40 אלף שיחות ביממה: מאחורי הקלעים של המערך שנאבק בקורונה

ישראל גילתה בהתחלה אדישות לנגיף המסתורי שהחל להתפשט בעולם, אך בשבועות האחרונים עשה הווירוס עלייה - ואיתו הגיעה הבהלה הלאומית: "יש עלייה של 800% בפניות למוקד הייעודי"

זמן צפייה: 10:27

נגיף הקורונה: עד ממש לא מזמן, ישראל גילתה אדישות לנגיף הקורונה, שהחל במהרה להתפשט מסין – אל שאר העולם. אלא שבשבועות האחרונים הגיע הנגיף המסתורי לישראל – ואיתו ההיסטריה הלאומית. בעקבות הבהלה הציבורית, הוקם במד"א מוקד טלפוני ייעודי לנושא הקורונה.

בשבועיים האחרונים התמודד המוקד עם עומסים חריגים, והצליח לשמור על זמן המתנה ממוצע של 11 שניות. "ביממה האחרונה נכנסו למעלה מ-40,000 שיחות", אמר אלי בין, מנכ"ל מד"א. "זאת עלייה של 800% ממה שהארגון רגיל לעבוד בשגרה".

לרוב השאלות על הקורונה יש מענה באתר משרד הבריאות, אך למוקד מגיעות שאלות נוספות ויצירתיות במיוחד. "גברת התקשרה ואמרה שהגרוש שלה נמצא בחו"ל והיא שואלת אותנו מה לעשות עם הילדים בסוף השבוע ואיפה הוא נמצא", מספרת איירין אהרון חדד, פרמדיקית במד"א. "מישהי אחרת התקשרה וסיפרה שיש בבניין שלה עובדים זרים שמייבשים חיות על מתלה כביסה".

עוד בחדשות 13:

החמיר מצב הנהג החולה בקורונה; שני ישראלים נוספים לקו בנגיף

להגנה בפני הקורונה: השירים שאפשר לתזמן איתם שטיפת ידיים

בצל משבר הקורונה: לאילו יעדי נופש עדיין ניתן לטוס בביטחון?

מוקד מד''א להתמודדות עם נגיף הקורונה
מוקד מד''א להתמודדות עם נגיף הקורונה | צילום: חדשות 13

בתוך כך, ממשיך נגיף הקורונה להתפשט ברחבי העולם. באיטליה, מוקד ההתפרצות באירופה, מספר הנדבקים והמתים מוסיף לטפס. בתי הספר, האוניברסיטאות ומקומות הומי אדם נסגרו, רחובות ארץ המגף השוקקים תיירים ומקומיים בדרך כלל נשארים שוממים. גם בקריית הוותיקן התגלה השבוע נדבק ראשון, לאחר שבשבוע שעבר הכחישו דיווח כי האפיפיור אובחן בנגיף.

מוקדם יותר דווח בהולנד על מקרה מוות ראשון מהנגיף ועלייה נוספת בנדבקים, וכך גם בגרמניה ובאוסטריה.

בקוריאה הדרומית, שבה כמות החולים היא הגבוהה ביותר מחוץ לסין, נרשמה גם היום עלייה מדאיגה עם מאות מקרים חדשים ביממה האחרונה. בשכונה שלנו, במזרח התיכון, מכה הקורונה כשבתפקיד היצואנית משמשת איראן שבה יותר מ-3,500 נדבקים ולמעלה ממאה מתים. יריבתה המרה של איראן, סעודיה,
הודיעה השבוע כי היא סוגרת את מכה למבקרים, מסגדים במדינה צמצמו את שעות פעילותם.

תיירים נוחתים בנמל התעופה בלוס אנג'לס
חשש מפני הדבקה המונית בארה''ב. תיירים נוחתים בנמל התעופה בלוס אנג'לס | צילום: רויטרס

פעם נוספת מאז התפרצות הווירוס, ספינת תיירים ועליה אלפי נוסעים מבודדת לאחר שאדם ששהה עליה אובחן כחולה – ומת בהמשך. ספינת ה"גרנד פרינסס" שעליה 3,500 תיירים עוגנת בימים אלו לחופי סן פרנסיסקו ופתחה בתקופת 14 ימי בידוד הנדרשים. מקור הנגיף ככל הנראה הוא בנוסע בן 71 תושב קליפורניה שאובחן במחלה לאחר שירד מהספינה.

צוותי הרפואה מעבירים את הבדיקות לנוסעים באמצעות מסוקים שחגו מעל הספינה, ובמקביל מתקיים מבצע לאתר נוסעים שכבר ירדו מהספינה כשעגנה לאורך מסלולה במקסיקו ובהוואי. "קצת מטריד אותי להיות כאן בים הפתוח", אמרה דניס סטונהאם, אחת הנוסעות על הסיפון. "אנחנו בקושי מתקדמים, שטים במעגלים ולא יודעים מתי זה ייגמר".