מחולה אחד מאובחן – לעשרות אלפי תושבים בבידוד: כך התפשט הנגיף

מעקב אחר המסלולים שעברו הישראלים שנמצאו חולים בקורונה מראה את ההתפשטות ההדרגתית של הווירוס • מדוע צריך לשהות בבידוד והאם צריך לדאוג לילדים? פרשנית חדשות 13 עם כל התשובות

זמן צפייה: 21:01

הקורונה בישראל: איך מגיעים מחולה אחד מאובחן - להמלצות על בידוד ובדיקה שנוגעות לעשרות אלפים? חולה מספר 14, סגנית מנהל ומחנכת בבית ספר בקריית אונו, ביקרה ביום שלישי שעבר בחנות "הפיראט האדום" שבאור יהודה, כדי לקנות תחפושת. היא שהתה בחנות יותר מחצי שעה, והמשיכה בחייה.

לאחר מכן היא באה במגע עם 27 התלמידים והתלמידות בכיתה שלה, ה'1, הסתובבה בחדר המורים וקיימה פגישות במשך שלושה ימים, עד שנכנסה לבידוד בצוהרי יום שישי. במהלך אותם שלושה ימים הספיקה חולה מספר 14 לשהות גם באוטובוס, באולם ספורט ביישוב גני תקווה, ובחתונה באולם אירועים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

שבים ממדינות באירופה ייכנסו לבידוד; כנסים המוניים ייאסרו

בשל הנחיות משרד הבריאות: הופעות ואירועי ספורט בישראל נדחו

בהלת הקורונה: סעודיה אוסרת עלייה למכה; בתי"ס באיטליה ייסגרו

נגיף הקורונה בישראל
נגיף הקורונה בישראל | צילום: רויטרס

חולה מספר 13, נדבק גם הוא ב"פיראט האדום". בשבוע שעבר הוא עבד שם כ-20 שעות, במשך ארבעה ימים, ובא במגע עם עשרות לקוחות בחנות. במשך שלושה ימים חולה 13 הלך לבית הספר ליום לימודים, לכן נשלחים גם 1,150 תלמידים ותלמידות בבית ספרו לבידוד ביתי, וכך גם כל אנשי הצוות.

זה לא נגמר שם - ביום שני בערב, בין השעות 22:00-20:00, הוא היה במשחק כדורגל בתל אביב, בין כ-5,000 האנשים שמכיל שער שמונה באצטדיון בלומפילד. הימצאותו של הנער באצטדיון הביאה היום את משרד הבריאות לקרוא למי שהיה שם ביציע שלידו להיכנס לבידוד.

נוסעים מנתב''ג עוטים מסכות נגד קורונה
נוסעים מנתב''ג עוטים מסכות נגד קורונה | צילום: רויטרס

לכל שאלה יש תשובה

אם חזרתי לפני שבוע מחו"ל למה צריך לשהות עכשיו בבידוד?

זמן הדגירה של המחלה הוא עד 14 ימים מהרגע שנחשפים לחולה, לכן הבידוד משמש כאמצעי זהירות, כדי לצמצם את החשיפה לאלפי אנשים.

האם צריך לדאוג לילדים?

לפי הדיווחים בעולם, לא היה מקרה תמותה אחד של ילד עד גיל 10. כמו כן, עד גיל 20 המקרים נדירים ביותר. לכן, יש פחות דאגה שהילדים יחלו, אבל הם כן יכולים להפיץ את המחלהף שכן הם פחות שומרים על היגיינה ונמצאים יותר בקבוצות.

שבים ממדינות באירופה ייכנסו לבידוד; כנסים המוניים ייאסרו

מוקדם יותר היום הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים במשרד הבריאות כי גם החוזרים מגרמניה, צרפת, שווייץ, ספרד ואוסטריה צריכים להיכנס לבידוד ל-14 יום, ואף המליץ להימנע מלחיצות ידיים, בעקבות החשש מהתפשטות הווירוס, וכבר מיום שישי מי שאינו אזרח ישראלי לא יורשה להיכנס לישראל, אלא אם יוכיחו שכבר שהו בבידוד בית. שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע כי כנסים של 5,000 איש ומעלה לא יאושרו להתקיים.

שר הבריאות יעקב ליצמן על הקורונה
שר הבריאות יעקב ליצמן על הקורונה | צילום: חדשות 13

תיירים מהמדינות אלו הנמצאים כאן מונחים לצאת מישראל בהדרגה. עד יום שישי בשעה 8:00 בבוקר יצמצמו חברות התעופה את הגעת זרים. מי שיגיע לא יסורב ויקבל הנחיות זהות לתיירים שנמצאים כאן. ישראלים וזרים המגיעים בטיסות קונקשיין ממדינות אלו אינם מוגבלים.

"אנחנו בעיצומה של מגפה עולמית, ייתכן שהיא מהמסוכנות ביותר במאה השנים האחרונות. ישראל נמצאת במצב הטוב ביותר מבין מדינות אירופה", אמר נתניהו. "נקטנו במדיניות של בידוד ובדיקות נרחבות שמדינות רבות לא עשו כך. אנחנו במצב של שליטה, בעקבות הצעדים שאנחנו נוקטים וגם בזכות אזרחי ישראל שמאוד ממושמעים". בכירים ישראלים מסרו כי נתניהו צפוי לשוחח ביממה הקרובה עם מנהיגי צרפת, גרמניה ומדינות נוספות, על כוונת ישראל למנוע כניסה מאזרחיהם.