משרד הבריאות: אתמול בוצעו קרוב ל-12 אלף בדיקות קורונה

המשרד עדכן כי במהלך היום נעשו 11,908 בדיקות מעבדה לאבחון הנגיף - המספר הגבוה ביותר עד כה • אחרי התקלה באשדוד ומחשש לזיהום במעבדות - משרד הבריאות עוצר את הבדיקות במכון וייצמן

זמן צפייה: 00:57

משרד הבריאות עדכן היום (שישי) כי אתמול בוצעו במהלך היום 11,908 בדיקות מעבדה לאבחון הנגיף - המספר הגבוה ביותר עד כה.

הדבר מגיע ברקע הדיונים אודות גיבוש אסטרטגיית יציאה מההסגר, שבמסגרתם דורשים גורמים שונים להגביר את כמות הבדיקות שמתבצעות - כתנאי ליישום ההקלות.

בתוך כך, אחרי התקלה באשדוד ומחשש לזיהום במעבדות - משרד הבריאות עוצר את הבדיקות במכון וייצמן.

קורונה, מעבדה, נגיף,
המעבדה הצה''לית לאבחון קורונה

בד בבד, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב דרש בישיבה הממשלה אתמול תוספת של 3,000 עד 5,000 מיטות אשפוז חדשות למערכת הבריאות – חצי מהן לטיפול נמרץ, כך לפי גורמים שהשתתפו בישיבה.

לפי הגורמים שהשתתפו בישיבה, בר סימן טוב אמר כי צריך להגדיל את הספיקה של מערכת הבריאות "מתוך מחשבה שהקורונה איתנו כדי להישאר לאורך זמן". הוא הוסיף כי זה יסייע גם לתת הקלות נוספות בהסגר בעתיד. "בחורף יהיה לנו שיא קשה. צריך לקחת בחשבון שאולי נאבד שליטה ונעלה מהר במספר המונשמים", אמר בר סימן טוב.

פקיד בכיר שהשתתף בישיבה אמר כי התחושה היתיה כי בר סימן טוב מנסה להביא הישגים למערכת הבריאות תוך שימוש בהקלות על ההסגר. בר סימן טוב מצידו אומר בתגובה כי לא קשר בין תוספת המיטות למערכת הבריאות להקלות בהסגר אלא רק הדגיש את הצורך להגדיל את כושר הספיקה של מערכת הבריאות.

משה בר סימן טוב, בר סימן טוב, משרד הבריאות, מנכל משרד הבריאות, מנכ''ל משרד הבריאות
מנכ''ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב

בתוך כך, רופאה ושתי מטופלות במחלקת נשים בבית חולים אברבנל נדבקו בקורונה. לפני כן אובחנו במקום איש צוות רפואי ומטופל נוסף.

מבית החולים נמסר בתגובה: "ב-5.4 במחלקה הפתוחה בבית החולים התגלה מקרה של קורונה חיובית אצל איש צוות פרה רפואי. בית החולים נערך ופעל לפי הנוהל:
נעשה מיידית דיווח למשרד הבריאות ובוצעה חקירה אפידמיולוגית בליווי לשכת הבריאות המחוזית והיועצת למניעת זיהומים של בית החולים. בהתאם לחקירה האפידמיולוגית, הוכנסו אנשי צוות שהיו עימה במגע - לבידוד. כל המחלקה החלה לעבוד בנוהל בידוד. נעשו בדיקות לכל המטופלים במחלקה ולצוות, והתגלה איש צוות נוסף חולה, ומטופל אסימפטומטי נשא לנגיף. המטופל הועבר למחלקה ייעודית בבי"ח שיבא".

