טייסים ישראלים חושפים: איך נמנעים מתאונות אוויריות?

קרבה מסוכנת למטוס נוסף היא רק אחד משלל המשברים שעלולים להתרחש במהלך טיסה, שאיתם נדרשים להתמודד בקור רוח אנשי צוות האוויר: "אם משהו משתבש - יש צ'ק ליסט מפורט לפעולה" • "סודות הטיסה"

זמן צפייה: 05:54

נוסעים רבים שואלים את עצמם מה מונע מהמטוס שבו הם שוהים מלהתנגש באוויר במטוס אחר. "כל התעבורה בשמיים היא בתוך צינורות", הסביר הקברניט נעם דורון, סמנכ"ל מבצעים באל על. "אומרים לך לטוס בגובה מסוים ובנתיב מסוים – זה ה'כביש' שקיבלת היום. אם טסים בכביש הזה, אין סיבה שמטוסים יתנגשו אחד בשני".

עם זאת, לפעמים קורות תקלות: שינויי נתיב, טעויות של טייסים או של בקרי האוויר וסטיות מהכביש האווירי. "יכול להיות מצב שבו מטוס מנמיך לקראת נחיתה, מטוס אחר מטפס – והשניים נמצאים באותו הגובה", אמר דורון. "לשם כך חוקקו חוקים ורגולציה והכניסו מערכות נגד התנגשות מטוסים".

מטוס מבצע נחיתה
מטוס מבצע נחיתה | צילום: רויטרס

המערכת נקראת "טיקאס" – לכל מטוס בעולם יש רכיב המשדר את נתנוי הגובה והמהירות שלו, ויכולת לקלוט את אותם הנתונים ממטוסים בסביבתו. כאשר המערכת מזהה פוטנציל להתנגשות היא שולחת הוראות לקוקפיט כדי לתמרן ולצאת ממסלול ההתנגשות. בשנת 2002 בדרום גרמניה, למשל, שני מטוסים התקרבו זה לזה בצורה מסוכנת. מערכת הטיקאס שידרה הוראות איך למנוע את ההתנגשות, אבל פקח טיסה נתן הוראות הפוכות – והטייס שנשמע לו התנגש בעוצמה במטוס השני.

קרבה מסוכנת למטוס נוסף היא רק אחד משלל אירועי חירום שעלולים להתרחש בשמיים. על מנת להיערך לכך, אימון הטייסים בסימולטורים כולל סטים של תקלות, ופעמיים בשנה הם מתאמנים כיצד לתפעל בקור רוח רשימת פעולות מדויקת. "אם משהו משתבש – יש צ'ק ליסט שמפרט מה לעשות", אמר הקברניט אורן תבור. "הקריאות בחירום חייבות להיות מלחיצות וחזקות", הסביר הקברניט מידן בר. "הן חייבות לעורר אותך".