גנץ: "לא מספיק רק ביטחון ובריאות – צריך לדאוג גם לכלכלה"

ראש הממשלה, שר הביטחון ושר הבריאות ביקרו בבית החולים שיבא שבתל השומר, זאת שעה קלה אחרי שניתנו החיסונים לשני הנסיינים הראשונים. נתניהו: "יום שנותן לנו זריקת עידוד"

זמן צפייה: 02:29

המרוץ לחיסון: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין מסרו הבוקר (ראשון) הצהרה לתקשורת, זאת שעות בודדות לאחר ששני הנסיינים הראשונים בישראל קיבלו את החיסון לנגיף הקורונה, כחלק משלב הניסויים של המכון הביולוגי.

"היציאה האמיתית ממשבר הקורונה זה בפיתוח החיסונים - ולכן זהו יום חשוב מאוד שנותן לנו זריקת עידוד", אמר נתניהו בתום ביקור שערך בבית החולים שיבא, שם פגש בשגב הראל בן ה-26, הנסיין הראשון שקיבל את החיסון. "הוא התנדב להיות הראשון בקו החזית לקבלת החיסון שפיתחו המדענים המוכשרים - ואנחנו מאחלים להם בהצלחה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

שני הנסיינים הישראלים התחסנו לקורונה: "זו זכות גדולה"

בניגוד להנחיות: רשת מרכזי ביג תפתח ממחר את המרכזים המסחריים

חשד לרצח בצפון: שלושה גברים אותרו ירויים ליד שמורת תל דן

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-health-part-2011011117 ' autoplay='0' credit='' desc='הנאומים של נתניהו, גנץ ואדלשטיין' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1604219385/4854mg_zldhwp.png' kid='1_pm83tchk' duration='708'']

ראש הממשלה סיפר כי במקביל לניסוי, כעת עובדים במשרד הבריאות יחד עם חברות הפארם הגדולות כדי להביא חיסונים גם מהן. "אני מפעיל את הקשרים שיש לי עם מנהיגי העולם כדי שנוכל לקבל ייצור - ולעבור לקדמת התור".

"מה שחשוב הוא, שבאמצעות ייצור עצמי והבאה של חיסונים מחו"ל, אנחנו נביא מספיק חיסונים לכל אזרחי ישראל, ואז נוכל סוף סוף בעזרת השם להשתחרר מהמגפה", הוסיף. "אני לא חושב שזה קורה מייד - אבל אני כן אומר שאני רואה את האור בקצה המנהרה, אני רואה חיסונים כאן בארץ".

בנימין תניהו יחד עם הראל שגב, הנסיין הישראלי הראשון בחיסון לקורונה
בנימין נתניהו יחד עם הראל שגב, הנסיין הישראלי הראשון בחיסון לקורונה | צילום: חיים צח, לע''מ

אחריו היה זה גנץ, שאמר כי "היום הזה מביע מידה של אופטימיות זהירה. מדוע זהירה? כי זה תהליך ארוך שייקח זמן, צריכים לעקוב, לעבד נתונים ולנתח משמעויות - כך שיש להיעזר בסבלנות הנדרשת".

גנץ, שפגש גם כן בהראל, שיתף מה אמר לו הנסיין כשנפגשו. "הוא ביקש 'תעזרו לנו מבחינה כלכלית'. הראל החליף 3 עבודות, וביקש 'צאו לדרך עם תוכנית כלכלית'". אז, פנה גנץ לנתניהו, ואמר: "אנחנו לא יכולים להסתפק בלשמור על הביטחון ואנחנו לא יכולים להסתפק בלדאוג לבריאות. אנחנו צריכים לדאוג לכלכלה - ויפה שעה אחת קודם".

בני גנץ ובנימין נתניהו יחד עם הראל שגב, הנסיין הישראלי הראשון בחיסון לקורונה
גנץ ונתניהו יחד עם הראל שגב, הנסיין הישראלי הראשון בחיסון לקורונה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בהמשך, כשאדלשטיין נשא דברים הוא ביקש להדגיש כי למרות פתיחת הניסויים והתקווה לפריצת דרך, אזרחי ישראל עדיין "מחוייבים לשמור על כל ההנחיות. אין דרך להסביר את הירידה הדרמטית במספר הנדבקים אלא בעובדה שהרוב המכריע של האזרחים, עם כל הקושי, שמרו על ההנחיות".

"אנחנו בשלב קריטי של היציאה מהסגר, ואני חייב לומר בגילוי לב שאנחנו שוב מפתחים את מה שכל כך הזיק לנו ביציאה מהסגר הראשון. אפשר לתת לו את הכותרת 'למה הדשא של השכן ירוק יותר, למה אצלי סגור ואצלו פתוח?'. נגד התופעה הזו אין שום חיסון".

השר הוסיף ואמר כי הממשלה מבינה את הקושי והרצון של הציבור לחזור לשגרה, "אבל צריכים להבין שאנחנו מקבלים החלטות מתוך אחריות ושכל ישר - שמולם יש פופוליזם. אלה העובדות ואי אפשר להתווכח איתן".

אדלשטיין, כ''ץ ונתניהו יחד עם הראל שגב, הנסיין הישראלי הראשון בחיסון לקורונה
אדלשטיין, כ''ץ ונתניהו יחד עם הראל שגב, הנסיין הישראלי הראשון בחיסון לקורונה | צילום: חיים צח, לע''מ

כאמור, מוקדם יותר הבוקר החל המכון הביולוגי את שלב הניסויים במציאת החיסון לנגיף הקורונה בבתי החולים שיבא שבתל השומר וגם בהדסה עין כרם שבירושלים. שני הנסיינים הראשונים שקיבלו את החיסון יישארו להשגחה במשך יממה. אם 24 השעות הראשונות יעברו בצורה חלקה והשניים לא יפתחו תופעות לוואי, כבר ביום שלישי יגיעו נסיינים נוספים לבתי החולים. בסך הכול, 80 בני אדם יקבלו את החיסון בשלב הראשון.

"התחושות נהדרות, זה יום היסטורי", סיפר הנסיין הראשון שגב הראל בשיחה עם אברי גלעד וטלי מץ ב"העולם הבוקר", שהסביר מדוע החליט להתנדב לקבל את החיסון: "אני רואה מה קורה בעולם ובמדינה. יש מגפה שמשפיעה ומשנה את האנושות - וזו התרומה שאני יכול לתת למען המאבק. זו זכות גדולה". הראל קיבל את החיסון בבית החולים שיבא.

את החיסון השני קיבל הנסיין השני ענר אוטולנגי בן ה-34, תושב מושב תללים שבדרום, שסיפר: "אני מתרגש מעט, וממליץ לכמה שיותר אנשים להצטרף לניסוי ולעזור לציבור כולו".

שגב הראל, הנסיין הראשון לקבלת החיסון לקורונה
שגב הראל, הנסיין הראשון לקבלת החיסון לקורונה | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון
המרוץ לחיסון בבית החולים הדסה
ענר אוטולנגי, הנסיין השני לקבלת החיסון לקורונה | צילום: דוברת הדסה