החוק המתגבש לפתיחת התיירות: כניסה לערים תותנה בבדיקת קורונה

פרסום ראשון: שרת התיירות סיכמה עם שר הבריאות על קידום הטיפול בערי תיירות • ראש השלטון המקומי נגד מתווה משרד הבריאות, שלטענתו מבטל את תוכנית הרמזור: "מנותק, יביא להפרת הנחיות גורפת"

זמן צפייה: 01:30

פרסום ראשון: שרת התיירות אורית פרקש הכהן ושר הבריאות יולי אדלשטיין סיכמו הערב (שני) כי בקרוב, ערי תיירות יוגדרו כ"אזור ירוק מוגבל", וכך - כל מי שירצה להיכנס לאילת, למשל, יחוייב לעבור בדיקת קורונה בכניסה. השניים קבעו כי שיקום העיר אילת היא המשימה הראשונה שיש לבצע, וכעת הם בודקים את האופן שבו יוכלו לקדם את החוק.

על פי הטיוטה לאישור החוק, שאחד מיוזמיו הוא ח"כ איתן גינצבורג (כחול לבן), ועדת השרים תהיה רשאית להכריז על אזור כאזור מוגבל ירוק גם אם אין בו התפשטות נרחבת של הנגיף, או אם רמת התחלואה באזור אינה גבוהה ביחס לרמות התחלואה הכללית בישראל, זאת בתנאי שיתקיימו מספר תנאים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ריבלין בפתיחת מושב הכנסת: מנו מפכ"ל והעבירו תקציב עכשיו

גנץ: "לא נצביע היום בעד אי האמון – זהו צעד של יחסי ציבור"

ההפגנות בבלפור חוזרות? מצב החירום המיוחד ככל הנראה לא יוארך

חוף הים באילת
חוף הים באילת | צילום: shutterstock

התנאי הראשון הוא שהפעילות הכלכלית באזור מבוססת על עסקי תיירות בשיעור של 50% לפחות. התנאי השני הוא שהוועדה שוכנעה כי הכרזה על אזור מוגבל נדרשת על מנת לאפשר את פתיחת בתי המלון והאטרקציות התיירותיות באזור ולשמור על פתיחתן לאורך זמן.

הכניסה לערים התיירותיות תותנה, כאמור, בבדיקת קורונה שיתקיימו בעמדות מיוחדות שיוצבו בפתח העיר או באופן פרטי 72 שעות לפני. כמו כן, באזורים הירוקים המוגבלים יצומצמו הכניסות האוויריות והיבשתיות לשלוש כניסות לכל היותר. בנוסף, מי שאין לו תעודת תושב יוכל להיכנס רק אם יציג אישור הזמנה ממלון.

בדיקת קורונה
בדיקת קורונה | צילום: Shutterstock

בתוך כך, ראש השלטון המקומי חיים ביבס יצא נגד מתווה משרד הבריאות לחזרה לשגרה, ובמכתב ששלח לראש הממשלה בנמין נתניהו ביקש לשקול בשנית את התוכנית החדשה של המשרד, שלטענתו של ביבס - מבטלת את תוכנית הרמזור.

במכתבו תיאר ביבס את התוכנית, שבה תשעה שלבים לחזרה לשגרת קורונה מלאה, והמתנה של לפחות שבועיים בין שלב לשלב, כאשר תוכנית הרמזור צפויה להיכנס לפעולה רק החל מהשלב הרביעי - בעוד חודשיים. לדבריו, בתוכנית אין דיפרנציאליות בין רשויות ירוקות, צהובות וכתומות שחוזרות לשגרה באותו השלב ובאותו הזמן, לפי רמות התחלואה ובמקדמי ההדבקה.

ראש עיריית מודיעין ומרכז השלטון המקומי, חיים ביבס
ראש עיריית מודיעין ומרכז השלטון המקומי, חיים ביבס | צילום: רועי שפרניק

"בשיחה ארוכה שקיימתי עם ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ורמ"ח אוכלוסייה בפיקוד העורף, הובהר באופן שאינו משתמע לשני פנים, כי עקרונות משרד הבריאות לחזרה מדורגת לשגרה, הינם בהתעלמות מוחלטת מעקרונות הרמזור והדיפרנציאליות בין הרשויות המקומיות", כתב.

המשמעות היא, הסביר, "שרשויות ירוקות לא יוכלו לחזור לשגרה עד שכל המדינה תגיע לשיעורי תחלואה נמוכים יותר". כך, עסקים יישארו מושבתים, מערכת החינוך לא תחזור לפעולה וגם עולם התרבות יוותר סגור. "לא ניתן להשתמש במקדם הדבקה ארצי לאורך זמן – כולאים ציבור שלם במקום לטפל במוקדים נקודתיים".

ישראל נכנסת לסגר שני
ישראל נכנסת לסגר שני | צילום: דוברות המשטרה

ביבס פירט כי ישנן רשויות בהן שיעור התחלואה הוא גבוה וכי אין לדעת מתי המצב ישתנה לטובה. לכן, "לא נסכים כי המדינה כולה תהיה שבויה של חלק קטן בציבור המתעלם מהנחיות בסיסיות של שמירה על הבריאות. ללא הפעלת רמזור דיפרנציאלי - היא לא פחות מהטלת פצצה, תוך ניתוק מוחלט מהנעשה בשטח ומשמעותו: איבוד אמון הציבור והפרת הנחיות גורפת".

"אנו, ראשי הרשויות, הוכחנו שוב ושוב את נכונותנו להתגייס למאמץ הלאומי ולסייע בכל דרך אפשרית בצמצום התפשטות המחלה וקטיעת שרשראות ההדבקה, במאמצי הסברה, בהעמדת סיוע לתושבים לצורך התמודדותם עם הגזירות הניחתות עליהם בלי סדר והגיון, באכיפה במקומות שדרוש".

מחלקת קורונה
מחלקת קורונה | צילום: חדשות 13

"ולמרות כל העשייה הרבה שלנו במאמץ לסייע במאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, למשרד הבריאות אין אמון במודל הדיפרנציאלי – הרמזור לא עבד אפילו יום אחד וכבר מאיין אותו משרד הבריאות, בתוכנית המנותקת מהמציאות שהציג. אין אמון בתכנית דיפרנציאלית, אין אמון בתושבים, יש רק פחד וחרדה שמשתקים את מקבלי ההחלטות".

לבסוף, סיכם כי לתחושותיו, "אין שום סיבה שהמודל הדיפרנציאלי - הרמזור, לא יחל לעבוד כבר מהשלב השני או השלישי עם הפעלת מערכת החינוך ועם החזרת פעילות העסקים הקטנים והמסחר".