מפתיע: מה הקשר בין האירוויזיון לבין בית ספר במזרח ירושלים?

על כזה האקתון בטוח לא שמעתם: האקתון אירווזיון מיוחד במינו התרחש בימים האחרונים תחת ליווי צמוד של איגוד השידור האירופאי והמפקח על האירווזיון, מר יון אולה סאנד. אז מי זכו? הנה הפרטים

זמן צפייה: 03:00

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190429-1657' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_julrbkuj' duration='38'']

(בסרטון -האפליקציה שפיתח צוות SynaVote)

לרגל תחרות השירים הבינלאומית שתתקיים זו הפעם השלישית בישראל, חברת מיקרוסופט קיימה מרתון יזמות ענק בו השתתפו  150 סטארטאפיסטים, מקודדים, מעצבים, יזמים ומעריצי התחרות, שכולם התגייסו למציאת פתרונות טכנולוגים לטובת מאות מיליוני מעריצי התחרות מסביב לעולם. הפתרונות עליהם עבדו הצוותים נועדו לטובת מענה על שני אתגרים: שכלול פתרונות הנגישות של המשדרים החיים, ומיקסום "חווית הצפייה" לקהל המעריצים. מנטורים מקצועיים וטכנולוגיים של מיקרוסופט מלווים את הצוותים בפיצוח האתגרים. החברה גם מעמידה לרשות המשתתפים פלטפורמה לאפליקציות מבוססות ענן, כלים של Data ובינה מלאכותית, Mixed reality ו-.Cognitive Services  את ההאקתון הפיקה חברת BLEE.

בארוע,  אשר זכה לשם "EuroHack", ונערך בחסות תאגיד השידור האירופי EBU ו- MyHeritage, וכאמור -בשיתוף עם מיקרוסופט ישראל כשותפה טכנולוגית מובילה, מרכז פרס לשלום ולחדשנות, רשות החדשנות, תאגיד השידור הציבורי "כאן", מועדון החובבים הבינלאומי OGAE, קבוצת יחסי הציבור והדיגיטל "דבי תקשורת", וקבוצת הקניין הרוחני ריינהולד כהן – לקחו חלק כ-150 קבוצות ומתוכן עלו לגמר רק עשרה צוותים אשר הציגו את הפיצ׳ למיזם שלהם במסגרת אירוע הגמר החגיגי  - זאת כשהצוותים נוקדו בפורמט האירוויזיון של 1-12 נקודות. בראש צוות השופטים  עמד המפקח הראשי על האירוויזיון בעשור האחרון באיגוד השידור האירופי, יון אולה סאנד, שהגיע במיוחד לישראל.

בסיומו של הערב הוכרזו הזוכים כשאת המקום הראשון קטפו ה-"Shmueliz" -  קבוצת בני משפחת שמואלי אשר פיתחה מערכת שמסייעת לאנשים עם לקויות ראייה להבין את מצב הניקוד במהלך חלקו האחרון של התחרות. כיום, המנחים אינם מכריזים על כלל הניקוד – ומכריזים בקול רם רק על המדינות שזכו בניקוד הגבוה ביותר (8,10,12). מי שרוצה להבין את תמונת הניקוד הכוללת יכול לעשות זאת רק באמצעות צפייה במסך הניקוד, מה שמונע ממיליוני מעריצים עם לקויות ראייה להינות מהחלק המותח של התחרות.  משפחת שמואלי פיתחה מערכת שתקריא באמצעות "הודעות קוליות", לאותו קהל יעד, את מצב הניקוד בזמן אמת.

אל המקום השני הגיע צוות הפיתוח של , SynaVote, מיזם משותף של 3 גופים: כרמל 6000, תעאל, וסינמדיה - שמפתחים את אפליקציית ההצבעה המונגשת StarGiver עבור צופי האירוויזיון המתמודדים עם מוגבלויות קוגניטיביות.
StarGiver תסייע לצופים שיש להם קשיים בעיבוד מידע, בזכרון, ו/או בתקשורת, ותאפשר להם להשתתף באופן עצמאי בחווייה הגלובאלית של האירוויזיון באמצעות "פירוק" תהליך בחירת השירים המועדפים למספר שלבים והנגשת תהליך שליחת ההצבעה. האפליקציה תוצג במספר שפות ותכלול הסברי פעולות באודיו עבור המתקשים בקריאה. SynaVote מהווה סיפור מעניין בפני עצמה - בעיקר בשל המבנה הייחודי שלה - קבוצה המשלבת חיבור בין   מזרח למערב ירושלים, יהודים וערבים, תלמידי בית ספר וקשישים. הקבוצה מורכבת מבנות שירות לאומי המשתתפות בתוכנית "כרמל 6000" - מיזם חדש כרמל 6000 בשותפות אמי"ת ובתמיכת הרשות לפיתוח ירושלים, ששואף להצמיח את הדור הבא של המנהיגות טכנולוגית בקרב בנות שירות לאומי מצטיינות על ידי פיתוח פתרונות טכנולוגיים לאתגרים חברתיים (Social Tech), צוות תע'אל - סטארטאפ זוכה פרסים שפיתח פלטפורמה להנגשת המרחב הציבורי לבעלי לקויות קוגניטיביות, ומעובדי סינמדיה, חברת ההייטק שמפתחת פלטפורמת וידאו קצה אל קצה מהמתקדמות והמובילות בעולם לתעשיית הטלוויזיה והווידאו. על קבוצות המיקוד המסייעות בפיתוח ובדיקת התאמת האפליקציה לאוכלוסיות בעלי מוגבלויות קוגניטיביות נמנים תלמידי בית הספר לחינוך מיוחד אל בכריה ב' שבמזרח ירושלים וקשישים סעודיים מרשת "עמל ומעבר".​

הזוכים במקום השני צוות צוות תע'אל כרמל 6000 | צילום: צילום: יח''צ

"חדשנות וחשיבה מחוץ לקופסא תמיד היו חלק בולט ומשמעותי מתחרות האירוויזיון" אמר בארוע יון אולה סאנד, "ואלו באים לידי ביטוי לא רק בצד היצירתי אלא גם בצד הטכנולוגי. אנחנו שמחים ונרגשים להיות כאן ולהיחשף למיזמים המדהימים שהצוותים בישראל יצרו. אני מקווה שנוכל להשתמש בטכנולוגיה הזוכה כבר בתחרות הקרובה". מירב דוידזון, מנכ"לית פיתוח הנדסי ואקו סיסטם, מיקרוסופט: אנחנו במיקרוסופט מאמינים בחדשנות, וביכולתן של טכנולוגיות ענן ובינה מלאכותית להפוך את העולם למקום טוב יותר, ולסייע לאנשים מסביב בעולם לגשר על פערים, לשתף פעולה ולהתמודד עם משברים. זו הסיבה שאנחנו כל כך שמחים לקחת חלק משמעותי בהאקתון הראשון לאירוויזיון כשותף טכנולוגי מוביל ולהנגיש את טכנולוגיות הבינה המלאכותית שלנו למפתחים ולסטארטפים ישראלים שעבדו על פיתוח פתרונות חדשניים לאיגוד השידור האירופאי לטובת שידור האירווזיון והנגשתו לציבור הרחב".

 

הצוותים המנצחים הוזמנו לפגישות המשך עם איגוד השידור האירופי ותאגיד השידור כאן לבחינת פיילוט עם הפתרונות שלהם. בנוסף, המקום הראשון זכו בחמישה כרטיסים לגמר האירוויזיון, ומקומות שני ושלישי זכו בכרטיסים לחצאי הגמר.