זעם על הכנס הלהט"בופובי למורים: "מתקפה על הקהילה הגאה"

זמן קצר אחרי הפרסום בחדשות 13 על אודות כנס "אבן ישראל ה-3", שכולל תכנים להט"בופוביים והוצג כהשתלמות למורים - במשרד החינוך מיהרו להתנער: "התוכן לא אושר, הכנס לא יוכר". בינתיים, הצית הדבר כעס בקהילה הגאה ובמערכת הפוליטית: "קיום כנס נוטף שנאה עם תכנים כאלה חשוכים לא מתקבל על הדעת"

זמן צפייה: 03:54

זמן קצר אחרי הפרסום בחדשות 13 על אודות כנס "אבן ישראל ה-3", שהוצג כהשתלמות למורים וכולל תכנים להט"בופוביים - במשרד החינוך אמנם מיהרו להתנער, אך זעם ניצת בקהילה הגאה ובמערכת הפוליטית: לפי תוכניית הכנס, מתוכננות הרצאות של ארגון חוסן - המפנה להט"בים ל"טיפולי המרה" תחת  הכותרת "משיכה או בחירה", דיון על "הסכנה באידיאולוגיית הטרנס ופאנל על "תפקיד המחנך בהתמודדות עם נטיות הפוכות". הזמנה לכנס נשלחה למורים בימים האחרונים. במשרד החינוך, כאמור, מסרו: "תוכן הכנס לא אושר על-ידי הגורמים הרלוונטייים במשרד החינוך. משנתגלתה הטעות הובהר כי עד לבדיקת התוכן ואישורו - הכנס לא יוגדר כמוכר לגמול השתלמות". יצוין כי בערוץ 7 פורסם כי היכל התרבות באריאל סירב לקיים את הכנס לאחר שהתבררו תכניו.

ההזמנה לכנס
ההזמנה לכנס

יו"ר השדולה הגאה בכנסת, ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד), מסר כי "זה לא פחות ממטורף. השתלמות מורים שלמה שעוסקת בהסתה פרועה נגד להט"בים בחסות משרד החינוך. האובססיה הזו של רבנים, אנשי חינוך ותקשורת להפיץ פחד ושנאה נגד אנשים רק בשל נטיית ליבם היא קטלנית. היא מביאה אנשים לדיכאון, לתחושת אשמה נוראית, להתאבד. הומופוביה לא חוסה תחת חופש הביטוי, ומדינת ישראל צריכה להיאבק בה - לא לממן את הפצתה. זה לא יעבור על סדר היום. בכוונתי לפנות למנכ"ל משרד החינוך ולדרוש להסיר את התוכנית לאלתר מהמערכת".

בחוש"ן - ארגון החינוך וההסברה של הקהילה הגאה - אמרו כי "קיום כנס נוטף שנאה עם תכנים כל כך חשוכים עבור קהל יעד של מורות ומורים, אלו שאמונים על הביטחון של הנוער שעות רבות כל כך ביום ושאמורים להיות עוגן ומקום מוגן עבור תלמידים.ות, הוא דבר שלא מתקבל על הדעת. מערכת החינוך צריכה להיות מקום מוגן עבור כולם.ן, ללא יוצא מן הכלל. עשה נכון משרד החינוך שהודיע באופן מיידי שההכשרות הללו, שכל תכליתן שנאה ובורות, לא יקבלו הכרה לגמול השתלמות, ועשו נכון הרשויות המקומיות שהצהירו שלא יתנו מקום לכנסים האלו בשטחן. אנחנו בחוש"ן לא נעצור, ונמשיך לפעול בכל דרך ובכל אפיק כדי להמשיך לייצר מרחבים בטוחים לכל נער ונערה באשר הם, ונמשיך להדוף ולהלחם בכל מי שיבקש אחרת".

ח"כ נעמה לזימי (העבודה), חברת ועדת החינוך, הודיעה כי פנתה לשר החינוך יואב קיש בנושא: "לא יפגעו בקהילה הגאה? תראו את ההזמנה להשתלמות שמורים יקבלו עליה גמול - הטרלול הרגרסיבי הכי מופרע מקבל הכרה דווקא ממשרד החינוך. ‏המתקפה הזו על הקהילה הגאה ובפרט על הנוער הגאה לא תעבור בשתיקה".