"ב-7.4 רופאה במחלקת נשים לא חשה בטוב, היא יצאה לביתה וביצעה בדיקה לנגיף שהיתה חיובית. בוצעה חקירה אפידמיולוגית והמחלקה נכנסה לנוהל בידוד.
בוצעו בדיקות לקורונה לכל המטופלות ולצוות במחלקה. הבדיקות הראשונות שחזרו היו שליליות. בהתאם להנחית משרד הבריאות חזרנו על הבדיקות. נמצאו אתמול שתי נשים מטופלות נשאיות לקורונה (אסימפטומטיות), והן הועברו למחלקה הייעודית בבית החולים שיבא. בית החולים עובד בנוהל מיגון מלא. לכל המטופלים סופקו מסיכות ואמצעי חיטוי. מתבצעות בדיקות כיום לאיתור הנגיף לכל המטופלים ולצוות".

ד"ר צבי פישל, יו"ר איגוד הפסיכיאטריה, אמר בתגובה: "האיגוד פנה מספר פעמים לרה"מ ולמשרד הבריאות בדרישה לבצע בדיקות בבתי החולים הפסיכיאטריים. דרשנו לבצע בדיקות לכל החולים המאושפזים, לכל חולה חדש שמתאשפז ובדיקות תקופתיות לאנשי הצוות. זאת כדי להימנע ממצב שבו החולים שלנו, שאינם מסוגלים לשמור על היגיינה ומרחק, יידבקו מחולים אחרים או מאנשי צוות. אנו קוראים למשרד הבריאות בדחיפות להקים תוכנית חירום כדי למנוע כניסה של וירוסים לבתי החולים הפסיכיאטריים, ולמנוע התפשטות שלהם".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2004171824' autoplay='0' credit='' desc='ד"ר צבי פישל' kid='1_0v9y9lm2' duration='40'']

מוקדם יותר היום נמסר כי עלה ל-149 מניין המתים מנגיף הקורונה בישראל. כמו כן, מספר הנדבקים טיפס ל-12,855, כאשר 182 במצב קשה ו-129 מהם מחוברים למכונות הנשמה. מצבם של 157 מהנדבקים מוגדר בינוני, ושל 9,401 נוספים מוגדר קל.

עד כה, 2,967 ישראלים שנדבקו בנגיף הקורונה כבר החלימו מהמחלה ושוחררו לביתם. במשרד הבריאות דיווחו בנוסף כי 632 מהחולים מאושפזים בבתי החולים השונים, 1,531 מטופלים בבתי המלון שהוסבו לשם טיפול בחולי קורונה, ואילו 7,242 מהמאובחנים שוהים בבידוד ביתי.

מעבדה לבדיקות נגיף הקורונה
מעבדה לבדיקות נגיף הקורונה | צילום: חדשות 13

בתוך כך, משרד הבריאות החל לבדוק הבוקר אם דיירים רבים מבתי אבות באשדוד שנבדקו ומצאו חיוביים לקורונה - כלל לא חלו בנגיף. החשד הוא כי 14 מטופלים במרכז הגריאטרי בעיר פונו למחלקות הקורונה בבתי החולים אסותא ואושפזו לצד חולים מאומתים - אולם מבדיקות חוזרות שנעשו להם התברר כי הם אף פעם לא נדבקו בקורונה. כעת, טרם ברור כיצד נכון לנהוג בהם.

הבדיקות בוצעו במכון ויצמן שברחובות, וכעת בודקים במשרד הבריאות היכן נפלה הטעות. בשל המקרה ייערכו בדיקות חוזרות לכלל הדיירים והדיירות בבית גיל הזהב באשקלון, זאת על מנת לבדוק אם גם במקרה הזה נפלה טעות.

מבית החולים אסותא באשדוד נמסר בתגובה: "ביום רביעי האחרון התאשפזו בבית החולים מספר מטופלים ממוסד גראטרי לאחר שנטען כי נמצאו חיוביים לקורונה. בבדיקה חוזרת שנעשתה הפעם על ידנו, נמצא כי המטופלים אינם חולים בקורונה. פרטי המקרה הועברו למשרד הבריאות".