מחקר חדש קובע: חיסונים מפחיתים דרמטית את הסיכוי ללונג קוביד

3,500 ישראלים לקחו חלק במחקר שהוביל פרופ' מייקל אדלשטיין מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן, ולפיו חיסון בשתיים או יותר מנות של החיסון של פייזר היה קשור לסיכון מופחת לדיווח על התסמינים השכיחים ביותר אחרי ההידבקות בנגיף

חיסון. ארכיון
חיסון. ארכיון | צילום: רויטרס

מחקר חדש של פרופ' מייקל אדלשטיין מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן שפורסם היום (שלישי) קובע כי חיסונים מפחיתים דרמטית את הסיכוי לפתח "לונג קוביד". לפי המחקר, קבלת שתי מנות לפחות של חיסון "פייזר" מפחיתה באופן משמעותי את התסמינים שעליהם מדווחים המתחסנים בטווח הרחוק, כלומר חודשים אחרי שנדבקו בנגיף.

החוקרים השוו בין מחוסנים ללא-מחוסנים מבחינת תסמינים שהופיעו בעקבות הידבקות קשה, שעליהם דיווחו המשתתפים בעצמם. לאחר התאמת הנתונים לגורמים כגון גיל ומשך הזמן שחלף ממועד ההידבקות עד למענה לסקר, הם מצאו שחיסון בשתיים או יותר מנות של החיסון של פייזר היה קשור לסיכון מופחת לדיווח על התסמינים השכיחים ביותר אחרי ההידבקות בנגיף.

חיסון קורונה
חיסון קורונה | צילום: רויטרס

לפי המחקר, 18 התסמינים השכיחים ביותר דווחו בתדירות נמוכה בין 50 ל-80 אחוזים אצל מתחסנים שקיבלו לפחות שתי מנות של חיסון, בהשוואה לאנשים שלא חוסנו כלל. התסמינים שדווחו בשכיחות הגבוהה ביותר על ידי אוכלוסיית המחקר הנוכחי - עייפות, כאבי ראש, חולשה באברי הגוף וכאב שרירים מתמיד - פחתו ב-62%, 50%, 62% ו-66%, בהתאמה. הדיווח על קוצר נשימה פחת ב-80% וכאב שרירים מתמיד פחת ב-70%

"איננו מבינים במלואו את המתרחש בחודשים ובשנים החולפים אחרי הידבקות בנגיף הקורונה מבחינת הבריאות והרווחה הגופנית והנפשית", אומר פרופ' אדלשטיין, "מאחר שנראה כי לונג קוביד משפיע על כל כך הרבה אנשים, חשוב שנבדוק האם חיסונים עשויים להקל על התסמינים. כיום מתחוור לנו יותר ויותר שהחיסונים מגינים לא רק מפני המחלה אלא, כפי שניתן ללמוד מתוצאות המחקר, גם מפני השפעות ארוכות טווח, לעתים אפילו משנות חיים".

חיסון קורונה
חיסון קורונה | צילום: רויטרס

המענה לשאלה באיזו מידה החיסונים מגינים מפני לונג קוביד נותר פחות ברור. 3,500 ישראלים לקחו חלק במחקר שנערך בין יולי לנובמבר 2021, ופורסם לאחר ביקורת עמיתים ב-npj Vaccines של כתב העת Nature. המחקר נערך בהובלת פרופ' אדלשטיין ובשיתוף עם צוותי המחלות המידבקות והמחשוב של שלושה מבתי החולים המסונפים לפקולטה בצפון ישראל: המרכז הרפואי ע"ש ברוך פדה, המרכז הרפואי זיו והמרכז הרפואי גליל.