האם ישראל נערכת לטיפול בקשישים - שבסיכון גבוה להידבק בנגיף?

בעוד משרד הבריאות הוציא הנחיות לבתי האבות ברחבי הארץ, ואלו משנים נהלים בהתאם, הגמלאים החיים בקהילה לא יודעים למי לפנות – ואין תוכנית שעוסקת בהגנה על האוכלוסיות הפגיעות ביותר

זמן צפייה: 02:58

נגיף הקורונה: מידע רב טרם ידוע על וירוס הקורונה החדש, אך ארגוני הבריאות יודעים לומר בבירור כי אחת הקבוצות הפגיעות ביותר להידבקות וסיבוכים – הם הקשישים ומוחלשי המערכת החיסונית. על כן, איגוד בתי האבות הוציא הנחיות למוסדות להימנע מביקורים לא הכרחיים.

"אנחנו מאפשרים כניסה אך ורק לאלה שמדרגה ראשונה ששייכים למשפחות. האחרים אינם מורשים להיכנס", אמר שמעון אלנברג, מנכ"ל בית האבות "בית הנשיא" שבחדרה. "אנחנו מבררים האם הם ב-14 יום האחרונים שהו בחו"ל ואם כן, מתבקשים באדיבות לעזוב את המקום ולא לשהות".

עוד בחדשות 13:

זינוק במספר נדבקי הקורונה בישראל: אובחנו 15 נשאים נוספים

בעקבות התפשטות הקורונה: אינטל המליצה לעובדיה לעבוד מהבית

איטליה נאבקת בקורונה: 16 מיליון אזרחי הצפון נכנסים להסגר

נגיף הקורונה בישראל
נגיף הקורונה בישראל | צילום: רויטרס

תרחיש האימים הוא שתתרחש הדבקה אפילו של קשיש אחד – שתביא לבידוד בתי אבות שלמים. "הנכדים היו בחו"ל והם בבית עכשיו סגורים", אמרה אסתר קמין, דיירת בבית האבות. "אני לא רוצה שאף אחד יבוא לכאן, שלא ידביק את אף אחד".

עם זאת, הנושא הרבה פחות מוסדר עבור מאות אלפי הקשישים שגרים בקהילה. "עד עכשיו אף אחד לא פנה אלינו ולא קיבלנו שום הנחיות הקשורות בתופעת הקורונה", אמר אפרים קורן, מנכ"ל הסתדרות הגמלאים בישראל. "אנחנו מקבלים הרבה מאות פניות מקשישים המתעניינים האם ישנם אילו הנחיות שמחייבות אותם".

נוסעים בנתב''ג שעוטים מסכות כהגנה מפני הדבקה בקורונה
נוסעים בנתב''ג עם מסיכת הגנה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הערב הודיע ראש הממשלה נתניהו כי מחר תתקבל החלטה אם לחייב בבידוד כל ישראלי החוזר מחו"ל - כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13. נתניהו עדכן על שיחתו עם סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס: "סיכמנו על שיתוף פעולה טכנולוגי על מנת לפתח שיטות בדיקה מהירות מאוד, ומנגד בסופו של דבר גם חיסונים. הדגש שלנו הוא להגיע לבדיקה ביתית. בדיקות היריון ומשטחי גרון אנשים יכולים לעשות בעצמם. זה יכול לתת לנו אפשרות להפריד בין אנשים חולים ואנשים בריאים".

ראש הממשלה התייחס גם להוראות הבידוד ואיסור הכניסה על אזרחים זרים ממדינות שבהן התפרץ הנגיף, שעוררו תרעומת בעולם. "אנחנו נוקטים את הצעדים לפי הצרכים שלנו. כולם מקבלים את זה, גם בארצות הברית", טען. "הצעדים שלקחנו מוכיחים את עצמם. אנחנו בשליטה על התפשטות המחלה בהיקפים נמוכים יותר. הגענו למסקנה שאם נעשה עוד צעדים, זה בעצם יוחלט על כלל המדינות. זאת החלטה מאוד קשה. דנו על כך באריכות היום ונמשיך לדון על כך הלילה".