בר סימן טוב לרופאים: "אין לנו מדינה אחרת, תישארו פה"

במפגש חירום שהתקיים ברקע המחאות הנרחבות בעקבות קידום המהפכה המשפטית, קרא מנכ"ל משרד הבריאות לרופאים המתכננים רילוקיישן כצעד מחאתי להישאר בישראל: "אני מפציר בכם, עלינו להמשיך עם המחויבות כלפי הציבור בישראל". רופאה בכירה סיפרה: "כשנכנסתי לקבוצת הוואטסאפ של הרילוקיישן היו 30 רופאים - ואז החל צונאמי אדיר של יותר מאלפיים אנשים שמתכננים הגירה"

משה בר סימן טוב
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב | צילום: חדשות 13

במפגש חירום מקוון שהתקיים היום (רביעי) בהשתתפות בכירים בתחום הרפואה בישראל, התייחסו ראשי משרד הבריאות ומנהלי בתי חולים לאיומי הרופאים לבצע "רילוקיישן" ולעזוב את מערכת הבריאות בארץ - כמחאה על קידום המהפכה המשפטית. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, שהשתתף בדיון, קרא לרופאים: "תישארו פה", והוסיף: "אין לאף אחד מאיתנו את הפריבילגיה לוותר, לא על המדינה ולא על המערכת. אנחנו נשמור על האתוס המקצועי ועל קבלת ההחלטות המקצועית".

בתחילת המפגש, שנערך ביוזמת ארגון ScienceAbroad הפועל להשבת מדענים לישראל, הבהירה פרופ' רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן גוריון בנגב לשעבר, את היקף האיום המסתמן: "קבלתי ווטסאפ שהכניס אותי לקבוצת הרילוקיישן לרופאים. כשנכנסתי היו 30 רופאות ורופאים ואז החל צונאמי אדיר של יותר מאלפיים אישה ואיש שמתכננים הגירה. בכירות ובכירים, מתמחות ומתמחים. אני מודה שנכנס בי פיק ברכיים פיזי. שום דבר לא הכין אותי לאירוע הזה שהוא בעיני מסוכן יותר מאירוע הטייסים. כי גם אם הרוב לא יממש את הכוונה, מדובר בתהליך בעייתי וקשה מאד".

מחאת הרופאים ברמב''ם ההפיכה המשפטית
מחאת הרופאים ברמב''ם

בר סימן טוב הוסיף והפציר ברופאים "תישארו פה ותהיו חלק מקביעת הכללים לפיהם היא פועלת. שר הבריאות עודכן על מפגש זה ואנחנו מחויבים אליכם ולהבטיח את היכולת שלכם להמשיך ולקבל את ההחלטות הנכונות ולמנוע מכמה שיותר מרעשי הרקע והמחלוקות בחברה הישראלית להשפיע על הדרך שהמערכת פועלת". עוד אמר כי הוא "מבין את התגובה האינסטינקטיבית ואנחנו מכבדים החלטות של כל אדם, אבל אני מפציר בכם, עלינו להמשיך עם המחויבות כלפי המערכת והציבור בישראל".

המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי שיבא פרופ' ארנון אפק, שהשתתף גם הוא בפגישה, הציג גישה אופטימית יותר למצב: "אני מודאג לא בגלל שאני מאמין כי מישהו צודק ומישהו טועה, אלא שהשיח נהיה שיח של קיצונים. אני מאמין שאנחנו יכולים להגיע לעמק השווה. אנחנו חייבים למצוא את האדם או היכולת לגשר בין כל מרכיבי העם כי כולו חשוב בתוך המערכת. אני עובד בימים אלה על הקמת עוד בית ספר לרפואה באוניברסיטת רייכמן. מאד חשוב שהרופאים ילמדו כאן".

קבוצת הרילוקשיין בוואצאפ

המפגש מתקים על רקע איומים רבים לעזוב את הארץ בעקבות קידום החוק לביטול עילת הסבירות. קבוצת וואטסאפ שנפתחה תחת השם "רופאים ורופאות לרילוקיישן" התמלאה במהירות באלפי רופאים מאוכזבים שהביעו חשש ממהלכי הממשלה.

בתוך כך, פתחה אתמול ההסתדרות הרפואית בשביתה שאמורה הייתה להימשך לאורך 24 שעות, כמחאה על אישור החוק לביטול עילת הסבירות. עם זאת אחר הצהריים, בתום דיון בבקשה לצו מניעה שהגיש שר הבריאות משה ארבל - הורה בית הדין לעבודה על הפסקה מיידית של השביתה.