במפרץ חיפה לא חוגגים את החלטת הממשלה: "צ'ק פתוח לעוד עשור של סרטן"

הממשלה אישרה את פינוי התעשייה הפטרוכימית המזהמת במפרץ חיפה בתוך עשור, אך תושבי האזור שסובלים מהזיהום עשרות שנים מבהירים כי אין בהחלטה בשורה. "גזר דין מוות", אומרת מימי שאיבדה את אמה וגיסה לסרטן. הארגונים הירוקים: "הסדר הישן נשמר – התושבים ימשיכו לחלות – והטייקונים יתעשרו"

מימי פרץ הפגנה תעשייה פטרוכימית זיהום מפרץ חיפה

הממשלה אישרה היום (ראשון) את הפסקת הפעילות הפטרוכימית במפרץ חיפה בתוך עשור, בנוסף לקידום התוכנית לפיתוח האזור בהיקף של מיליארדי שקלים על ידי פרויקטים של תשתית, מגורים ותחבורה. על פניו זו בשורה לתושבי חיפה, שהתנגדו במשך שנים לפעילות המפעלים המזהמים, אך לא כך הדברים. עבורם, זו מכה של ממש ועשר שנים נשמעות כפרק זמן לא מציאותי עבור תושבי חיפה, שזה הכול חוץ מבשורה עבורם.

"זה פשוט גזר דין מוות", אומרת מימי פרץ, תושבת שכונת נווה שאנן בחיפה. "זה אומר עוד תחלואה, עוד תושבים שימותו מסרטן, כמו במשפחה שלי. אמא שלי נפטרה מסרטן, גיסי נפטר מסרטן. אני לא מבינה למה נותנים צ'ק פתוח לעוד עשור. מה אנחנו אוויר?".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-health-news-part-2203061454' autoplay='0' credit='' desc='הפגנה נגד התעשייה המזהמת במפרץ חיפה' poster='' kid='1_xk80ekp6' duration='113']

פרץ, אם לשלושה, גרה סמוך למפעלים המזהמים ופועלת נמרצות בנושא. "אני דואגת לדור הבא. אני רוצה להגן עליהם ואעשה כל שביכולתי. בשנים האחרונות יש הגירה שלילית ואני יכולה להבין למה. במקום שיבזרו את המיכלים, שהמדינה תתחיל לייבא דלקים, אנחנו נשארים עם המפעלים המזהמים האלו שטיל אחד של חיזבאללה שיפגע פה וזה פשוט יחרב את הכול. כולנו אובדי עצות".

תביעות אזרחיות הוגשו, הפגנות נערכו, קמפיינים פורסמו - אך נראה שהבשורה לפנוי המפעלים המזהמים בעוד כעשר שנים, גרמה לתסכול עמוק יותר בקרב תושבי האזור.

"להחלטה הזאת אין באמת בשורה, רוקנו אותה מתוכן", אומרת רויטל שטוסל, תושבת חיפה כבר יותר מ-20 שנה. "מה שקורה במפרץ חיפה הוא פשע והפקרות ממשלתית לדורותיה. איבדתי את אימי בגיל צעיר, מכירה מהבית את ההתמודדות הקשה עם מחלת הסרטן. רבים מתושבי מטרופולין חיפה, מחבריי, משכני, מכירים וחווים את הזוועה ואני נלחמת כדי לשנות את המציאות הזו".

בז''ן בתי זיקוק חיפה מפרץ חיפה
אזור התעשייה בחיפה | צילום: דניאל לבטובסקי

שטוסל פעילה שנים רבות בנושא. כיום היא מרכזת את התארגנות "מנקים את מפרץ חיפה". לדבריה, אין יעדים ואין תקציבים, יש רק התניות להפסקת הזיקוק. "בפועל לא נעשה צעד משמעותי מאז המלצות ועדת המנכ"לים הבין-משרדית וחובת ההוכחה תהא על הממשלה הנוכחית וכבר בחודשים הקרובים עם אישור תקציב 2023", מבהירה שטוסל. "אני מקווה שאז נזכה לרגעים היסטוריים ולקידום הקץ של המתחם המזהמים ומסוכן בישראל".

גם מור גלבוע, מנכ"ל עמותת "צלול", לא מתרגש מהכרזת הפינוי. "זה פשוט מצער לגלות שגם אחרי מאבק אזרחי ארוך, נחוש ומתוקשר נגד התעשיה הפטרוכימית במפרץ חיפה, אין בהצעה הישג של ממש בנוגע למועד סגירת התעשיה הפטרוכימית המזהמת ושיקום מפרץ חיפה".

אלעד הוכמן, מנכ"ל "מגמה ירוקה", הוסיף: "התחושה היא של בגידה מצד מי שהיו שותפינו לדרך וניצחון מהדהד של האחים עופר. הסדר הישן נשמר - התושבים ימשיכו לחלות, הטייקונים ימשיכו להתעשר והממשלה תמשיך להצהיר הבטחות ללא כיסוי על פינוי בעוד עשור.