שקד בקבינט: "ההגבלות לא יעזרו, בינואר נצטרך להתמודד עם שאלת הסגר"

קבינט הקורונה ממשיך בדיון על הגבלות אפשריות בעקבות זן האומיקרון. גנץ הציע תו ירוק למחוסנים: "מי שלא מחוסן, שיישב בבית". בר לב: "בינואר נהיה בסגר, זו האמת"

קבינט הקורונה, בנט, לפיד
קבינט הקורונה | צילום: רויטרס

במהלך ישיבת הקבינט שנערכת הערב (שלישי), שרת הפנים איילת שקד נקטה בגישה תקיפה ואמרה: "ההגבלות לא ייתנו דבר. מקדם ההדבקה כל כך גבוה, הכלי האפקטיבי הוא סגר. בינואר נצטרך להתמודד עם השאלה הזו".

שקד הוסיפה כי "שבעה ילדים נפטרו אתמול מאומיקרון בדרום אפריקה. שרון אלרואי פרייס אמרה ש-32 ילדים סך הכל נפטרו עד עכשיו. חייבים לפרסם את זה לציבור בכל הכוח שהורים יבינו".

שרת הפנים איילת שקד
שרת הפנים איילת שקד | צילום: ערוץ כנסת

בהתייחסות לדברי פרופסור ערן סגל ממכון ויצמן שאמר שלהגבלות נתב"ג לא תהיה השפעה גדולה בשלב שבו מספר המאומתים החוזרים מחו"ל יהיה כ-10 אחוזים מכלל הנדבקי או פחות מהמאומתים בישראל, אמר שר התיירות יואל רזבוזוב: "אם נגיע למספרים האלה, ואני מקווה שלא נגיע, עלינו לפתוח את השמיים, לישראלים ולתיירים מחוסנים. כל יום של הגבלות הוא מכה אנושה לתעשיית התיירות".

ראש הממשלה בנט, התייחס ואמר: "אתה צודק. כמובן שאנחנו רוצים שזה לא יקרה, אבל אם אלו יהיו המספרים אני מבקש ממך כשר התיירות שתרים את הדגל בכדי שנסיר את מגבלות נתב"ג".

שר התיירות יואל רזבוזוב | צילום: איגור גורליק

שר הביטחון בני גנץ אמר בקבינט: "מי שלא מחוסן שיישב בביתו ויצא רק לצרכים חיוניים", השר לביטחון פנים עמר בר לב: "בינואר ניהיה בסגר. זאת האמת". חברת הכנסת אורית פרקש הכהן עמדה על הרעיון של "תו ירוק זמני", שיהיה זמין ללא מחוסנים למשך 30 יום מקבלת מנת החיסון הראשנה ואמרה: "אני רוצה להדגיש בנושא התו הירוק הזמני שעלה כאן, זה לא יחול רק בחינוך, אני מבקשת ודוחפת שזה יחול בכל המקומות ל-30 יום".

פרקש הכהן הוסיפה כי "בעת הזו, שהמאמץ העיקרי הוא עידוד חיסונים, תו ירוק זמני זה כלי משמעותי. הוא פונה לאוכלסיית ילדים, הוא מייצר תמריץ מאוד משמעותי להורים לחסן את הורים. צריכים לפעול בדרכים יצירתיות וזו דרך יצירתית". בנט הסכים עם דבריה ואמר: "נקודה מאוד חשובה של אורית על התו הירוק הזמני, הוא יחול אקרוס דה בורד".

בני גנץ
בני גנץ | צילום: רויטרס

קודם לכן בישיבת הקבינט הזהיר פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא כי "אנחנו לקראת נובי גוד וסילבסטר אלו מסיבות שאנחנו נשלם עליהן מחיר גדול". ראש הממשלה נפתלי בנט שאל את ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס מתי ניתן יהיה לאפשר מנה רביעית, והיא השיבה כי "יש דיון בצוות לטיפול במגיפות, מדובר בהחלטה כבדת משקל", עוד הוסיפה אלרעי-פרייס כי "אם רוצים לעצור את הוריאנט ולהחיל מגבלות צריך לעשות את זה עכשיו"

שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס לזן החדש המתפשט בארץ ואמר: "נוצר מצב חדש ביחס לקורונה. מה שאנחנו הולכים להציג מדבר על שתי עובדות - האומיקרון מדבק בצורה בלתי רגילה, והעובדה השניה היא שהאומיקרון מדביק גם בעלי חיסון שאיננו טרי".

