מנכ"ל הדסה: "הנתונים לא מדויקים"; גרוטו: "מבלבל את המוח"

עימות חריף התפתח בין פרופ' רוטשטיין למשנה למנכ"ל משרד הבריאות בוועדה לנושא הקורונה, בשל חילוקי דעות על אמינות הבדיקות לקורונה והשימוש בהן. "תחליטו אם אתם רוצים אותי או אותו"

זמן צפייה: 01:59

מגפת הקורונה: מנכ"ל בית החולים הדסה שבירושלים, פרופסור זאב רוטשטיין, התעמת היום (ראשון) בוועדה לנושא הקורונה עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו. רוטשטיין קטע את דבריו של גרוטו כשהתייחס לבדיקות לנגיף, וטען כי "נתוני משרד הבריאות לא מדויקים, בלשון המעטה". בכיר משרד הבריאות השיב לו כי "יש לי נתונים פי 100 יותר מדויקים משלך אז תפסיק לבלבל את המוח".

העימות בין השניים התחדש כשרוטשטיין טען כי משרד הבריאות עושה טעות חמורה כאשר אינו בודק את הצוותים הרפואיים, והסביר כי למרות שבכירי המשרד טוענים שהבדיקות אינן אמינות - לא כך הדבר. אז פנה גרוטו לחברי הוועדה ואמר להם: "אני מציע שתחליטו אם אתם רוצים אותי או רוצים את רוטשטיין שאפילו אין לו התמחות בבריאות הציבור". מנכ"ל הדסה השיב כי "איתמר חושב שהוא מבין הכל, מקווה שייתן לי טיפה הערכה".

לפני כן הופיע שר הפנים אריה דרעי בפני הוועדה ואמר כי "רוב החולים בירושלים נמצאים בשכונות החרדיות, כשבחלקן, יחסית לגודל האוכלוסייה, יש מספר חולים אפילו גדול יותר מבני ברק". לדבריו, במקביל, אין דיווחים על חולים מאומתים רבים במזרח ירושלים, בגלל מספר הבדיקות הנמוך, אך לטענתו "אם היו חולים קשים במגזר הערבי - היינו יודעים על זה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

המגעים להקמת ממשלה: גנץ לא שולל לחלוטין סיפוח בגדה המערבית

בשל העלייה במקרי ההידבקויות: יורחב ההסגר בערי הדרום

דיווחים בלבנון: בכיר חזבאללה חוסל בדרום המדינה

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-health-part-2020451113' autoplay='0' credit='' desc='אריה דרעי בוועדת הכנסת לנושא הקורונה' kid='1_6017po3q' duration='320'']

דרעי התייחס גם לשכונה החרדית בירושלים, מאה שערים, והסביר כי שם "זו קבוצה קטנה של אנשים שהמשטרה צריכה לטפל בה. לגבי הבדיקות, אנחנו עושים מאמץ הסברה מול הרבנים כדי שהמסר יעבור על כמה זה חשוב וחובה". עוד אמר שר הפנים כי במשרדו מעוניינים להעביר את האחריות על בני ברק לצבא, אך "מי שמכיר את הניואנסים של השטח, של העיר, יודע שאי אפשר להתנהל ככה".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופסור איתמר גרוטו הסביר בוועדה במענה לשאלת ח"כ מיקי חיימוביץ' כי "שיעור ההדבקה בחברה החרדית עומד על 1.4 לעומת 1.2 בכל הארץ. זה נשמע אולי הבדל זניח וקטן, אבל בתרחיש הייחוס יש לזה השפעה עצומה, ולכן כרגע אנחנו רואים שבמגזר החרדי יש הדבקה יותר גבוהה. על כן נצפה לראות הרבה יותר חולים קשה ומונשמים באוכלוסייה זו. בסוף האסטרטגיה הכללית היא להוריד את שיעור ההדבקה ל-1.2 כמו כלל האוכלוסייה בשאר חלקי הארץ".

בסיום דיוני הוועדה אמר שלח כי "התברר לנו שהחלטות של מדיניות, כגון הוצאת 4,400 קשישים מחוץ לעיר או הוצאת חולים למתקני בידוד, שונו מכיוון שאין אפשרות מעשית לבצען. הדבר מעורר דאגה, שכן עלה בדיון שקצב ההדבקה בבני ברק גבוה משמעותית מבאוכלוסיה הכללית, והמשך הימצאותם של חולים ואוכלוסיות בסיכון בתוך העיר, תוך הסתמכות על בידוד ביתי בלבד, עלול ליצור מצב שבו בני ברק כולה תהפוך לספינת קורונה גדולה".

הוועדה לנושא הקורונה בכנסת
הוועדה לנושא הקורונה בכנסת | צילום: דוברות הכנסת

מוקדם יותר היום עדכן משרד הבריאות כי מניין הנדבקים בנגיף הקורונה בישראל עלה ל-8,018 בני אדם, מתוכם 127 במצב קשה, 173 נוספים במצב בינוני ו-7,195 במצב קל. 106 מהחולים קשה מחוברים למכונות הנשמה. עד כה, 477 ישראלים שחלו בקורונה - החלימו ושוחררו לביתם.

לפני כן נודע כי גבר בן 63, אשר סבל ממחלות רקע, מת במהלך הלילה בבית החולים הדסה שבירושלים לאחר שנדבק בנגיף. במקביל, קשישה בת 84, שסבלה ממחלות רקע רבות ומורכבות וחלתה בקורונה, הלכה לעולמה בבית החולים סורוקה. הקשישה הייתה דיירת בבית האבות "משען" בבאר שבע, והיא הדיירת השישית מבית האבות שמתה לאחר שנדבקה בקורונה.

אתמול פורסם כי בני המשפחות של כמה מהדיירים בבית האבות מתכננים להגיש תלונה במשטרה נגד משרד הבריאות ונגד הנהלת "משען", בחשד להזנחה של חסרי ישע. הם טוענים שאם הטיפול היה ראוי לא היו מגיעים לשיעורי תחלואה ותמותה גבוהים במקום.

התפרצות הקורונה בבני ברק
התפרצות הקורונה בבני ברק | צילום: רויטרס

מרשת בתי האבות נמסר בתגובה: "אנו דוחים את הטענות כלפינו מכל וכל, ולראייה אנו מקבלים כל העת מסרים של הערכה מצד מרבית המשפחות. לגופו של עניין - הצוות הרפואי של משען מבצע במדויק את הנחיות משרד הבריאות. אנשי המשרד הם שמחליטים מתי ואילו בדיקות לבצע, את מי לבודד, ואת מי להעביר למוסד אחר ואת מי לאשפז".

שר הפנים התייחס להתפרצות הקורונה בקרב הציבור החרדי, ואמר שביחס לגודל האוכלוסייה מספר הנדבקים בי-ם עלול להיות גבוה מהצפוי • משרד הבריאות: נראה שנמצא פתרון שיאפשר עמידה ביעדי הבדיקות