חוששים יותר לבריאות, מבקרים פחות את הרופא: איך השפיעה הקורונה על הציבור?

לפי סקר שנערך לקראת יום הבריאות העולמי שחל השבוע, 58% מהישראלים דואגים יותר למצב הבריאותי שלהם או של בני משפחתם, וכ-24% טרם נוהגים להשתמש בדיגיטל לצרכי רפואה. "המגפה האיצה שינויים משמעותיים במערכת הבריאות"

בדיקת רופא
בדיקת רופא עשויה לגלות אם גם לכם יש סיטוס אינברסוס | צילום: shutterstock

לקראת יום הבריאות העולמי: סקר שפורסם היום (שלישי) חושף כי מאז התפרצות מגפת הקורונה, הישראלים חרדים יותר לבריאותם או לבריאות משפחתם, מתקשרים עם הרופאים מרחוק - אך עדיין מרביתם לא שינו את הרגלי התזונה או פעילותם הגופנית.

הסקר החדש, שנערך בידי קופת חולים מאוחדת, באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה - מראה כי מאז המגפה כמחצית מהציבור החל לעשות לראשונה שימוש ברפואה דיגיטלית, ורק פחות משליש שינה את התפריט או את הרגלי הספורט שלו.

המחקר נערך במסגרת סקר אינטרנטי מייצג בקרב 517 משיבים, יהודים וערבים, בגילאי 18 ומעלה. על השאלה "האם בעקבות מגפת הקורונה אתה חרד יותר לבריאותך או לבריאות משפחתך?" השיבו 58% בחיוב, כשמקרב הנשאלים ניתן לראות כי נשים מרגישות יותר חרדה מגברים בפער של 12.2%.

על השאלה "האם בעקבות מגפת הקורונה התחלת לשלוח לרופא שלך פניות מקוונות?" השיבו 24.1% מהציבור בלבד כי אינם נוהגים להשתמש כלל בשירותים דיגיטליים, אלא הם פונים פיזית למרפאה. הרוב המוחלט, כלומר 75.9%, העידו כי הם נוהגים לעשות שימוש כזה או אחר בשירותים דיגיטליים, ורק כ-27% מכלל הציבור טענו כי נהגו לעשות זאת גם לפני המגפה. 48.6% החלו לראשונה להשתמש בשירותים דיגיטליים לאחר פרוץ המגפה.

מנתוני הסקר עולה כי 26.4% מהציבור הרחב שינה את הרגלי התזונה או הפעילות הגופנית, 55.3% העידו כי לא שינו דבר בהתייחסותם לנושאים אלו, ואילו 18.4 השיבו כי גם לפני פרוץ המגפה הקפידו על תזונה נכונה ופעילות גופנית.

עוד בדק הסקר, כמה פעמים בממוצע ביצעו הנשאלים בדיקות אנטיגן ביתיות בשנה האחרונה, עבורם או עבור בני ביתם - 17.5% השיבו כי הם לא ביצעו כלל בשנה האחרונה בדיקות ביתיות. עם זאת, מרבית הנשאלים (32.6%) ביצעו עד 5 בדיקות ביתיות בשנה האחרונה.

סמנכ"ל רפואה במאוחדת, ד"ר דב אלבוקרק, אמר כי "מגפת הקורונה האיצה שינויים משמעותיים במערכת הבריאות, ובו בזמן גם את האופן שבו אנחנו מתייחסים לבריאות שלנו וצורכים את שירותי הבריאות. חלק מממצאי הסקר בהחלט מפתיעים, בעיקר בכל הקשור לשינוי באורחות חיים, הן בהרגלי התזונה והן ובפעילות הגופנית. מה שלא מפתיע, זה שהקורונה האיצה משמעותית צריכת שירותי רפואה מרחוק".