5 אנשי צוות - 150 בדיקות ביום: הצצה למעבדת הקורונה באיכילוב

המעבדה המיקרוביולוגית עובדת מסביב לשעון כדי לקבוע מי נדבק בנגיף, אולם מתקשה לעמוד בקצב ומזהירה: "אם המדינה לא תעזור - נקרוס" • מנכ"ל ביה"ח: "המצב מורכב - אנשי צוות רפואי יידבקו"

זמן צפייה: 05:17

חמישה אנשי צוות בלבד עובדים במעבדה המיקרוביולוגית בבית החולים איכילוב שבתל אביב הם בודקים בכול יום 150 דגימות דם כדאי לקבוע מי חיובי ומי שלילי - מי חולה בקורונה, ומי לא. למעבדת הקורונה שפועלת 24 שעות ביממה מגיעות דגימות רבות ביום ואנשי המעבדה לא מצליחים לעמוד בקצב.

הליך איתור חולי הקורונה ארוך ומורכב. חמשת אנשי המעבדה עובדים מסביב לשעון תחת סכנת הדבקה. באמצע המעבדה יש חדר קירור עם מאות דגימות קורונה רק מהבוקר שטרם נבדקו. כל דגימה המגיעה למעבדה צריכה לעבור תהליך של חמש שעות, בסופה היא תימצא חיובית או שלילית לנגיף.

לכתבות נוספות בנושא:

"הרגשה של צ'רנוביל": זעקת הצוותים הרפואיים שבחזית הטיפול

מספר החולים קפץ ל-298; מניין המובטלים זינק ב-15 אלף

המתכונת המצומצמת במשק והמעקב הדיגיטלי: כל ההנחיות החדשות

מעבדה באיכילוב לבדיקות נגיף הקורונה
מעבדה באיכילוב לבדיקות נגיף הקורונה | צילום: חדשות 13

חמש מעבדות קורונה פועלות בבתי חולים ברחבי הארץ ובכולן יש מחסור באנשי מעבדה, לכן דגימות רבות פשוט ממתינות על המדף. ד"ר יפעת אלקלעי, מנהלת המעבדה האימונולוגית באיכילוב אמרה כי "אנחנו נכנסים למשבר הנוכחי כאשר אנחנו במשבר ארוך ומתמשך של עובדי המעבדות, אם לא יהיה איזשהו מעשה חד-משמעי מהמדינה, המעבדות שלנו יקרסו. הכשרת אנשי צוות אורכת שנה".

כדי להגיע לתוצאה סופית בבדיקת קורונה צריך לעבור שלב אחרי שלב. הלחץ והעומס מורגשים בכל חדר במעבדה. מחוץ למעבדה ממתינים בכל יום מאות אנשים כדי לקבל את התוצאות שיכריעו האם הם נושאים את הנגיף הקטלני. לכולם ברור שפענוח מהיר של בדיקות הקורונה הוא קריטי לבלימת המגפה, אבל בשטח, בתוך המעבדות, המציאות שונה לגמרי.

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-1603202202' autoplay='0' credit='' desc='ריאיון עם רוני גמזו, מנכ"ל איכילוב' kid='1_ziogvebs' duration='380'']

מנכ"ל איכילוב רוני גמזו: "חלק מהמצב המורכב הוא שאנשי צוות רפואי יידבקו"

בבית החולים איכילוב נדבקו רופא ומנהלת מחלקה בנגיף הקורונה. מנכ"ל בית החולים, רוני גמזו, התייחס הערב לנושא ואמר כי "חלק מהמצב המורכב הזה, הוא שגם אנשי צוות רפואי יידבקו. קרוב לוודאי שהשניים לא נדבקו בבית החולים. חשוב מאוד להקטין את כמות הנדבקים בקרב הצוות הרפואי. ההנחיה שלי ושל כל מנהל בית חולים צריכה להיות: מיגון של אנשי הצוות, על מנת לתת להם את סביבת העבודה הכי טובה ביותר שאפשר".

עוד אמר גמזו כי התייחס לאפשרות כי אנשי הצוות שנדבקו הדביקו עובדים אחרים ואמר כי "הסיכוי קיים - שלחנו לבידוד את כל החולים ואנשי הצוות שבאו איתם במגע. שלומם של השניים שנדבקו טוב, הם מראים סימפטומים נשימתיים קלים - אני לא דואג בהקשר הזה".