משבר אמצע החיים, גיל הבלות ונשיות: כל הדרכים להתמודדות בריאה

גיל הפרישה מביא עימו אצל לא מעט נשים מפגש עם תחושות לא מוכרות של בדידות וחרדה, אשר עלולות בתורן להשפיע על הגוף והנפש. אלא שמומחים מסבירים למה "הגיל זה רק מספר" זו כבר מזמן לא קלישאה - ואפילו טוענים: "גיל הזהב יכול להיות באמת זהב" • קול האישה

גיל הזהב
גיל הזהב | צילום: Shutterstock

הגיל זה רק מספר: משבר אמצע החיים יכול לתקוף כל גבר ואישה באשר הם במהלך חייהם, ולקראת גיל הבלות יש לא מעט קשיים והתמודדויות חדשים אשר צצים, ואיתם לא פעם הגיל מאלץ אותנו להתמודד.

"גיל הזהב יכול להיות באמת זהב", טוענת דרורית גל-פז, פסיכותרפיסטיתCBT  החברה בקהילת המטפלים "SomeBuddy", אשר מסבירה: "פרישה נשמעת כמו התחלה של הסוף - פרישה מחיי העבודה, שיוצרת תלות, מסכנות, זיקנה, מחלות וביקורים רבים בקופות החולים, לצד מחשבות על המוות. הדבר הזה גורם לחרדות, סטרס, דיכאונות ואף לתחושה של בדידות עמוקה – אלא שזה לא חייב להיות כך. מי קבע מה זה 'הגיל השלישי' או 'הגיל הרביעי' ומה הם המונחים שמשתמשים בהם עבור גילאים אלה? הרי אומרים על גיל ההתבגרות שהוא גיל קשה, ולגיל השלישי פעם קראו 'גיל המעבר'. אבל מי קובע שפרישה משמעה זיקנה, ובנוגע לגיל הבלות - בלות של מה בדיוק? המילים וההגדרות האלו משאירות חותם על קבוצות הגיל השונות, ויוצרות אמונות שליליות על הנפש".

הגוף שלי משתנה - וזה דבר טוב
הגוף שלי משתנה - וזה דבר טוב | צילום: צילום: יח''צ

כשתוחלת החיים ארוכה יותר מבעבר, וגיל הפרישה מתארך בהתאם, גל-פז מסבירה שקבוצות הגיל שמעל 50 מתפקדות יותר מתמיד, יוזמות ויוצרות - ומבינות שחשוב לא להיכנס למצב של פרישה מנטלית. "יש גיל כרונולוגי ויש גיל מנטלי, רגשי. כדי לשמור על גיל מנטלי צעיר ורענן, מומלץ קודם כל לשנות את אוצר המילים ממונחים של 'פרישה' ל'הזדמנות חדשה' או 'צמיחה ולמידה'. היום ידוע שהמוח הוא גמיש ויכול להשתנות, ושמחשבה יוצרת מציאות. ידוע גם שלמידה מחזקת את התפקוד המנטלי, ומכאן גם את הרגשי – אז כדאי ללכת ללמוד שפה חדשה כדי לחזק את התפקוד הקוגניטיבי, השכלי ואת מצב הרוח. כדאי ללמוד לצייר, לשיר ולרקוד – כדי לשפר תפקודים מנטליים. מומלץ גם למצוא משמעות ועניין חדשים, למשל להתנדב כדי לבטא יכולות וכישורים שאולי לא הספקנו לבטא עד כה".

ד"ר אירנה קרופניק, בעלת מרכז להכשרות רופאים בטיפולים אסתטיים והשתלות שיער, מסבירה כי תוחלת החיים בתחילת המאה ה-20 הייתה בממוצע כ-45 שנה, ואילו כיום גיל התמותה הממוצע אצל נשים הוא 85. לדבריה, כמומחית אשר נחשפת מדי יום לעשרות מטופלות, הגיל הממוצע של לקוחותיה בשנים האחרונות עלה משמעותית, כולל לקוחה אחת בגיל 90, שהגיעה אליה עם רצון "להיראות טוב". לדברי ד"ר קרופניק, "כשמדברים על מראה צעיר, לא מדובר רק בעור הפנים, אלא גם על הליכה זקופה, טיפוח, ואפילו מצב הרוח, שמחת החיים והאופי".

