פרסום ראשון: שר הבריאות דרעי חתם על קיצור הסטאז' לרופאים

בתום שורה של דיונים בהם דנו באפשרויות השונות לשינוי מתכונת הסטאז', במשרד הבריאות החליטו לשנות את התוכנית ולקצר אותה בחצי שנה לסטודנטים ש"יעמדו בקריטריונים", כשבמקביל, תורחב רשימת המקצועות בהם יוכלו לבצע את הסטאז' ולהמשיך את ההתמחות

זמן צפייה: 01:33

פרסום ראשון: שר הבריאות ויו"ר ש"ס אריה דרעי חתם היום (חמישי) על צו המורה על קיצור תקופת הסטאז' לרופאים. כך פורסם הערב (חמישי) לראשונה במהדורה המרכזית. מדובר בבשורה למערכת הבריאות, שבמסגרתה תורחב רשימת מקצועות הסטאז' מהשלושה הקיימים - לרוב מקצועות הבסיס. לא זו בלבד, תינתן בהם האפשרות להמשיך להתמחות במסלול סטאז' ישיר, לכל התמחות בסיס מוכרת.

באחרונה, התכנסה ועדה בראשות פרופ' שאול יציב, מנהל האגף לרישוי מקצועות רפואיים במשרד הבריאות, כדי לדון באפשרויות השונות לקיצור הסטאז' או לשינוי המתכונת שלו. זאת, "על מנת לשפר ככל הניתן את תקופה זו, לסייע בתהליך המעבר מסטודנט לרופא.ה, ולהבטיח את כניסתם של רופאים כשירים ומיומנים למערכת, רופאים המצוידים במיטב הכלים והמיומנויות הדרושים לתחילת ההתמחות", אמרו במשרד הבריאות. בתום הדיונים, הוחלט על שינוי בתוכנית הסטאז' וקיצור תקופתה בחצי שנה לסטודנטים ש"יעמדו בקריטריונים", כשבמקביל, תורחב רשימת המקצועות בהם יוכלו לבצע את הסטאז' ולהמשיך את ההתמחות.

כחלק מקיצור התקופה, במשרד הבריאות החליטו כי הסטאז' יחולק לשניים: תקופת ליבה שאורכה 6 חודשים, ותקופת התנסות מותאמת אישית שתכלול חודש חופש וחמישה חודשים נוספים. תקופת הליבה תהיה זהה לכל הסטאז'רים, ללא קשר למוסד הלימודים שלמדו או למסלול ההתמחות שלהם. התקופה תכלול שישה חודשים של סבבי חובה: שלושה חודשים ברפואה פנימית, חודש בכירורגיה כללית, חודש בילדים וחודש במרכז לרפואה דחופה.

בסיום תקופה בכל מחלקה, הנהלת המחלקה תעריך את כשירותו של הסטאז'ר להמשיך ולעבוד כרופא. אם יעבור - יוכל להמשיך לחלק הבא, ואם לא - יצטרך לחזור על המחלקות בהן נכשל, ובסיומן יעבור הערכה מחודשת.

רופאים רפואה
"סטאז'רים מצטיינים יזכו לקיצור תהליך ההכשרה". רופאים בבית חולים

סטאז'ר שעבר בהצלחה את החלק הראשון, "יוכל לבחור בין מסלול אלקטיב בו ישובץ במחלקות השונות לפי העדפתו על מנת להחליט באיזה תחום להתמחות, לבין מסלול הסטאז' הישיר בהמלצת מנהל המחלקה", מסרו במשרד הבריאות לחדשות 13. עוד הדגישו במשרד כי "מסלול הסטאז' הישיר יהיה רלוונטי רק לסטאז'רים שיעמדו בקריטריונים, שהשיגו את מלוא המיומנויות בתום תקופת הליבה של הסטאז'".

שר הבריאות אריה דרעי אמר: "ההחלטה שאישרנו תעודד מצוינות בלימודי הרפואה ותסייע למערכת הבריאות להתמודד עם האתגרים העומדים לפתחה. סטאז'רים מצטיינים יזכו לקיצור תהליך ההכשרה וייכנסו מהר יותר לעבודה במוסדות הבריאות. זוהי בשורה למערכת הבריאות ולדור העתיד של הרופאים במדינת ישראל".

פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות, בירך על ההחלטה: "החלטה זו מהווה שינוי מהותי ובשורה לכל הסטודנטים לרפואה ולמערכת הבריאות כולה. לטווח הארוך נקבל רופאים איכותיים יותר שישתלבו בצורה מהירה, חלקה ומקצועית במוסדות הבריאות, ויקלו על המערכת כולה".

ארגון הרופאים המתמחים מרשם מסר: "המהפכה מתחילה! קיצור הסטאז' הוא הצעד הראשון המתבקש לקראת הוספת כח אדם זמין נוסף, לצורך יישום התוכנית לקיצור התורנויות. אנחנו מברכים את שר הבריאות אריה דרעי על שהחליט לשים את מצוקת המתמחים ואת המחויבות לקיצור התורנויות בראש סדר העדיפויות עם כניסתו לתפקיד".