עקב עליית המחירים: 50% מהמעשנים הצעירים בישראל שוקלים להפסיק

האגודה למלחמה בסרטן הציגה מחקר חדש לפיו עליית מחירי הסיגריות והטבק לגלגול הובילה למגמה. בנוסף, מנתוני משרד הבריאות עולה כי בכל יום מתים בארץ 22 בני אדם ממחלות הקשורות בעישון

לקראת היום הבין-לאומי לקידום המאבק בעישון, שיצוין ביום חמישי, הציגה האגודה למלחמה בסרטן סקר חדש לפיו 50% מהמעשנים הצעירים בישראל שוקלים להפסיק לעשן בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט. עוד עולה כי תושבי השפלה והדרום שוקלים להפסיק לעשן יותר משאר הישראלים. כמו כן, לפי נתוני משרד הבריאות עולה בכל יום מתים 22 ישראלים ממחלות הקשורות בעישון.

לפי הסקר, שפורסם בכתב העת "Cancer Prevention Research", השוואת מחיר הטבק לגלגול לסיגריות רגילות משפיעה על המעשנים. 40.2% מכלל ציבור המעשנים בכל הגילאים שוקלים להפסיק לעשן בעקבות עליית המהלך. בין המעשנים ששוקלים להפסיק לעשן, בלטו צעירים בגילאי 34-25, מתוכם כאמור, כ-50% שוקלים להפסיק, וכן המעשנים בגילאי 24-18, מתוכם כ-46% מהם שוקלים זאת.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

תביעה נגד הסיגריה האלקטרונית: "התנהלות הרסנית ולא חוקית"

סכנת משככי הכאבים: 3 מתו מהסנפת מדבקה לטיפול בחולי סרטן

"רפואה מותאמת אישית": בדיקת הדם שיכולה למנוע סרטן במעי הגס

עוד עולה כי ציבור המעשנים שציינו כי שקלו להפסיק לעשן בעקבות עליית המחירים - נקטו צעדים אקטיביים בנושא. 30.2% מהמשתתפים ציינו כי הפסיקו לעשן לבד, 13.2% מסרו שהצטרפו לסדנת גמילה ו-7.5% ציינו שקראו את מדריך הגמילה של האגודה למלחמה בסרטן.

לפי פילוח לאזורים גיאוגרפיים, תושבי השפלה והדרום הושפעו מעליית המחירים ושוקלים להפסיק לעשן יותר משאר הישראלים. תושבי השרון שאינם מעשנים, הכי פחות ביישנים ונוהגים להעיר לאנשים שמעשנים לידם במקומות ציבוריים, יותר מאשר יתר תושבי הארץ.

סקר האגודה למלחמה בסרטן
סקר האגודה למלחמה בסרטן | צילום: האגודה למלחמה בסרטן

כמו כן, 76% מהמעשנים נוהגים להתרחק או לכבות את הסיגריה - כאשר מבקשים מהם לחדול לעשן, על פי סקר בקרב הלא מעשנים. המשתתפים בסקר שאינם מעשנים אף התבקשו בין היתר לענות האם הם נוהגים להעיר לאנשים שמעשנים לידם במקומות ציבוריים ולהעיד כיצד הם מגיבים. 41.4% מתוכם, ציינו כי הם מעירים למעשנים במקומות ציבוריים.

על פי התוצאות, 84.4% מהציבור בעד אזהרות גרפיות עם צילומים על גבי קופסאות הסיגריות. זאת, לאחר שהמשתתפים עודכנו כי מדינת ישראל תבצע בשנת 2020 שינוי של מראה הקופסאות. 15.6% בלבד בחרו בשינוי צבע הקופסא לירוק חאקי ללא זיהוי המיתוג - כפי שהוחלט עקרונית לבצע בישראל. בסך הכול, 74.2% מהמשיבים ציינו כי אזהרות גרפיות עם צילומים ירתיעו אותם מלרכוש סיגריות.

סיגריות
סיגריות | צילום: חדשות 13

כאמור, ב-31 במאי, יצוין בישראל היום הבין-לאומי לקידום המאבק בעישון, במקביל לארגון הבריאות העולמי "WHO", אשר מציין בכל העולם "יום ללא טבק". יום זה נערך במטרה להדגיש את הסיכונים הבריאותיים הקשורים לעישון טבק וניקוטין ואת צעדי המדיניות להפחתת מספר המעשנים. השנה מתמקד ארגון הבריאות העולמי בקשר בין עישון ובריאות הריאות.

באגודה למלחמה בסרטן הפועלת כל השנה למניעת תמותה ותחלואה ממחלות סרטן הנגרמות מעישון, מדגישים את הדרכים המוכחות למיגור נגע העישון. מנתוני משרד הבריאות עולה כי בכל יום מתים בישראל 22 בני אדם ממחלות הקשורות בעישון כמו סרטן ריאות, סרטן הגרון, התקפי לב, שבץ מוחי ומוות פתאומי. בסך הכל, בכל שנה מתים בישראל כ-8,000 איש מעישון מהם כ-800 מעישון פסיבי, שהם 22 ישראלים שמתים בכל יום ממחלות הקשורות בעישון.

טבק לגלגול
טבק לגלגול | צילום: חדשות 13

מנתוני ארגון הבריאות העולמי עולה כי ברחבי העולם מתים כ-165,000 ילדים לפני גיל חמש מזיהומים בדרכי הנשימה התחתונות כתוצאה מחשיפה לעישון פסיבי. אלו שחיים ממשיכים לסבול מההשלכות הבריאותיות של החשיפה בילדות ונמצאים בסיכון מוגבר להתפתחות מחלת ריאות חסימתית כרונית בבגרות. נכון לשנת 2019, העישון הורג יותר משמונה מיליון בני אדם בשנה ברחבי העולם, ובנוסף כמיליון בני אדם שאינם מעשנים - שמתים כתוצאה מעישון פסיבי. המשמעות היא שעישון הורג אדם אחד בעולם בכל 4 שניות.

מירי זיו, מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן, מסרה: "מדינת ישראל קידמה בשנה החולפת את השוואת המיסים, הרחיבה את חוק איסור העישון במקומות ציבוריים ושידרגה את חוק הגבלת הפרסום והשיווק של המוצרים הממכרים והממיתים. כל זאת לאחר מאבק נחוש של ארגוני המאבק בעישון, חברי הכנסת ובתמיכת משרד הבריאות. היסטוריית החקיקה והאכיפה של העישון בעולם, הוכחה כמצילת חיים, אך עבודה רבה עוד לפנינו כאן בישראל. נדרשת חקיקה פעילה ואכיפה יעילה ונמרצת על מנת שנוכל לגדל פה דור של אזרחים צעירים חופשי מהתמכרות לטבק וניקוטין".