מחקר: החיסון הרביעי משפר פי 3 את ההגנה מתחלואה קשה

מהממצאים עולה כי כי מבוגרים מעל גיל 60 שקיבלו את מנת החיסון הרביעית היו מוגנים יותר ממחלה קשה כתוצאה מסיבוכי נגיף הקורונה, לעומת מחוסני מנה שלישית בלבד. שיעור המקרים המאומתים בקרב מחוסני המנה הרביעית היה גם הוא נמוך בכפי 2 לעומת מחוסני מנה שלישית בלבד, אך ההגנה כנגד הדבקה דעכה במהלך התקופה

זמן צפייה: 01:01

מחקר חדש שפרסם הלילה (רביעי) מטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה הוכיח כי מנת חיסון רביעית משפרת פי 3 את ההגנה מתחלואה קשה בקרב מבוגרים מעל גיל 60, לעומת מחוסני מנה שלישית בלבד. המחקר בוצע על ידי צוות חוקרים ממכון ויצמן למדע, ממשרד הבריאות, מהטכניון, מהאוניברסיטה העברית, וממכון גרטנר במרכז הרפואי שיבא.

כזכור, עם התפשטות גל האומיקרון והעלייה בתחלואה בתחילת ינואר, הוחלט על אישור מתן מנה רביעית של החיסון לאוכלוסיה מעל גיל 60 ולאנשים בסיכון, ולאחר מכן גם לאוכלוסיות צעירות יותר. המחקר התבסס על נתונים של מעל למיליון אנשים מעל גיל 60, אשר היו רשאים לקבל את המנה הרביעית, ובחן את ההגנה שהתקבלה בתקופה שבין 10 בינואר ל-2 במרץ.

חיסון רביעי לאנשי צוות רפואי בבית החולים שיבא תל השומר
חיסון רביעי לאנשי צוות רפואי בבית החולים שיבא תל השומר | צילום: רויטרס

המחקר, שהתפרסם בכתב העת המדעי "The New England Journal of Medicine" לאחר ביקורת עמיתים, הראה כי שיעור התחלואה הקשה בקרב מחוסני המנה הרביעית היה נמוך פי כ-3 לעומת מחוסנים במנה שלישית בלבד, וכי המוגנות לא דעכה לאורך כל תקופת המחקר. שיעור המקרים המאומתים בקרב מחוסני המנה הרביעית היה גם הוא נמוך בכפי 2 לעומת מחוסני מנה שלישית בלבד, אך ההגנה כנגד הדבקה דעכה במהלך התקופה.

על מנת להימנע מהטיות בין מי שבחרו להתחסן במנה רביעית ומי שבחרו שלא, המחקר השווה גם את שיעורי התחלואה של מקבלי המנה הרביעית מהשבוע השני ואילך, לעומת שיעורי התחלואה בשבוע הראשון לאחר קבלת המנה הרביעית, בו תוספת ההגנה של החיסון עדיין חלקית. בניתוח זה התקבלו תוצאות דומות של שיפור ברמת ההגנה.