דו"ח מדאיג: עלייה במספר חולי הסרטן בישראל

על פי הדו"ח, בשנת 2022 אובחנו בישראל כ-33 אלף חולים לעומת 28 אלף שאובחנו לפני כעשור. בתוך כך, מחקרים אמריקאניים מוצאים קשר בין השמנה בגיל המעבר ובין צריכת משקאות ממותקים לבין עלייה בסיכון לחלות. מנכ"ל האגודה: "בכל חודש מתגלים בישראל כ-2,750 חולי סרטן חדשים. אורח חיים בריא יכול להפחית בכ-50% את הסיכון לחלות"

כימותרפיה
כימותרפיה | צילום: רויטרס

דו"ח שמפרסמת היום (רביעי) האגודה למלחמה בסרטן מצביע על כך שבשנת 2022 אובחנו בישראל כ-33 אלף חולים במחלה. מדובר על עלייה בכמות המקרים לעומת שנת 2019 אז אובחנו כ-32 אלף מקרים ולעומת שנת 2012 אז אובחנו כ-28 אלף חולים במחלה. כ-12 אלף נשים וגברים נפטרו השנה בישראל כתוצאה מהמחלה.

הדו"ח מספר כי על פי נתוני הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC) בארגון הבריאות העולמי, בשנת 2020 אובחנו בעולם כ-19.3 מיליון חולים במחלה, והצפי הוא שבשנת 2040 מספרם יגדל לכ-28.9 מיליון.

הטיפול החדשני לחולי סרטן
טיפול לחולי סרטן

על פי הדו"ח, מחקר שהתבצע בארצות הברית בו השתתפו כמיליון בני אדם, מוצא קשר בין צריכת משקאות ממותקים לבין תמותה מסרטן. מניתוח הנתונים עולה כי אנשים ששתו לפחות שתי פחיות של משקה ממותק בסוכר ביום היו בסיכון גבוה ב-5% לתמותה מסרטן הקשור למדד BMI (מדד מסת גוף) לא תקין, לרבות סרטן מעי גס, סרטן שד לאחר גיל המעבר, סרטן הרחם וסרטן הכליה. זאת, לעומת אנשים שלא צרכו משקאות אלה כלל.

בנוסף, מחקר אמריקני נוסף מוצא קשר בין השמנה בגיל המעבר לבין סיכון מוגבר לסרטן השד. במחקר הנוכחי נמצא כי גידולים רדומים עשויים להתפתח בשלבים מוקדמים יותר ובתדירות גבוהה יותר.

מסדרון בית חולים
מסדרון בית חולים | צילום: Shutterstock

לא זו בלבד, מחקר אירופי נרחב מצא כי פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן השד. מניתוח הנתונים על פי התחזית הגנטית לפעילות של המשתתפים, פעילות נמרצת או יושבנות, עלה שרמה כללית גבוהה של פעילות גופנית קשורה לסיכון נמוך ב-41% לסרטן שד פולשני, ללא קשר לשלב בחיים (לפני או אחרי גיל המעבר), לסוג הגידול, ולשלב או לדרגת הגידול. פעילות גופנית נמרצת במהלך שלושה ימים לפחות בשבוע נמצאה קשורה לסיכון נמוך ב-38% לסרטן השד, בהשוואה למי שלא דיווחו על פעילות נמרצת, ויושבנות קשורה לסיכון גבוה ב-104% לסרטן שד מסוג טריפל נגטיב (שלילי לשלושת ההורמונים).

משה בר-חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, הסביר: "בכל חודש מתגלים בישראל כ-2,750 חולי סרטן חדשים. אימוץ אורח חיים בריא יכול להפחית בכ-50% את הסיכון לחלות בסרטן. אנחנו יודעים שגילוי מוקדם מגביר באופן דרמטי את שיעורי הריפוי. אני קורא לציבור לגשת לקופת החולים לבדיקות בהתאם לגילם ולאמץ אורח חיים בריא כדי להפחית את הסיכון לחלות".