שרון אלרעי פרייס ועדת החוקה חוקה זן קורונה כנסת הכנסת
אלרעי פרייס בדיון בוועדת החוקה | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

פרופ' זרקא הציג נתונים, לפיהם 155 אלף ילדים בלבד התחסנו במנה הראשונה. ראש הממשלה שאל את ד"ר אלרעי פרייס למה המחקר של בית החולים שיבא על החיסון הרביעי לא התחיל מוקדם יותר והוסיף: "אנחנו מאבדים זמן".

ראש הממשלה, נפתלי בנט,  אמר בפתח ישיבת הקבינט: "האומיקרון בישראל מתקדם בדיוק לפי הציפיות וההערכות שלנו. אנחנו צפויים לראות מגמה דומה של הכפלות כל יומיים-שלושה בזמן הקרוב, אולי פחות. הציבור צריך להיות מודע לכך שצפויה עליה דרמטית בתחלואה. זה לא הגזמות, זה הצפי ואני מעריך שזה יגיע מאוד מהר".

נפתלי בנט
נפתלי בנט | צילום: רויטרס

עוד הוסיף בנט: "אנחנו לא יכולים למנוע את הגל, אין אפשרות כזו. אבל אנחנו בהחלט יכולים ונותנים את הכלים לאזרחי ישראל להגן על עצמם בעיקר מפני תחלואה קשה, לכשחלקם ידבקו. צריך לומר - מי שעם חיסון, עוטה מסכה, ומתנהג בצורה טובה, הסבירות לפגיעה היא נמוכה".

כמו כן הוצגה לקבינט תחזית על ידי מכון ויצמן על פיה גל האומיקרון יכפיל עצמו כל 2-3 ימים, בעוד 2-3 שבועות צפויים 10,000 מאומתים.

מתווה למערכת החינוך גם כן הוצע בקבינט ולפיו ברשויות האדומות באופן מיידי כיתות ז'-י"ב בהן מעל 70% מחוסנים ילמדו בצורה פרונטלית רגילה. כיתות בהן שיעור ההתחסנות הוא מתחת ל70% תיערך למידה מקוונת או בשטח פתוח. בכיתות א'-ו' יפעלו בצמצום מגעים ו"מגן חינוך" - בדיקות שבועיות לנגיף.

בעוד שלושה שבועות ברשויות האדומות כיתות א'-ו' יעברו גם הן ללמידה פרונטלית רגילה בכיתות בהן יהיו 70% מחוסנים, כמו בכיתות ז' עד י"ב. ברשויות הכתומות באופן מיידי כיתות ז'- עד י"ב בהן מעל 70 אחוז מחוסנים תהיה למידה פרונטלית רגילה וכיתות א'-ו' צמצום מגעים ו"מגן חינוך" גם כן.

כיתה בית ספר קורונה ישראל מסכה
כיתה בבית ספר בקורונה | צילום: רויטרס

בתוך כך, בית החולים סורוקה עדכן כי אמש נפטר גבר בן 75 בבית החולים לאחר שנדבק בזן אומיקרון ואושפז במצב קשה. הגבר סבל ממחלולת רקע קשות ולפי בית החולים נפטר עיקר התחלואה ממנה סבל נבעה ממחלות הרקע.

משרד הבריאות פרסם הערב את ההמלצות לקבינט הקורונה, ביניהן תו סגול לקניונים ותו ירוק בחנויות בגודל של עד 100 מ"ר. בנוסף הומלץ על הגבלת התקהלות באירועים, של 100 איש במקום סגור ו-300 במקום פתוח - ותחת הגבלות תו ירוק.

על פי ההמלצה, בהופעות תאושר התקהלות של 300 איש במקום סגור, עם הנחיות לרווח בין המושבים, ועד 1,000 אנשים במקום פתוח. בהתקהלויות ללא הגבלת תו ירוק, הומלץ לאפשר התקהלות של עד 20 איש במקום סוגר ועד 50 במקום פתוח.

לאחר החלטת הממשלה כי עובדי המגזר הציבורי והממשלתי יעברו למתווה של 50% עבודה מהבית, משרד הבריאות המליץ גם על הנחייה דומה במגזר הפרטי, וכן החלת הנחיות התו הירוק על המגזר הציבורי.

ביישובים כתומים ואדומים, כאשר שיעור ההתחסנות נמוך מ-70%, הומלץ על מעבר ללמידה מרחוק, באופן מיידי בחטיבות הבינים ובתיכונים, ועוד כחודש בבתי הספר היסודיים.