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ממגמ"ה (מורים ומורות גאים במערכת החינוך) נמסר: "מזעזע אותנו שמשרד החינוך וארגוני המורים נותנים הכשר ומעניקים גמול השתלמות לכנס שמעודד להט"בופוביה, טרנספוביה ושנאה. ההשתלמות מכשירה טיפולי 'המרה' מסוכנים שכלל הארגונים בתחום הטיפול תמימי דעים על הנזק הפסיכולוגי האיום שהם עושים ועל השפעת הישירה להעלאת שיעורי האובדנות. זה מענה אכזרי של משרד החינוך לתלמידיו הלהט"בים, בארון ומחוצה לו. שלא לדבר על העמדה שמביעים כאן ארגוני המורים ביחס לאנשי ונשות ההוראה הלהט"בים במערכת החינוך. כאנשי ונשות חינוך, חשוב לנו להזכיר לתלמידינו בכל מקום - אנחנו כאן כדי להגן עליכם ולהוות מרחב בטוח עבורן גם בימים בהם השנאה מרימה ראש".

מהמרכז למאבק בהמרה ומחברותא נמסר: "עוד כנס בחסות לובי השנאה שמנסה לפגוע בקהילתנו ובמשפחתנו. 'טיפולי' המרה' לא יעילים, מזיקים ומבוצעים בשיטות לא אתיות, הגובלות בכיתתיות. 'טיפולי' המרה הם מזימה אידיאולוגית משומנת היטב של ארגונים רדיקליים המונעים משנאת להט"ב. לצערם של ארגוני השנאה, איננו מתכוונים להיעלם או להשתנות. אנו קוראים למשרד החינוך לגנות את האירוע ולהתחיל לתמוך בגמול השתלמות לכנסים ואירועים המעלים את השיח כנגד 'טיפולי' המרה ובעד השלמה מלאה עם זהותנו המינית והמגדרית".

מצעד הגאווה בירושלים. יוני האחרון
מצעד הגאווה בירושלים, יוני 2021 | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מנהל משמר החינוך הממלכתי, עו"ד איתמר קרמר, שיגר מכתב לשר החינוך יואב קיש: "השתלמות מורים הנטענת כמוכרת לגמול של ארגון בשם 'אבן ישראל לחינוך יהודי', מעודדת טיפולי המרה ומנוגדת באופן ישיר וברור למטרות החינוך הממלכתי. ההשתלמות מוצגת במצג שווא כמורה לגמול. אבקש להפעיל את סמכותך ולקבוע כללים שלא יאפשרו חדירה של ארגון 'אבן ישראל' וארגונים דומים לו למערכת החינוך. נבקש לפרסם הבהרה מטעם משרד החינוך שהכנס אינו מוכר לגמול, וכי אל למורים לקחת בו חלק, ולערוך דיון מקיף באשר לאופן שבו ארגונים בעלי אידאולוגיה זרה למטרות החינוך הממלכתי פורצים את חומת ההגנה שמשרדך אמור להעניק לילדינו. איננו מתנגדים למהלכים של חיזוק המסורת היהודית וחינוך לאידאולוגיה, אך אנו סבורים שנשמת אפו של החינוך היא היכולת לטעת כלים להבחין בין טוב ורע, בגבולות ברורים של ייחוס כוונות טובות. כאן המקרה שונה, שכן המדובר בפגיעה בעקרונות חוק החינוך הממלכתי ובערכי מגילת העצמאות".

