מעיין הנעורים: המחקר החדש שחושף מנגנון להצערת איברים

מחקר משותף לטכניון ולבית החולים רמב"ם מוכיח כי ניתן לעצור את תהליך הזדקנות העור האנושי, ולהפוך איברים לצעירים יותר - בזכות הבנה חלקית של מנגנון התחדשות העור. "מדובר בממצאים מרגשים, אנחנו בדרך הנכונה"

טכניון - אילוסטרציה
טכניון - אילוסטרציה | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

מחקר חדש ופורץ דרך המשותף לרמב"ם ולטכניון, מוכיח כי ניתן לעצור את תהליך הזדקנות העור האנושי ולהפוך איברים אנושיים לצעירים יותר, כך עולה מפרסום המחקר היום (ראשון) בקהילה המדעית.

מדובר במחקר המשך, אשר נמשך למעלה מ-30 שנה, והתפרסם כעת בכתב העת המדעי "Sci Adv". פרופ' עמוס גילהר, ראש מעבדת חקר העור, השיער והזקנה בטכניון, ומנהל מרפאה לטיפולים חדשניים בהתקרחות ברמב"ם, המשמש כחוקר המוביל את המחקר, הסביר: "בעבר הדגמנו שהשתלת עור אנושי של אנשים מבוגרים מאוד על גבי עכברים צעירים, שהינם חסרי מנגנון חיסוני, מעוררת התחדשות של האפידרמיס של עור הזקן. במחקר המשך, שנמשך כשני עשורים, התברר שהעור כולו עובר תהליך התחדשות, ושתופעה זו נצפית רק כשעור הזקן מושתל על גבי עכבר צעיר ולא כשהוא על גבי עכבר זקן".

רמב''ם - אילוסטרציה
רמב''ם - אילוסטרציה | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

במחקר זה, פוענח באופן חלקי מנגנון התחדשות העור. מתברר כי התחדשות העור הזקן מתאפיינת לא רק במראהו החיצוני של העור, אלא מלווה בהתחדשות המבנה היסטולוגי, המולקולרי וביטוי גנים המאפיינים עור צעיר.

ואכן, מולקולות, חלבונים וסמנים של דלקת כרונית, המאפיינים את תהליך ההזדקנות, נעלמו כלא היו בעקבות ההשתלה על גבי עכברים צעירים. יתר על כן, הופיעו מולקולות המזוהות עם עור צעיר בלבד, שההעלמות שלהם מהווה חלק מתהליך הההזדקנות.

בדיקת ריצוף הרנ"א הראתה שעור העכבר הצעיר מייצר חלבון המווסת את יצירת כלי דם חדשים, המתחבר לקולטנים שבעור האנושי הזקן, ובכך מאותתים לתאי העור הזקן להגביר את יצירת VEGF-A, שתפקידו בהתחדשות או הצערת עור הזקן.

עור אנושי זקן שטופל עם VEGF-A בתנאי מעבדה וללא מעורבות בעלי חיים, העיד על שיפור מדדי ההזדקנות העיקריים, גם בהיעדר מערכת כלי דם, מערכת עצבית, או גורמי הגדילה ממקור עכברי. המחקר מזהה את VEGF-A כמסלול שמבחינה פרמקולוגית מאפשר הצערת איברים אנושיים ומדגים שהשתלת עור אנושי על גבי עכבר צעיר מהווה דגם לחקר תהליך ההזדקנות.

"מדובר בממצאים מרגשים", מציין פרופ' גילהר ומוסיף, "מרגש במיוחד הממצא שמעיד על כך שאין צורך בתיווך העכבר, אלא באמצעות הזרקה ישירה לתאי העור האנושי, ראינו בתנאי מעבדה חלק מהשינויים המעידים על תהליך הצערת התאים. יש לפנינו עוד דרך ארוכה עד שנוכל להמציא יום אחד גלולה או משחה לשימוש פשוט, שיאפשרו לעור שלנו לחזור שנים אחורה, אבל על פי הממצאים כבר היום במעבדה, אנחנו בדרך הנכונה".