ד''ר אירנה קרופניק
ד''ר אירנה קרופניק | צילום: באדיבות ד''ר קרופניק גרופ

ד"ר קרופניק מסבירה שכאשר סבתא הולכת עם נכדיה ושואלים אותה אם היא האמא, זאת ככל הנראה המחמאה הכי טובה שהיא יכולה לקבל, מאחר וההתבגרות אצל נשים היא לא רק חיצונית, אלא גם מנטלית. "כשבחורה למשל סובלת מדיכאון, מייד נוכל לראות זאת עליה, ואף נחשוב שהיא מבוגרת יותר מגילה האמיתי. ההתבגרות לא רק תלויה בגורמים חיצוניים. כל אחת מתבגרת בצורה אחרת. בעבר אנשים בגיל 60 נראו לנו מאוד מבוגרים, והיום החיים רק מתחילים בגיל הזה. זה עשור שבו יוצאים לפנסיה ומתחילים ליהנות, פתאום יש המון זמן לטיולים וחופשות. וכמו שהרפואה צועדת קדימה, וניתן למנוע מחלות רבות – כך גם את ההתבגרות. כל אישה תרצה להראות צעירה יותר לגילה, וכיום יש לנו את האפשרות לעשות זאת".

נשים מבוגרות באינסטגרם
נשים מבוגרות באינסטגרם | צילום: אינסטגרם

בכל הנוגע לתזונה המפחיתה את תופעות המנופאוזה, כלומר את התהליך הביולוגי הטבעי המוגדר על פי הווסת האחרונה שחווה האישה, מה שמתרחש לרוב בסביבות גיל 50 - מסבירה מריה סוידאן, דיאטנית קלינית B.Sc R.D,  ברשת "חלי ממן", כי התסמינים מתחילים כאשר קיים בגוף אי-איזון הורמונלי, לצד היפסקות הדרגתית וסופית של המחזור החודשי. "בתקופה זו, המכונה 'גיל המעבר', מתחיל תהליך הדרגתי של ירידה בייצור הורמוני המין הנשיים, אסטרוגן ופרוגסטרון. שינויים אלה יכולים להתבטא במגוון רחב של תסמינים, כאלה המורגשים וכאלה שלא, אשר מתבטאים בצורה שונה מאישה לאישה ועלולים להטריד ואף להשפיע על חיי היום-יום. ישנן עדויות לכך שמזונות מסוימים עשויים לעזור להקל על התסמינים הללו. כך למשל הירידה ברמות האסטרוגן במהלך גיל המעבר יכולה להגדיל את הסיכון לשברים – אך מזונות העשירים בסידן, כגון ירקות ירוקים, טחינה, שקדים ומוצרי חלב המכילים סידן, אך גם זרחן, אשלגן, מגנזיום וכן הלאה - חיוניים לבריאות העצם. במחקר שנערך על כמעט 750 נשים לאחר גיל המעבר, אלו שאכלו יותר חלבון, וחלבון מהחי - היו בעלות צפיפות עצם גבוהה משמעותית בהשוואה לאלו שאכלו פחות".

ד''ר פאני בר לוי
ד''ר פאני בר לוי | צילום: Elite beauty

ד"ר פאני בר לוי, מומחית בכירה ברפואת נשים, מסבירה על הצד הביולוגי של הגוף הנשי בגילאים אלה: "באשר להפסקת הווסת, הירידה בהורמונים הנשיים, גלי החום, נדודי שינה וכן הלאה - אני בוחרת לטפל בהם כאילו היו בעיות שפתרונן אקמול בלבד. לכל אלה שמניתי יש תרומה ניכרת לשינויים בהרגלים המיניים שלנו כנשים, כמובן לצד השפעות נוספות - אך חשוב לי לומר שבגילאים המאוחרים חשוב וכדאי לטפל - שהרי אין גיל לטיפולים ווגינאליים, תפקודיים וגם אסתטיים. לא מעט מחקרים הוכיחו בעבר את הקשר הישיר בין מצב הרוח והבריאות שלנו לבין חיי המין הפעילים ומידת ההנאה מהם - ותדירות הריגוש גם כן. נתח גדול ולא מבוטל של התפקוד שלנו כנשים מתבגרות בעולם, נובע מהביטחון העצמי שלנו מול המראה, שלרוב מורכב מכמות האהבה שלנו לגופנו וההשלמה שלנו עם כל מיני שינויים בו, לרבות שינויים באופי ההנאה עצמה בזמן קיום יחסי מין. ישנם כיום לא מעט טיפולים לשיפור החוויה המינית, שבחלקם ניתן גם לטפל בבעיות בריאות, כמו בריחת שתן".