שר החינוך: "שנת הלימודים בצפון תיפתח במתווה עורפי"

בשיחה עם ראשי הרשויות בקו העימות הצפוני הודיע שר החינוך קיש כי שנת הלימודים הקרובה ביישובים המפונים לא תיפתח באופן סדיר, וזאת "לאור המורכבות הביטחונית באזור". קיש הוסיף: "שב וקורא לראש הממשלה ולראשי מערכת הביטחון לפעול בעוצמה נגד לבנון"

שר החינוך יואב קיש עם ראשי רשויות בצפון
שר החינוך יואב קיש עם ראשי רשויות בצפון | צילום: סתיו פאולמן, לע"מ

שר החינוך יואב קיש הודיע היום (שלישי) כי שנת הלימודים ביישובים שפונו בצפון תיפתח ב"מתווה עורפי", ולא באופן סדיר. את הדברים אמר קיש במסגרת פגישה עם ראשי רשויות קו עימות הצפוני, במועצה האזורית מטה אשר. השר הוסביר כי ההחלטה התקבלה "לאור המורכבות הביטחוניות באזור".

קיש הוסיף: "מדובר בהחלטה מצערת שנכפת עלינו ומתקבלת בלב כבד. אני שב וקורא לראש הממשלה ולראשי מערכת הביטחון לפעול עכשיו ובעוצמה נגד לבנון - אין מנוס מהחלטה על מלחמה עצימה מול לבנון למען החזרת השקט והיציבות לתושבי הצפון ולמען עתידה של מדינת ישראל".

עוד אמר השר: "המענה החינוכי לתלמידים ביישובי הצפון והדרום הוא אתגר הנמצא בראש סדר היום שלנו. משרד החינוך יקצה את כל המשאבים הנדרשים כדי לספק את הצרכים החינוכיים של תושבי קו הצפון, ונעניק להם את כל התמיכה לה הם זקוקים כדי לסייע לתלמידים ולצוותי ההוראה בהתמודדות עם המורכבויות השונות בתקופה זו".

שר החינוך יואב קיש ויו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס
שר החינוך יואב קיש ויו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס | צילום: סתיו פאולמן, לע"מ

במהלך הפגישה הציג יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס את החששות והפערים בלוחות הזמנים, הן בנוגע לביטחון התלמידים והן בנושא הפערים התקציביים בצל ההתפתחויות הביטחוניות. עוד הציג ביבס יחד עם ראשי הרשויות והמועצות את אתגר החינוך המיוחד בקיום מסגרות ביישובים הקולטים ואת נושא כוח האדם ושחיקת עובדי ההוראה המחייבים תמיכה וסיוע מיידי.

השר הציג בפני ראשי הרשויות והמועצות את מערך בתי הספר העורפיים שמשרד החינוך הקים בצפון הארץ, בתקציב של כ-152 מיליון ש"ח, כדי לאפשר את חזרת התלמידים שפונו מבתיהם לקהילתם ולסביבתם הטבעית. בנוסף, השר ציין כי המשרד הקצה תקציב של 5 מיליון ש"ח לתגבור אמצעי האבטחה והביטחון בבתי הספר וגני הילדים ביישובי קו העימות בצפון.

ביבס התייחס: "מאז 7 באוקטובר הרשויות המקומיות בצפון וביישובי קו העימות מתמודדות עם אתגרי רבים בצל המלחמה לרבות אתגרי החינוך. אנחנו רואים ברישום לשנת הלימודים בצורה עקבית ירידה של לפחות 25% למוסדות הלימוד בצפון, אנחנו מאבדים את עוטף ישראל. אסור שמדינת ישראל תהפוך למדינה בין גדרה לחדרה - זה יהיה אירוע שיהיה קשה מאד לצאת ממנו".

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, מסר בתגובה: "הודעתו של שר החינוך ששנת הלימודים בצפון לא תיפתח צפויה ומתסכלת. זהו כישלון אדיר של הממשלה שנובע מכשל אסטרטגי של ראש הממשלה שהוביל אותנו לשם ביודעין. לפני חודשים אמרתי לנתניהו, שהאתגר האופרטיבי הגדול ביותר הוא בצפון ודרשתי להעביר לשם את המשאבים ולסיים בהסדרה או הסלמה. זה לא קרה".