בהלת האמבה: עשרות ששהו בחוף גיא הגיעו להיבדק, חשד למקרה נוסף

עשרות בני אדם ששהו בפארק המים "חוף גיא" שבכינרת, שם לפי משרד הבריאות אירעו מקרי ההדבקה באמבה הקטלנית, הגיעו לבתי החולים פוריה, העמק ורמב"ם. רובם שוחררו, ארבעה ילדים אושפזו להמשך בדיקות והשגחה בפוריה. כמו גם שני ילדים ואישה בבית החולים זיו. נבדק חשד למקרה נוסף. מתי צריך לפנות למיון?

פארק המים "חוף גיא" שבכנרת
פארק המים "חוף גיא" שבכנרת | צילום: מתוך פייסבוק

בעקבות הודעת משרד הבריאות אתמול (רביעי) על כך שמקרי ההידבקות באמבה הנדירה התרחשו בפארק המים "חוף גיא" שבכנרת - הלילה (חמישי) הגיעו לבית החולים פוריה שבטבריה כ-40 בני אדם ששהו בפארק המים. בתום בדיקה, 36 מהם שוחררו - וארבעה ילדים אושפזו להמשך בדיקות והשגחה. מהשעות האחרונות הגיעו עוד 70 מטופלים מתוכם 45 ילדים. מבית החולים נמסר כי לא אובחנו מקרים חדשים.

לבית החולים זיו הגיעו הלילה 52 ילדים ו-13 מבוגרים, הסובלים מתסמינים שונים לאחר ששהו בחוף גיא. מתוכם, שני ילדים ואישה אושפזו להמשך בדיקות ומעקב. כמו כן, שישה ילדים ושמונה מבוגרים נמצאים במיון בשלב בדיקות ראשוניות. כל שאר הפונים נבדקו ושוחררו, כולל אחיו של הילד בן ה-10, שמצבו נשאר קשה, לאחר ששהה עמו בחוף גיא.

לבית החולים העמק הגיעו בלילה כ-20 מבוגרים וילדים מחשש שנדבקו. ד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי העמק, אמרה כי "כל הפונים שהגיעו הם בריאים וללא סימפטומים, הם נבדקו ושוחררו". ד"ר חזן מחדדת כי "בהתאם להנחיית משרד הבריאות, יש לפנות לבדיקה במידה שמופיעים תסמינים של דלקת קרום מוח כגון כאב ראש עם הקאות, טשטוש ראיה וקישיון עורף".

Whatsapp Image 2023 10 01 At 1
בית החולים רמב"ם בחיפה | צילום: הקריה הרפואית רמב"ם
אמבולנס בכניסה לחדר המיון במרכז הרפואי זיו בצפת
אמבולנס בכניסה לחדר המיון במרכז הרפואי זיו בצפת (ארכיון) | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

כאמור, אתמול עדכן משרד הבריאות כי ילד בן 10 ללא מחלות רקע מצפון הארץ אושפז בטיפול נמרץ בבית החולים זיו בצפת כשהוא מורדם ומונשם, לאחר שלקה בדלקת מוחית. דגימה שנשלחה למעבדות משרד הבריאות אישרה כי הילד חלה כתוצאה מהאמבה הנדירה "נגלריה פאולרי", המכונה "אמבה אוכלת מוח", שגרמה למותו של צעיר ממרכז הארץ לפני כשבועיים וחצי.

הילד הובא שלשום לבית החולים על-ידי הוריו, לאחר ארבעה ימים שלא חש בטוב ושהה בביתו. הצוות הרפואי העלה מיד חשד לדלקת קרום המוח, ובמקביל החל בבדיקות נרחבות נוספות לזיהוי הגורם. במהלך הלילה מצבו של הילד התדרדר, והוא הונשם והורדם. במרכז הרפואי זיו עדכנו הבוקר כי מצבו של הילד בן ה-10 ממשיך להיות קשה והוא עדיין מורדם ומונשם. "הצוות הרפואי במחלקת ילדים ממשיך להעניק לו את הטיפול המיטבי וכולנו כאן בתפילה להחלמתו", נמסר.

בעקבות זאת, הודיע משרד הבריאות כי השניים היו בפארק המים בחוף גיא: "מטעמי זהירות מונעת הורה משרד הבריאות על סגירת הפארק באופן מיידי. משרד הבריאות שלח בדיקות של דגימות מים מהפארק למעבדות. משרד הבריאות מבקש כי ככל ואדם שהיה בפארק המים וחווה אחד או יותר מהתסמינים הבאים: חום, כאבי ראש, טשטוש ראייה או הקאות להגיע לבדיקה רפואית במלר״ד (חדר מיון) בבית החולים הקרוב למגוריו. משרד הבריאות פועל במקביל בשעות אלה להנחות את בתי החולים בעניין".

משרד הבריאות
משרד הבריאות | צילום: חדשות 13

הצעיר בן ה-26 נדבק בתחילת החודש באמבה הנדירה. הוא אושפז עם חום, כאבי ראש והקאות ובהכרה מלאה. אלא שמצבו הידרדר במהירות - ולבסוף נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. האמבה משגשגת במים חמים מעל 35 מעלות ועד 42 מעלות, ובמרבית המקרים לא יקרה דבר לרוחצים במקורות המים שבהם האמבה נמצאת.