במשרד הבריאות שוקלים: לא כל מחוסן שנחשף למאומת יידרש להיבדק

על רקע העומסים במתחמי הבדיקות נשקלת האפשרות לצמצם את החובה ולהפנות לבדיקות אנטיגן רק בני 60 ומעלה, אנשים שאינם מחוסנים או כאלה שמציגים תסמינים

זמן צפייה: 04:57

על רקע העומסים במתחמי הבדיקות של מד"א שנצפו היום (שבת), בחדשות 13 פורסם הערב כי במשרד הבריאות שוקלים לצמצם את חובת הבדיקה ולהפנות לבדיקות אנטיגן רק אנשים מעל גיל 60, אנשים שאינם מחוסנים או אנשים שמציגים תסמיני קורונה, זאת, מתוך חשש שהתורים הארוכים יובילו אנשים להימנע מהבדיקות.

למעשה, מאחורי כך מסתתרת ההבנה שלא ניתן להמשיך ולמנוע את ההדבקה ההמונית בישראל, שצפויה להגיע לשיא של 25 אלף מאומתים ביום בשבוע הקרוב, בהינתן קצב ההדבקה הנוכחי כשמקדם ההדבקה הולך ומתקרב ל-2.

במערכת הבריאות מודים שבימים האחרונים פחתה משמועתית היעילות של התו הירוק, בין השאר כי גם מחוסנים או מחלימים נדבקים ומדביקים בקורונה ולכן המרחבים שמייחיבים תו ירוק כבר לא מהווים חלל מוגן ושם ייתכן ויעדיפו להחליף את ההנחיות ההלו באיסורים על התכנסויות המוניות. שרי הקבינט חוששים מהגבלות על התכנסויות משום פגיעתן האפשרית בכלכלה.

בנוסף לכך, מסתמן כי ההגבלות על נתב"ג יבוטלו במהלך השבוע הקרוב עקב חוסר יעילותן וההדבקה הגבוה בקהילה בתוך המדינה.

במפת התחלואה במערכת החינוך ישנם כמעט 10 אלף תלמידים מאומתים נכון להיום, מספרם כמעט שילש את עצמו בשבועיים האחרונים,  ובנוסף אליהם ישנם יותר מ-60 אלף מבודדים ו-20 התפרצויות בבתי ספר.  ברוב הרשויות לא יעברו ללמוד בזום, זאת כיוון שהרשויות החליטו לעבור ללמידה מרחוק בהתאם לתחלואה ועל כך יתקיים דיון הלילה בין שרת החינוך לראש הממשלה.

בתוך כך פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר אמרה הערב לחדשות 13: "אנחנו חייבים להגן על האוכלוסייה של קשישים ומדוכאי חיסון, ואם הכל יהיה חופשי יהיה קשה מאוד להגן עליהם".

עוד הוסיפה רהב כי "אנחנו בבית החולים שיבא התחלנו לחסן מדוכאי חיסון ומושתלי לב, כי ראינו במעבדה שיש ירידה מרשימה ברמת הנוגדנים המנטרלים כנגד האומיקרון, כשלושה חודשים אחרי הבוסטר השלישי, בקרב החולים הללו. כרגע ממש אין להם נוגדים כנגד האומיקרון ולכן לדעתי חייב היה להתחיל לחסן אותם. כך גם אצל הקשישים. בתוך 37 בתי אבות בשיבא, ארבעה אושפזו – זה בערך ארבעה אחוזים".

כשנשאלה האם בדיקות האנטיגן אכן יעילות פחות לאומיקרון כפי שנטען, אמרה פרופ' רהב כי "בבדיקת אנטיגן - השאלה איך עושים אותה ובאיזה שלב של המחלה".

"שפעת כרגע אכן מאוד בעייתית וחייבים לחסן נגדה, מצד שני בנוגע לאומיקרון – אנחנו המדינה היחידה שבוסטרה לפני שישה חודשים, לכן אנו עלולים להידבק שוב. אני מאוד מקווה שלא יהיו הרבה אשפוזים בגלל האומיקרון", סיכמה רהב.

במפת התחלואה במערכת החינוך כמעט 10 אלף תלמידים מאומתים נכון להיום, מספר שכמעט שילש את עצמו בשבועיים האחרונים, יותר מ-60 אלף מבודדים ו-20 התפרצויות בבתי ספר. בגל הזה יש הרבה מאוד אי-בהירות, ברוב הרשויות לא יעברו ללמוד בזום – כי הרשויות החליטו לעבור ללמידה מרחוק בהתאם לתחלואה – על כך יתקיים דיון הלילה בין שרת החינוך לראש הממשלה.