול במדינה בה המשטר שולט בהר"י, ממנה את המשרות ומחליט על יו"ר האיגודים?".

לסיום כתבו הרופאים: "לא נהיה לאינטלקטואלים, המדענים והמשכילים של גרמניה 1933, לא נעבוד במדינה שחבר האוות יוקיע בשל רודנות כפי שאכן קורה. קולנו יישמע, בין אם במסגרת הר"י, ובין אם במסגרת חליפית הראויה לשליחותה. אנו קוראים לשביתה כללית במערכת הרפואה, כמה ימי סבל עדיפים על עידנים של רפואת עולם שלישי, כפי שנראים במשטרים לא דמוקרטים".

המכתב אותו קיבל פרופסור ציון חגי, דף אחד מתוך שמונת דפי החתימה
מתוך המכתב אותו קיבל פרופ' ציון חגי

בתוך כך, מאות סטודנטים לרפואה מכל הפקולטות בישראל פנו בדרישה מהסתדרות הרפואית וארגון מרשם לצאת לשביתה עד לעצירת החקיקה, ובמכתבם הם כתבו: "אנחנו רואות ורואים את הרעבת המערכת, המחסור ברופאים, קריסת שירותי בריאות הנפש ובעיקר את אוזלת ידה של הממשלה ועיסוקה בחוקים פרסונליים ודורסניים".

עוד הם הוסיפו: "החקיקה המשפטית תשפיע על מערכת הבריאות ועל החינוך הרפואי בישראל. היא תגרום לבריחת מוחות, תבודד את ישראל אקדמית ותאפשר לגורמים פוליטיים להשתלט על החינוך והמחקר הרפואי בישראל. לא מדובר בספקולציות - דלתות בנושאים אקדמים ובתחומי מחקר מחו״ל הולכות ונסגרות. לכן אנחנו כסטודנטים שמהווים דור העתיד של מערכת הבריאות מבקשים מכם, עצרו את החקיקה".

"אנו עומדים בפני שעה הרת גורל, והזמן הולך ואוזל. אנו קוראים לרופאות ולרופאים לנקוט בפעולה מיידית. שמשו לנו דוגמא, הבהירו שלא תאפשרו לממשלה לפגוע בשבועת הרופא, בחינוך הרפואי, במחקר ובעתיד מערכת הבריאות. הלחמו איתנו יחד על עתיד המדינה וגם עתיד מערכת הבריאות.

לסיכום הם כתבו: "אנחנו דורשים מארגוני הרופאות והרופאים, הר"י ומרשם להכריז על שביתה כללית במתכונת שבת בכל מערכת הבריאות עד גניזה של חוקי ההפיכה המשטרית כפי שהם מוצעים כעת והתחייבות לחקיקה שתעבור בהסכמה רחבה. חוסר נוחות זמני כעת עדיף למטופלנו על עתיד בו הרפואה מדרדרת כפי שקרה בעבר במשטרים שאינם דמוקרטים".