בז"ן וכיל-רותם בראש: אלה המפעלים המזהמים ביותר בישראל

לפי מדד ההשפעה הסביבתית ל-2021 של המשרד להגנת הסביבה, שכולל את עשרת המפעלים שגורמים את הנזק הרב ביותר נמצאים כיל-רותם אמפרט, בזן, פז ובית הזיקוק באשדוד. השרה סילמן: "על החברות למזער את הסיכונים ולדעת שאם לא יפעלו כך - נפעיל את כל האמצעים"

בתי הזיקוק בחיפה
בתי הזיקוק בחיפה | צילום: משה וקנין, פלאש 90

המשרד להגנת הסביבה פרסם הבוקר (שני) את מדד ההשפעה הסביבתית לשנת 2021, המהווה מעין "רשימה אדומה" הכוללת את עשרת המפעלים המזהמים ביותר במדינת ישראל. בראש הרשימה "מככבים" המפעלים של כיל רותם אמפרט, בזן", פז, בית זיקוק אשדוד, כרמל אולפינים ואלקון.

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן אמרה: "סיכונים סביבתיים הם סיכונים פיננסיים, ובזכות מדד ההשפעה הסביבתית של המשרד להגנת הסביבה, המשקיעים בחברות תעשייתיות - המוסדיים שמנהלים לנו את הפנסיה, החסכונות וההשקעות - מקבלים כלי משמעותי לניהול סיכונים".

סילמן הוסיפה כי "על החברות להקפיד לפעול לפי עקרונות של אחריות סביבתית, ולמזער סיכונים לבריאות הציבור ולסביבה, ולדעת שאם לא יפעלו כך - המשרד יפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותו".

השרה עידית סילמן
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המשרד להגנת הסביבה צפוי לפרסם בתחילת חודש ספטמבר 2023 את דוח המפל"ס (מרשם פליטות הסביבה) לשנה החולפת.

מקבוצת בזן נמסר בתגובה: "קבוצת בזן מובילה מדיניות של מעבר אחראי לאנרגיה נקייה וחדשנית, לצד אספקת בטחון אנרגטי ושמירה על המשך אספקת מוצרים חיוניים למשק הישראלי. במסגרת יישום האסטרטגיה שלה, בזן משקיעה בטכנולוגיות פורצות דרך בתחום מימן נקי לתחבורה, מחזור וטיפול בפסולת פלסטיק. קבוצת בזן רתומה למאמץ להפחתת פליטות פחמן והיא מגבשת בימים אלה תכנית ארוכת טווח להפחתת פליטות הפחמן בכלל שרשרת האספקה שלה. קבוצת בזן תמשיך ליישם מדיניות אחראית, זאת לאחר שהפחיתה באמצעות השקעה זו עד 96% מפליטות המזהמים".