מבצע הדברה: תושבת כוכב יאיר נדבקה בקדחת הדנגי בחו"ל

במועצה המקומית החלו במאמצי הדברה על מנת למנוע את התפשטות הנגיף, שמועבר על ידי עקיצת יתושים ועלול להיות קטלני. תושב היישוב חזר מטיול במקסיקו, שם ככל הנראה נדבק, ובסבבית ביתו החלו ריסוסים נגד יתושים

זמן צפייה: 01:42

תושבת היישוב כוכב יאיר-צור יגאל שחזרה לארץ ממקסיקו נדבקה בקדחת הדנגי והבוקר (שישי) החלו ביישוב מאמצי הדברה למניעת התפשטות הנגיף, שעלול להיות קטלני. מדובר במחלה שמועברת על ידי עקיצות יתושים ונדבקים בה עשרות מיליוני בני אדם בשנה.

תושבת היישוב אובחנה בנגיף לאחר שחזרה מטיול במקסיקו, שם ככל הנראה נדבקה. היא פונתה לטיפול רפואי ובמקביל במועצה המקומית החלו הבוקר לרסס בסביבת ביתה נגד יתושים - על מנת למנוע את הפצת המחלה הלאה. יש לציין שמרבית המקרים הידועים של הידבקות בקדחת הדנגי בישראל מקורם בהדבקה בחו"ל.

ראש המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל, יובל ארד, עדכן כי "מתבצעות עבודות ריסוס והדברה בחצרות הבתים ברדיוס 100 מ' מהמוקד הנגוע, על ידי 3 צוותים ובהתאם להנחיות. טרם היציאה לשטח קיימנו הערכת מצב וישיבת תאום בחדר המצב במועצה".

עקיצת יתוש | צילום: שאטרסטוק

ד"ר שי רייכר, מנהל אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה, מסר בהתייחסות למקרה: "קדחת הדנגי מועברת בעקיצה של יתושה מסוג טיגריס אסייתי (אדס מפוספס) ומשך הדגירה שלה באדם הוא 4-7 ימים.
המחלה על פי רוב לא גורמת לתסמינים, בעיקר בהדבקה ראשונה. עם זאת, ההדבקה עלולה במקרים מסוימים להתבטא בתסמינים (לעיתים קשים) אשר נמשכים כשבוע וחולפים מעצמם. במקרים נדירים ייתכנו סיבוכים של המחלה אשר אף עלולים להסתיים בתמותה"

"יתוש הטיגריס האסייתי נפוץ בישראל אך בשגרה מעבר להיותו מטרד הוא אינו מהווה גורם סיכון להפצה של קדחת דנגי. החשש להפצת המחלה מקורו בכך שיתושה אשר עוקצת אדם הנושא את המחלה עלולה להדביק אנשים נוספים הנעקצים לאחר מכן. על פי רוב, רדיוס התעופה שלו אינו עולה על 100 מטרים ולכן ניתן לבצע הדברה ממוקדת כדי למנוע הפצה של המחלה".

לסיום הוסיף: "הציבור המתגורר בקרבה לאזור שטופל התבקש לשמור על אמצעי התגוננות פשוטים (אך יעילים) לטובת צמצום הסיכון להיעקץ ולהידבק במחלה. מומלץ למרוח תכשירים דוחי יתושים, ללבוש ביגוד ארוך, ליצור משב רוח באזור השהייה של בני הבית (למשל על ידי הפעלת מאוורר) וכן למגן חלונות פתוחים בעזרת רשתות. כמו כן, יש לסרוק את סביבת המגורים ולוודא כי אין מקורות מים עומדים אשר עלולים להוות בית גידול לזחלי היתושים".