מטעם "פורום חינוך לזכויות אדם", מיסודה של האגודה לזכויות האזרח נמסר: "הזדעזענו לקרוא על הכנס הלהט"בופובי והטרנספובי למורים שאף נטען כמוכר לגמול. משרד החינוך צריך להתנער באופן פומבי, ברור וחד משמעי מהשתלמויות שנאה שמוצעות למורים, ולוודא שארגונים ותכנים מסוג זה אינם נכנסים למערכת החינוך בשום דרך שהיא. התגובה העמומה והמתחמקת של המשרד לפרסום מעידה על הכשל הערכי הגדול של מי שמוביל את החינוך הממלכתי בישראל, והיא משקפת תהליכי עומק של פגיעה בערכיו וחלחול תפיסות קיצוניות, גזעניות ולהט"בופוביות אל המערכת. כמורות ומורים שמחנכים לזכויות אדם, המתמודדים יום יום עם ההשלכות של תהליכים הרסניים אלה, אנו דורשים שמשרד החינוך ישמיע קול ברור התומך בצוותי ההוראה ובתלמידים/ות מקהילת הלהט"ב, ויזהיר את אנשי החינוך מפני הסכנה הנשקפת מכנסים שכאלה".

יו״ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר, אמרה כי "מדובר בכנס שכל מהותו היא הסתה פרועה ושנאה אובססיבית ללהט"בים. לא ברור כיצד משרד החינוך אפשר מתלחתחילה את קידומו ככנס מקצועי, ויש לתחקר את הנושא; אך טוב עשה שמיד התנער מהכנס, כמו גם ראש עיריית אריאל וסגן עיריית ירושלים שהודיעו שלא יאפשרו הסתה בשטחם. הציבור הישראלי מוכרח לדעת שגורמים להט"בופובים מנסים לעשות היום הכול כדי להכשיר שנאה ולשנות את הלך הרוח הציבורי כלפי הקהילה הגאה. הם יעשו הכול כדי לקדם עינויי המרה, להכשיר שנאה נגד טרנסים ברחובות ולהפוך את המשפחות שלנו ללא לגיטימיות. מולם אנחנו נתייצב בחזית אחידה ולא נאפשר לקחת צעד אחד אחורה".

הרב יגאל לוינשטיין
הרב יגאל לוינשטיין

בעיצומה של הסערה שהתעוררה, אמר ראש המכינה הקדם-צבאית בעלי הרב יגאל לוינשטיין - אחד הדוברים בכנס - כי ביטול ההכרה של משרד החינוך באירוע היא "סתימת פיות והשתקה. כנס אבן ישראל ג' השנה למורים ומחנכים שרוצים לעזור לילדים עם נטיות הפוכות במסגרת של המגזר הדתי לאומי וכל מי שזה חשוב לו ורוצה להקים בית נאמן בישראל. הרב לוינשטיין סיפר

"כנס שהיה צריך להיות באולם התרבות באריאל קיבל התקפה של ארגוני הלהט"ב, נבהל והודיע שלא יתקיים הכינוס", המשיך לוינשטיין. "זה נגד החוק ונגד הזכויות היסודיות. כנס שני היה אמור להיות באולם התרבות בפסגת זאב וגם שם אנשי הלהט"ב תוקפים והם נבהלו. הכנס נתמך שנים על-ידי משרד החינוך, ומורים מקבלים נקודות זיכוי. ברגע שארגוני הלהט"ב שמעו את זה הם תקפו את השר, והשר נבהל והודיע על ביטול ההכרה מקום שסותמים בו פיות זה לא מקום דמוקרטי. סתימת פיות זה לא אהבת האדם. לא אהבת האדם והדאגה לחלש עומדת ביסודם של תנועות אלימות אלה.

"איזה אמת אנחנו רוצים לספר? שאפשר לעזור לילדים עם נטיות הפוכות להקים בתים נאמנים בישראל, ושיוכלו להתחתן בן עם בת ובת עם בן, ולהמשיך את המסורת המפוארת של אבא ואמא שווה משפחה. את כל זה רוצים להשתיק, כי מזה מפחדים".

תגובת העירייה: "תוכנו של הכנס שהוזמן בהיכל התרבות פסגת זאב שוקף לעירייה באמצעות גורם שלישי, וזאת טרם חתימת החוזה ע"י הנהלת ההיכל, בשונה מהנושא שהוצג להנהלת ההיכל, כנס מורים. משכך, עיריית ירושלים הודיעה בטרם החתימה על ההסכם, כי הוא לא יוכל להתקיים בהיכל התרבות העירוני".